lazygamer er på forumet ^^,

Her kan du presentere deg selv!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

DrHawkins
Sted: Egersund

Legg innav DrHawkins » søn 03 jan, 2010

jeg liker teorien din veldig godt men det er noen pun kter som allerede er bevist som gjør at den teorien ikke helt fungerer og det er som følger:
Verdensrommet består masse avd dark matter og dark energy, dark matter drar ting mot hverandre mens dark energy gjør det motsatte (skyver ting fra seg) det er omtrent 3 ganger mer dark energy i universet enn dark matter men alikavel så mangler vi over 71% av hva universet består av.
De vet hva dark matter og dark energy gjør men de vet ikke hva det er (omtrent som med tyngdekraft)
Jo nermere du kommer en planet jo større tyngdekraft blir det og jo støprre planet jo sterkere tyngdekraft (jupiter redder oss fra mange hundre asteroider og meteorer hver dag pga dens store gravitasjon)
om du legger en A4 ark i lufte og ei kule i midten så vil den kula lage bulk i arket og slik går tiden og lyset rundt en planet, jo nermere en planet med tyngdekraft du kommer jo seinere går tiden og jo mer bøyes lyset. (et teleskop er et speil som fanger opp lys på en måte som solcellepaneler og grunnen til at vi kan se så langt ut og gjennom planeter er fordi lyset bøyes rundt). et svart hull derimot lager ikke en bulk, den lager et hål rett gjennom alt sammen (skal prøve å finne noe bilder eller noe av det)

en supernova er fødestedet til stjerner, når ei stjerne holder på å dø så får den større tyngdekraft og når den har fått stor nok tyngdekraft og faktiskt dør så skjer det via en supernova, den eksploderer og spyr fra seg gasser og alt det den inneholder og inni en supernova så blir stjerner født (bevist gjennom bilder fra hubble) hvis man studere bildene nøye så ser man små prikker der det er små spalter så er spaltene selve "livmoren" kan man si og prikken er selve stjerna bli født (den stjerna som dør som lage supernovaen danner galaxe utav de gassene og stoffene som er igjen etter stjernene er blitt født)

spise atomer blir jo som nanoteknologi da :P

En Asteroide inneholder absolutt hele periodetabellen, hver gang en asteroide treffer en planet so er dau (ingen form for liv eller ikke mulig) så eksplodere asteroidene i mange tusen (hvis ikke millioner) biter og da spyr den ut hele periode tabellen, det er det som er forskjellen på en meteoritt og asteroide er at asteroiden inneholder hele periodetabellen og "gir liv" mens en meteoritt er deler av andre planeter eller andre ting som flyr der ute men meteoritten inneholder ingen av stoffene utenom vann og hydrogen for en meteoritt er som regel fryst vann (altså is) med død i alle former...

så hva jeg tror:

jeg tror au at det finnes flere universer men ikke at de er paralelle eller like, jeg tror au at det er flere dimensjoner som vi ikke kan se slik som jeg tror at svart hull er "hyperspace" "ormehull" portal med andre ord.
Jeg tror mer at tyngdekraften er selve dark matter og det som gjør at vi kan hoppe (at vi ikke veier millioner av tonn) og ha forskjellige tyngdekrafter rundt om i universet er dark energy som holder til svakere og sterkere på plassene

hva er sub-atomiske partikler?
de holder på med en underjordisk maskin som skyter partikler i hver sin retning og møtes i en vanvittig fart på midten og forårsaker en voldsom eksplosjon og når de har fått studert dette ordentlig så får vi vite mer hvordan universet blei født og dannet og hva som egentlig skjer i universet.

Rutenettet er tid og lys
GRAVITY IN SPACE, IKKE NOEN AV DISSE BILDENE
Bilde
Her kan du se hva tyngdekraft gjør med tid og lys, jo nermere en planet du kommer så går tiden treigere (tyngdekraften bestemmer hvor mye), jo lengre uti space du er jo fortere går klokka. jo større tyngdekraft planeten har jo større bulp kommer det og det bøyer lyset mer og tiden går treigere.

Bilde
fant ikke bedre bilde i farta, her kan du se hva et svart hull gjør med tid og lys, det lager bare et reint hull istedenfor en bulp
WHAT IS BLACK HOLES
The wormhole itself is two copies of the black hole geometry connected by a throat. The throat, or passageway, is called an Einstein-Rosen bridge.

