Student i Trondheim, Blender som ny hobby

Her kan du presentere deg selv!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Giancoli

Student i Trondheim, Blender som ny hobby

Legg innav Giancoli » søn 04 okt, 2009

Heisann, studerer på NTNU i Trondheim. Har ofte ideer og tekniske løsninger som jeg har lyst til å visualisere. Drev litt med 3D Studio Max før, men så sluttet jeg. Nå har jeg lyst til å ta opp 3D modellering som hobby igjen. Vi lever tross alt i en priviligert tid hvor hver av oss faktisk kan ha hver vår fantastiske datamaskin på "gutterommet". Problemet er å få tid til det, for det er rimelig tidkrevende.
Har nå konvertert til Linux, dvs. Ubuntu. Har lastet ned Blender. Er det noen som vet om noen kurs eller noe en kan ta i Trondheim. Eventuelt andre tips for å komme i gang med Blender. Det litt kjedelig i starten før man lærer seg verktøyet og må bruke en time på å lage f.eks en enkel kule (vell akkurat det er jo rimelig enkelt, men bare for å få frem poenget).

Kjekt å bli kjent med andre fra Trondheim som bruker Blender!

Legger ved noe jeg mekka for lenge siden i 3D Studio Max, Dette var før jeg hadde vært borti Bernoulis prinsipp, og derfor ikke skjønte hvordan dagens seil fungerer motvinds (som en vertikal flyvinge). Likevel syntes jeg ideen var god og en morsom sak som blir mye mer levende når du kan vise det frem enn å forklare. Det er dette som er hovedmotivasjonen min for å lære blender. Visse frem ideer til skeptiske mennesker som kanskje ikke forstår hva du mener.
Vedlegg
seile_mot_vinden.jpg
Løsning for å seile med alle slags vindretninger. Rotasjonen overføres langs rotasjons aksen til monteringen slik at den kan roteres rett mot vinden. Kraften overføres så til propellen. Naturligvis må en ha gir i tillegg for forskjellige vindstyrker.
I t
(203.96 kiB) Lastet ned 1463 ganger

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav EinarM » søn 04 okt, 2009

kul mekanisk seil dette=) likte løsningen. prøv å søk på nett tutorials for blender. jeg regner med at du har allerede gjort det. og jeg vet desverre ikke om noen kurs for det. men alt mulig av informasjon ligger jo på nett, så hjelper nok å gjøre litt research =)

Trådstarter
Giancoli

Min løsning på energiproblemet

Her er min enkle ide på hvordan vi kan utnyte solyset bedre.
Dette er imidlertidig svært krevende å få utført i praksis. Enormt dyrt! Men er overbevist om at dette fungerer. Enda bedre enn dette er å la alt skje utenfor atmosfæren. Dvs. i steden for å sende konsentrert sollys ned til jordiske solpanel-stasjoner, så har man solpanelene (eller hva man benytter for å trekke energien ut av sollyset) på satelittene. Dette gir mer energi, fordi noe av lyset absorberes i atmosfæren. Problemet med denne løsningen, foruten at den er enda mer teknisk krevende og kostbar er å få energien ned til jorden. Muligens er det derfor bedre å sende lyset konsentrert ned til jorden.
Et annet problem er naturligvis at dette kan misbrukes, dvs. brukes som våpen. Ideen er jo å benytte ørkenområder eller lignende til solstasjon plasser, men sendes strålene inn mot en landsby kan det bli veldig varmt......
Vedlegg
solsatelitter.jpg
(371.28 kiB) Lastet ned 1452 ganger

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav EinarM » søn 04 okt, 2009

veldig kreativ ide=) som du sier med at det er krevende. ser jeg mulig et problem som også kan oppstå er rotasjonen av jorda, pluss mange andre faktorer for at solstrålen skal kunne treffe det punktet den er instillt på hele tiden. jeg ville tro det hadde vært ganske vanskelig å få til. men jeg er ingen ekspert på det, bare en liten rask teori =)

Brukeravatar

havards

Legg innav havards » søn 04 okt, 2009

Hvis du kommer deg på 3dhues irc-kanal så er jeg og arven der fra trondheim så vidt jeg vet, og jeg studerer også på ntnu, MTDT:)
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet
http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Trådstarter
Giancoli

ser jeg mulig et problem som også kan oppstå er rotasjonen av jorda, pluss mange andre faktorer for at solstrålen skal kunne treffe det punktet den er instillt på hele tiden. jeg ville tro det hadde vært ganske vanskelig å få til. men jeg er ingen ekspert på det, bare en liten rask teori =)

Vel, det beste er nok å bruke geostasjonere satelitbaner. Gps systemet er jo også rimelig avansert, hadde en sagt til "en person på gata" for si 50 år siden at vi kunne beregne med noen meters nøyaktighet (eller hva det er) hvor vi befant oss til enhver tid på døgnet med en liten dings vi kan ha i lomma, ville han ikke trodd det var mulig.

Det er i tillegg er veldig forutsigbar bevegelse speilet må sende lyset. Og den samme bevegelsen gjenntar seg om og om igjen.

Det vanskeligste tror jeg måtte bli å få de enorme satelittene opp i bane. Speil er jo rimmelig tungt og tandert. Men vi har jo Huble, den har jo et rimelig stort parabol speil.

Trådstarter
Giancoli

Hvis du kommer deg på 3dhues irc-kanal så er jeg og arven der fra trondheim så vidt jeg vet, og jeg studerer også på ntnu, MTDT:)

Vet enda ikke hva irc er for noe.
Tvangslærer Python nå, pga et innleveringsprosjekt. Er jo ganske kjekt da, men tar rimelig mye tid å komme i gang når en ikke kan noe fra før.
Er Python like bra som jeg har inntrykk av? Hva bruker dere?

Mathiasbk
Sted: Vestfold

Legg innav Mathiasbk » man 05 okt, 2009

Brukeravatar

Misfortune
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » man 05 okt, 2009

Vet enda ikke hva irc er for noe.

Du har mulighet til å komme inn i irc kanalen gjennom "chat" funksjonen øverst på 3dhue.

Gå tilbake til «Hvem er du?»