lazygamer er på forumet ^^,

Her kan du presentere deg selv!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

DrHawkins
Sted: Egersund

Legg innav DrHawkins » lør 02 jan, 2010

Masse er ikke det samme som tetthet. Tetthet er masse per volum. En kilo fjær og en kilo bly har ikke samme tetthet(betydelig forskjell i volum), men de har samme masse (1kg).

ehhh nei...
Mass is a measure of the amount of matter in the body

masse er hvor mye materiale som er stappet inn i så og så mye volum.
tetthet er akkurat det samme bare masse er fagspråket for det

en kilo fjær og en kilo bly har ikke samme masse fordi fjæra har så sinnsykt mye mindre materiale i seg enn det bly har,

det du skriver er egentlig: at en kilo fjær kan bli pakka mye mer kompakt en en kilo bly og det er sant men hvorfor det? fordi de har ulik masse og tetthet (en fjær har mindre materiale samt du kan presse dem sammen. bly har mye større masse og du kan ikke presse den mer sammen enn den er fra før)

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » lør 02 jan, 2010

Jeg ser at fjær var et dårlig eksempel. Ta aluminium i stedet, jeg tviler på at du får komprimert det noe særlig. 1kg aluminium har større volum enn 1kg bly, tettheten er forskjellig, massen den samme (1kg).

ρ = m/V

ρ = tetthet
m = masse
V = volum

http://en.wikipedia.org/wiki/Density

Hvis du ikke stoler på Wikipedia:

http://www.visionlearning.com/library/m ... php?mid=37

"Mass is a measure of the amount of matter in the body"

Tror ikke du skal ta "body" for å være et bestemt volum...
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

DrHawkins

eg ser at fjær var et dårlig eksempel. Ta aluminium i stedet, jeg tviler på at du får komprimert det noe særlig. 1kg aluminium har større volum enn 1kg bly, tettheten er forskjellig, massen den samme (1kg).

masse er ikke vekt, masse er hvor mye materiale som er inni volumet. aluminium som har mye lettere vekt har og en helt annen masse enn bly.

Tror ikke du skal ta "body" for å være et bestemt volum...

body beskrives her som "størrelsen på tingen" altså om du har 1kg kule i bly så bskrives den kula som en body...

stoler nok på det du skriver her at jeg kan si at det kan være jeg forstod feil angående tetthet.

volum er størrelsen (hvor mye som er tilgjengelig på insiden av et objekt)
masse er hvor mye som faktiskt er på insiden av objektet
tettheten er da hvor mange ting som faktiskt er på insiden av et objekt.

altså 1kg kule med bly har et volum på 1liter (hvis jeg tar rett da) og massen forteller oss om det er mer eller mindre en 1 liter inni der (1kg vil ha 1liter da hvis jeg har rett) og tettheten forteller oss hvor sterkt dette er pakket sammen (altså kompaktheten)

black holes har så stor masse og tetthet med lite volum at det verken slipper lys gjennom eller reflekterer lys og derfor ser vi det spinn svart
(det skal vel bli mer riktig tenker jeg)

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » lør 02 jan, 2010

tetthet er akkurat det samme bare masse er fagspråket for det

Hvilket fagspråk?!

Som Medi8tor sier:
tetthet = masse/volum

1 kg aluminium og 1 kg bly har lik vekt, ergo har de lik masse. Men de har ulik tetthet fordi aluminium er lettere enn bly per volum. 1 kg masse er 1 kg masse, punktum finale. :P

Når vi snakker om masse refererer vi ikke til noe volum, det er det tetthet som gjør.

Hvis vi har 1 kg av et stoff og komprimerer det til halve volumet, har vi fortsatt lik masse, men større tetthet. Slik du bruker begrepet hadde vi i dette tilfelle plutselig fått mer masse i stoffet.

bly har mye større masse

Det er ikke mulig å si at et stoff har større masse enn et annet stoff. Som sagt 1 kg aluminium har nøyaktig lik masse som 1 kg bly. Men du kan si at bly har større tetthet, eller egenvekt.

Dette er jo fullstendig elementært i fysikk :)
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

DrHawkins

Hvis vi har 1 kg av et stoff og komprimerer det til halve volumet, har vi fortsatt lik masse, men større tetthet. Slik du bruker begrepet hadde vi i dette tilfelle plutselig fått mer masse i stoffet.

nei nei. jeg er enig i den linja der, når man kom primere noe sammen så får man større tetthet og lik masse fordi masse går på 1 objekt og siden man da komprimerer like objekter så har man fortsatt lik masse.

absolutt alt er bygd opp av atomer og mengde atomer det og det metriale har = masse... masse går kun på 1 enkelt mens tetthet går på flere objekter presset sammen...
tar man mange objekter og komprimerer det sammen så får man mindre volum ja men større tetthet. (tetthet = multiobjekt komprimering)
(alle vet hva volum er så gidder ikke å ta den setninga)