Bilde
Vil i tillegg ta med dette for her ser du litt hvordan energi som utslippes, det er gasser og partikler som ikke har plass (akkurat som vi må avgi avføring:P ) og det slippes ut så kraftig at det bare skytes ut på den måten, når man ser i et svart hull så er det akkurat som å se gjennom stuevinduet eller bad speilet ditt bare det at du ser mange milliarder stjerner inni den lille plassen (noe lignende hubble`s deep space picture bare veldig mange fleir stjerner og kraftigere)WHAT IS BLACK HOLES

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » søn 03 jan, 2010

molarmasse er vel det jeg har forklart XD noen som vet hvordan en kalkulerer vekten av ett enkelt atom? (eller sånn ca ivertfall)

ma=M/NA

Hvor:
ma er atomvekt
M er molarmasse
NA er Avogadros konstant

Avogadros konstant er lik partikkelantallet i et mol.
ca 6.02×10^23
Alle gode ting er 3D

Trådstarter
lazygamer

Legg innav lazygamer » søn 03 jan, 2010

----
Sist redigert av lazygamer den søn 05 jun, 2011, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

DrHawkins

Legg innav DrHawkins » søn 03 jan, 2010

bah, jeg skrev alt for mye igjen, så jeg startet om igjen ^^

hehe ja det er da bare morro å diskutere litt men du har hatt en tendens til å få lange diskusjoner her på forumet (iallefall med meg) :P

forresten, "når en stjerne holder på å dø så får den større tyngdekraft", passer utmerket med teorien min lursmil og ja, alt vi ser rundt oss har vært inni en stjerne på ett punkt i universets historie, men store supernovaer er hva som lager sorte hull.

Ja supernovaer lage svarte hull men det er først etter de har føda mange stjerner, og en supernova blir ikke bare til det svarte hull men til en hel galaxe, når 2 galaxer koliderer så "fusjonerer" de, det blir ikke helt riktig å si syns jeg for den med sterkest tungdekraft i det svarte hull spiser opp den andre (men igjen ikke spiser for den blir der bare 2 blir til 1 som i fusjon) (blei litt rundt meg selv der men føler ingen av delene blir riktig å si)
Jeg vil si at ting går ann å fusjoneres og fisjoneres men ikke spises av hverandre for da har vi en nano teknolgi vei å gå og da ender vi opp med samme ting som nano teknologien gjør hvis vi hadde sluppet "de" løs den dag i dag, ei grå sone. 1 nanobit spiser om lag 65millioner atomer i sekundet og det finnes ikke en eneste ting den ikke klarer å spise slik at innen 1 uke så ville den ha spist opp jorda, innen "noen år" så ville de ha spist opp hele universet og da ville man kun ha sett nanobittene rundt (grått, akkurat som murvegg) slik at hvis det svarte hull spiser andre atomer så vil vi da ende opp med "svart sone" alt har for høy masse og tetthet til at noe lys slippes gjennom eller reflekteres slik at absolutt "alle universer" villa bare blitt til et stort svart hull, hvis det skulle stemme så vet vi jo ikke hastigheten på dette men jeg vill da tippet raskere enn nanobitter, noe som mennesker har funnet opp... (de klarer ikke å begrense nanobittene til å ikke spise atomer altså lage et slags skjold for de slik at de kan ikke slippe de løs enda men de er godt på vei og innen 20år så vil vi være integrert med nanobitter og de vil gjøre absolutt alt vi ønsker som å kurere oss fra alt av sykdommer osv osv)
Jeg skjønner din teori veldig godt og jeg er enig i veldig masse av det men ikke akkurat det med atom teoriene dine :)

Bilde
De plassene jeg har ringa rundt så er det små "staker" "tårn" eller hva du vil kalle de og helt ut på tuppen av de ser du et lite hvitt lys, det vite lyset er stjerna som blir født ;) (selve bildet heter pillars of creation) (tatt gjennom hubble)

Trådstarter
lazygamer

Legg innav lazygamer » man 04 jan, 2010

------

Brukeravatar

DrHawkins

Legg innav DrHawkins » man 04 jan, 2010

jeg tror ikke du vet hvor mye energi som kreves for å lage et sort hull, eller hvor mange sorte hull det faktisk er i unverset. noen estimat sier at det er ett sort hull per mnd universet har eksistert, andre mener det er minst mange tusen per galakse.

Som du sier at det dannes svart hull med en gang utav en suprnova (ikke når "gass skya" er der og det stemmer veldig bra fordi "every action has a reaction" og med det sitatet så når den stjerna eksplodere i så kraftig og med så stor energi så er det akkurat som ei bomba, når den smeller så blir den trykt ut så blir den komprimert skikkelig godt åsså slippes ut det som ikke har plass i den komprimerte plassen (det som slippes ut på slutten er det vi ser som røyk og selve eksplosjonen aka "gass skyen")
Jeg kan ikke si med tall hvor mye energi som er der for det kan ingen men det jeg vet hvor kraftig det egentlig er ja og det er så kraftig at det finnes ikke ord for det.
Det er kun 1 svart hull per galaxe (det kan finnes flere men alle er midt i sentrum av galaxen) fordi det er det svartehull som har tyngdekraften og den er den som fusjonerer seg med andre galaxer. etter en supernova så står det svart hull helt aleine uten en "disk" men veldig kort etter begynner den å rive med seg gasser og planeter og alt mulig fordi den har så stor tyngdekraft at den bare sluker alt til seg, forskerne sier at den galaxen med det sterkeste svart hullet spiser opp den andre.
akkurat hva som skjer på kvark nivå (eller atom nivå) har jeg ikke så veldig mye peiling på eller formeninger men jeg mener det at hvis ting spiser hverandre så ser vi fram mot en "svart hull tid" og det strider veldig mye i mot hva Dark Energy gjør fordi den Fisjonerer ting (antigravitasjon) og det finnes 3 ganger mer dark energy enn dark matter (gravitasjon, fusjonerer) Det er dark matter som holder vårt univers sammen.
Universet vårt utvider seg bare raskere og raskere og raskere hele tiden og forskerne mener vi går mot noe som heter "the big rift" og det er at hele unviverset bare river seg selv i filler pga dark energy og da er det ikke mer tyngdekraft igjen noen plasser, med den teorien bak seg så vil jeg si at dark matter er selve tyngdekraften og at et svart hull består av utallige mengde dark matter og at når en stjerne går supernova så vil det som blir komprimert være ekstremt mye dark matter (om vi snakker om det samme her tror jeg ikke men vet ikke helt ossen dark matter er på atom og kvark basis)

dark matter = gravitasjon, fusjon
dark energy = anti gravitasjon, fisjon
71% av universet = unknown

Bilde
Her er et ekstremt godt eksempel på hva som skjer nå 2 galaxer koliderer med hverandre (øverst er starten og nederst er the endelig resultat) absolutt alt i begge eksisterer fortsatt på slutten men er bare 1 galakse

EDIT: fant utav en grei måte å si det på. du sier atomene er tyngdekrafta mens jeg sier at det er det atomene lager altså dark matter stoffet som er selve tyngdekraften

Brukeravatar

larsem8

Legg innav larsem8 » man 04 jan, 2010

Litt morro å lese det dere skriver gutter! Dere har iallfall fantasi :P

Ja supernovaer lage svarte hull men det er først etter de har føda mange stjerner, og en supernova blir ikke bare til det svarte hull men til en hel galaxe

Jeg ser det på en litt annen måte :)

For det første så er det ikke sikkert at en supernova produserer et sort hull, og hvis den gjør det så er det ikke noe som utvikles over tid. Kjernen kollapser direkte til et sort hull hvis massen er stor nok.

En supernova produserer heller ikke en hel galakse. En stjerne som "går supernova" har typisk 10-100 solmasser, og til og med en dverg-galakse har gjerne en milliard stjerner.
Men en supernova frigir så mye energi at effekten kan være like stor som resten av galaksen til sammen!

At supernovaer er stjerners fødested er vel heller ikke helt korrekt selv om det kan skje. Sjerner dannes først og fremst i gasskyer av stort sett hydrogen og helium hvor tettheten ikke er isometrisk og gravitasjonsfeltet dermed ustabilt. Sjokkbølgen fra en supernova kan derimot forårsake denne ustabiltetet og dermed "trigge" stjernefødsel.

Gravitasjonell ustabiltet i skyen vil gjøre at gass klumper seg sammen. Større klumper med gass vil få større gravitasjonskraft og tiltrekke mer gass. Gassen vil komprimeres av gravitasjonskraften og den økende tettheten i materien vil forårsake høyere temperatur.
Når temperaturen i kjernen blir høy nok vil hydrogen starte å fusjonere til helium. Fusjonsprossen vil produsere et strålingsstrykk utover som vil kompensere for den innoverrettede gravitasjonskraften og dermed forhindre at materien komprimeres videre i hydrostatisk likevekt. Vi har en stabil stjerne!