1 kg aluminium og 1 kg bly har lik vekt, ergo har de lik masse. Men de har ulik tetthet fordi aluminium er lettere enn bly per volum. 1 kg masse er 1 kg masse, punktum finale. lursmil

1kg aluminum har ikke lik masse som 1 kg bly fordi det kreves mange flere atomer for å bygge opp bly enn aluminium (1kg kule på både aluminium og bly så vil aluminiumskula være større enn blykula)
1kg er 1kg ja men de må ha forskjellig størrelse da siden det ikke er samme materiale.

wikipedia om masse
In the International System of Units (SI), mass is measured in kilograms (kg). The gram (g) is 1⁄1000 of a kilogram.

Masse er vekt grunnet antall atomer som trengs for å bygge opp det og det materiale.
tetthet er hvor mange av de objektene man kan plassere i så og så stort volum

wikipedia om tetthet
The SI unit for density is: kilograms per cubic metre (kg/m³)

ps: det er blitt så mange gode argumenter og slikt her nå at jeg går nesten helt i surr :P (elsker å diskutere så bare morro dette :P) (hvis jeg diskuterer for langt noen plass her på forumet så ønsker jeg å bli fortalt om det ;) )

Brukeravatar

larsem8

Morro dette ja!:P

mange flere atomer

Masse er ikke mål på antall atomer. Tror det kanskje er her du misforstår litt? Målet for antall atomer, eller stoffmengde er mol og ikke masse.

Masse er et objekts treghet, eller motstand mot å endre bevegelsestilstand. En kilo bly og en kilo aluminium krever nøyaktig lik kraft for å flyttes fordi de har lik treghet, og altså lik masse.

1 kilo masse med aluminium har flere atomer enn 1 kg masse med bly fordi aluminiumsatomene er lettere. Vi sier at 1 kg aluminium har et høyere mol enn bly, og at bly har større molarmasse. Et mol bly har større masse enn et mol aluminium.
Blander du masse og molarmasse kanskje?
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

DrHawkins

det ser ut som jeg må se meg slått på denne ja for jeg har blanda litt her :P
Det du har skrevet her stemmer helt 100% og gjorde hele greiane veldig mye mer forståelsesfullt.
Da klarer jeg å ta regnestykke i hauet og se systemet for meg ja ;)

takker for oppklaring i den hehe :P

Brukeravatar

larsem8

Ja det er jo ikke alltid lett å holde orden på alle begreper osv, hehe.
Glad for at jeg klarte å gjøre det klart for deg :) Er ikke allid så lett å forklare heller. hehe
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

johnhm
Sted: Haddal, Kråkeslottet

Legg innav johnhm » lør 02 jan, 2010

1 kg aluminium og 1 kg bly har lik vekt

Når me først er inne å diskuterer, så kan eg vell kvervulere med at det du larsem8 skreiv er berre når det er målt ved like sterk gravitasjon og/eller at det er målt med ei skålvekt :D/ :D/

Men der tok kvervulanten over. Beklager O:)
-JohnMork-

Brukeravatar

larsem8

Legg innav larsem8 » søn 03 jan, 2010

Når me først er inne å diskuterer, så kan eg vell kvervulere med at det du larsem8 skreiv er berre når det er målt ved like sterk gravitasjon og/eller at det er målt med ei skålvekt / /

Du har rett, men jeg nevnte i en tidligere post at det gjelder i samme gravitasjonsfelt i samme treghetssystem :)
Masse er jo ikke konstant, men et produkt av et objekts energi, også bevegelsesenergi. Slik at et objekt i høy hastighet får større masse. Man kan jo egentlig si at masse er et mål på objektets totale energi etter den berømte formeleren E=mc^2 8-)
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

D.T

Legg innav D.T » søn 03 jan, 2010

haha, artige saker!

Velkommen Ronny! Du høres ut som en mann (..ungdom) av mange egenskaper til å være 19 år! Lykke til!

Brukeravatar

johnhm
Sted: Haddal, Kråkeslottet

Legg innav johnhm » søn 03 jan, 2010

Hehe, sorry las ikke hele posten:-)

Korrekt:-)

Velkommen forresten=)
-JohnMork-

Trådstarter
lazygamer

Legg innav lazygamer » søn 03 jan, 2010

----
Sist redigert av lazygamer den søn 05 jun, 2011, redigert 1 gang totalt.

Trådstarter
lazygamer

Legg innav lazygamer » søn 03 jan, 2010

----
Sist redigert av lazygamer den søn 05 jun, 2011, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

DrHawkins

Legg innav DrHawkins » søn 03 jan, 2010

ooops, dobbel post :P
Sist redigert av DrHawkins den søn 03 jan, 2010, redigert 1 gang totalt.

Gå tilbake til «Hvem er du?»