Når alt hydrogenet i kjernen er fusjonert vil kjernen bestå av helium. Siden fusjonsprosessen slutter vil strålingstrykket opphøre og stjernen dermed gå ut av hydrostatisk likevekt. Dermed vil stjernen komprimeres av gravitasjonen. Under kompresjonen vil trykket og temperaturen øke enda mer. Dette vil føre til en akselerert fusjonsprosess i hydrogenlaget rundt kjernen. Denne akselererte fusjonsprosessen vil gjøre at strålingstrykket blir så høyt at stjernen vil blåses opp til en rød kjempe.

Fusjonsprosessen slutter igjen, stjernen komprimeres, økt trykk og temperatur gjør at heliumet i kjernen nå fusjoneres.
Massive stjerner vil fortsette en sånn syklus med å fusjonere tyngre og tyngre grunnstoffer.

Fusjoneringen vil stoppe etter jern fordi det vil kreve energi og ikke produsere energi. Strålingstrykket opphører nok en gang og gravitasjonen tar fullstendig overhånd. Kjernen kollapser, enorme mengder potensiell energi blir frigjort og en sjokkbølge slynger det meste av stjernen ut i rommet. SUPERNOVA!

Hva skjer med kjernen?

1. Atomene "rives" i stykker av gravitasjonskreftene i en blanding av nøytroner, elektroner og protoner. De positive protonene og negative elektronene vil smelte sammen til nøytroner slik at man får en flytende suppe av nøytroner. Nøytronsuppen vil ikke komprimeres videre dersom nøytrondegenerasjonstrykket er høyere enn gravitasjonen.

nøytrondegenerasjonstrykket kommer av paulis eksklusjonsprinsipp som sier at like fermioner ikke kan ha samme kvantetilstand. Eller med andre ord kan man kanskje si at nøytrondegenerasjonstrykket er en motstand mot at nøytronene havner på samme punkt i rommet.

Isåfall får vi en nøytronstjerne.

2. Dersom massen er stor nok vil gravitasjonskreftene overgå nøytrondegenereringstrykket og materien dermed kollapse til en singularitet. Et sort hull.

3. Noe som foreløpig bare er teoretisk er at massive nøytronstjerner kan ha en kjerne hvor nøytronene rives videre ned til kvarker. I prinsippet vil stjernens senter da være ett eneste gigantisk atom.

Jeg synes jeg her har en litt dypere forklaring, men den er jo likevel godt forenklet :P
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

DrHawkins

jeg syntes det var en veldig fin og grei forklaring på hva som skjer med stjerner og supernovaer ;)
jeg er enig i det aller meste du har skrevet og det var veldig bra formulert.

2. Dersom massen er stor nok vil gravitasjonskreftene overgå nøytrondegenereringstrykket og materien dermed kollapse til en singularitet. Et sort hull.

dette er det jeg mener er dark matter som forårsaker, at det er større gravitasjonskraft enn nøytrondegeneringstrykket. jeg mener det som du sier at:
Når temperaturen i kjernen blir høy nok vil hydrogen starte å fusjonere til helium.

Fusjonsprosessen slutter igjen, stjernen komprimeres, økt trykk og temperatur gjør at heliumet i kjernen nå fusjoneres.
Massive stjerner vil fortsette en sånn syklus med å fusjonere tyngre og tyngre grunnstoffer.

Fusjoneringen vil stoppe etter jern fordi det vil kreve energi og ikke produsere energi.

når denne prosessen går framover så vil den ha gått gjennom dark matter (fusjonert dark matter før jern) og da bygges det tyngdekraft og dark matter er så kraftig tyngdekraft at dette vil sje:

Brukeravatar

larsem8

Legg innav larsem8 » man 04 jan, 2010

Må bare kommentere noe annet og :)

Jeg vil si at ting går ann å fusjoneres og fisjoneres men ikke spises av hverandre for da har vi en nano teknolgi vei å gå og da ender vi opp med samme ting som nano teknologien gjør hvis vi hadde sluppet "de" løs den dag i dag, ei grå sone. 1 nanobit spiser om lag 65millioner atomer i sekundet og det finnes ikke en eneste ting den ikke klarer å spise slik at innen 1 uke så ville den ha spist opp jorda

Må innrømme at jeg ikke skjønte helt hva du snakker om her :P
Men jeg reagerte på 65 millioner atomer/s og dermed jorda innen 1 uke.
Hvor har du de tallene fra?

La oss ta en mye mye mindre mengde enn jorda. Vi kan jo feks regne ut hvor lang tid "nanobiten" vil bruke på å spise ca 16 gram oksygen, siden oksygen er det mest representerte grunnstoff på jorda?

ca 16 gram oksygen tilsvarer ca 1 mol.
1 mol vet vi at er ca 6.02x10^23 atomer.

6.02x10^23 O2/ (65x10^6) = 9.26x10^15 s

Vi omregner litt:

9.26x10^15 / 31556926 = 293437960

Altså med 65 millioner atomer i sekundet ville den brukt nærmere tre hundre millioner år på 16 gram oksygen. Litt forskjell fra jorda på en uke ;)
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

DrHawkins

Må innrømme at jeg ikke skjønte helt hva du snakker om her lursmil
Men jeg reagerte på 65 millioner atomer/s og dermed jorda innen 1 uke.
Hvor har du de tallene fra?

Jeg skjønner fort med din kalkulasjon at jeg har tatt feil i tall og tid her :P
Jeg prøvde å finne fram noe på nettet om hvor fort det gikk men fant det ikke (fant veldig mange sider om nanoteknologi og nanobots men veldig tung lesing). jeg fikk dette med meg via national geographics space week (end of universe elns) og senere på discovery sience... jeg kan ha tatt kraftig feil i spesifikke tall og tid når jeg nå husker etter :P jeg husker at den ville spise opp en by på størrelse med New York på 1 uke og jorda på et par Måneder, om dette blir 65 milliarder istedenfor er jeg veldig usikker på men heller jo mer i den retningen. jeg prøver å finne fram noe som kan bevise min kilde men det blei veldig vanskelig å finne fram (uten å være litt ulovlig som jeg ikke vil være her :P)
Men dette fikk jeg da vite via dokumentarer.

når det kommer til dark matter og dark energy så har jeg en video link som kan intersere veldig mye:DEATH OF UNIVERSE

Her kan du finne masse om universet og svarte hull og alt mulig: NATIONAL GEAGRAPHIC SCIENCE AND SPACE
(meny i høyre)

Trådstarter
lazygamer

Legg innav lazygamer » tir 05 jan, 2010

-----

Brukeravatar

megaman
Sted: Sandefjord

Legg innav megaman » tir 05 jan, 2010

Du har klart det som mange før deg har prøvd Lazy; all reklame er god reklame ;-). Føler nesten dette er bedre enn viral commercials som går på steder som youtube.

Meget god jobb og ganske imponert.
Freelancer

Trådstarter
lazygamer

-----

Brukeravatar

DrHawkins

Legg innav DrHawkins » tir 05 jan, 2010

huh? jeg diskuterer ikke fordi jeg vil ha reklame, men fordi det er interessant lursmil

helt enig. samme her :)

ja må innrømme at jeg også stusset litt over det lave tallet, vet at det er 19 "centillion" (engelsk tall, husker ikke norsk ekuivalent) atomer i et sandkorn (eller noe slikt). men jeg vet selv det er vanskelig å huske de helt spesifikke tallene ^^ så er ikke så veldig farlig om man får et tall riktig, bare det er i ball-parken eller gir uttrykk om hvor mye det er.

du kan kanskje lese min andre kommentar om det der men jeg husker ikke akkurat tall og sånt men det var iallefall at de spiser opp en by som New York på ei uke ca og jorden på et par måneder og det vil jo si at de er vanvittig raske (tenk deg pacman klare et brett på mange hundre milliarder (hvis ikke mange tusen ganger høyere) dels nano sekund, bare pacman i dette tilfelle spiser opp hele jorden på et par måneder og den spiser atomer)

UNIVERSE TIMELINE
her kan du se hvordan vi går framover og jeg mener egentlig at vi bare er organismer og det som "gass skyen" til big bang produserer, ikke noe annet. men det er en ganske vill teori da men det kan forklare litt hvorfor alt skjer, raskere og raske ekspandering av universet. nye og uforklarlige ting som skjer og alder og tid... tenk deg ei vanlig bombe så går det vanvittig fort i begynnelsen men når den har smelt så går røyken lengre og lengre ut (større volum) og den går seinere og seinere. vi oppleve det samme med big bang bare istedenfor giftig røyk så er det livgivende røyk slik at vi er bare i begynnelsen av røyken fortsatt ;)
skjønner dere hva jeg mener?
(det var en litt annen ting enn det vi diskuterte men alikavel henger det sammen)

Trådstarter
lazygamer

------

Gå tilbake til «Hvem er du?»