Hei, et par spørsmål!

Her kan du presentere deg selv!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
power

Hei, et par spørsmål!

Legg innav power » søn 27 apr, 2008

Hei
Jeg er ny på dette forumet og hadde noen spørsmål som jeg håper dere kan svare på..

Jeg skal begynne på dataingeniør studie etter sommeren og har lyst å lære meg litt forskjellige programmer innen modellering og slikt.. Faren min driver et firma og sa at om jeg lærte meg Rhino så skulle han fikse meg en liten jobb i sommer(Båt design).. Men så tenkte jeg at hvis jeg først skal lære meg et program først så er det vell best å velge det som er mest brukt rundt omkring..

Så det står vell mellom 3 stk?

AutoCAD Inventor
Rhino
3D Stuido Max

Takker for svar
:D

Brukeravatar

Aleks90
Sted: Nordland, Sortland
Kontakt:

Legg innav Aleks90 » søn 27 apr, 2008

Velkommen :)

Som max bruker sier jeg såklart.. Max :D

Brukeravatar

D.T

Hei

Legg innav D.T » søn 27 apr, 2008

Hei! :) Jeg vet iallefall at inventor har veldig mye med korekte mål å gjøre alt er veldig nøyaktig og presist. 3dsmax er mere for scene oppsett og sånt. Rhino vet jeg ikke noe om :P Det er sikkert mange andre som kan svare på det. Jeg bruker 3dsmax jeg også, så ville gått for det ^^ (artigere å bruke)

Brukeravatar

Trådstarter
power

Er 3D Studio Max kopatibelt med AutoCAD? Dette kan vell være en fordel?

Brukeravatar

Aleks90
Kontakt:

Legg innav Aleks90 » søn 27 apr, 2008

tviler... AutoCAD er ikke... fullt 3D hvis jeg husker rett.

Brukeravatar

johnhm
Sted: Haddal, Kråkeslottet

Legg innav johnhm » søn 27 apr, 2008

Hei, hei,

Dette er eit spørsmål som eg føler at eg kan svare deg veldig bra på for eg bruker akkurat desse tre programma, og det er til forskjellige ting.

Autodesk Inventor:

Fordel:
Dette er eit program som er parameterstyrt. Det er veldig eigna til å teikne målstyrte modellar, og mekaniske ting. Ein fordel med Inventor er at ein kan gå langt tilbake i modellen å endre på ein liten verdi, foreksempel lysåpninga til eit vindu, så endrar karmen, ruta å veggen seg automatisk.
Ein annan praktisk fordel er ein funksjon som genererer arbeidsteikningar for deg.

Ulempe:
Dette er ikkje eit program som er berekna på oferflatemodellering, tildømes ein båt eller ein hårfønar. Altså, den har ikkje mange funksjonar til å lage innvikla overflater med.
Dersom ein vil ha eit fotorealistisk resultat, kan ein ikkje basere seg kun på inventor, for dette er i første omgang eit konstruksjonsprogram. Inventor 2008 har imidlertid eit innebygd program, Inventor Studio, som generer heilt greie bilder av modellen din.

Rhino:

Fordel:
Dette programmet bruker eg dersom eg vil lage stolar, båtar, osv. Med andre ord: modellar med avansert overflate, altså t.d. eit skrog. Rhino har mange flotte funkjsonar til å lage kurver og shapes.

Ulempe:
Er ikkje veeeldig erfaren i Rhino, men etter mi erfaring, er ikkje målsettinga så avansert. I tillegg er det ikkje slik at ein kan gå tilbake til ei tidleg fase i modellen for å endre på ein ting som kan oppdatere heile modellen.
Rhino har ein renderfunksjon, men dei meir avanserte funksjonane har du ikkje før du har ein plugin. Dette kan vere t.d. flamingo, maxwell eller vray.

3dstudio:

Fordel:
Dette er eit fantastisk program til å lage fotorealistiske bilder og avanaserte animasjonar med. Lyssetting og materialfunksjonane har etterkvart vorte veldig avanserte. Noko du kan sjå igjen ved veldig mange bilder på dette forumet.

Ulempe:
3dstudio er ikkje eit konstruksjonsprogram. Ein kan lage kva ein vil, men det er ikkje nøyaktig nok til å vere ei arbeidsteikning.

-----------------------------------------

Eg bruker dei to første programma til å modellere med og så importerer eg det inn til 3d studio for å lage fotorealistiske resultat.

Sidan du skal kanskje modellere båtar, er Rhino eit klart val etter mi meining. Du klarer og å få til ganske bra illustrasjonar med dette programet.

Lykke til med valet.

Edit: blei vell kanskje i lengste laget :wink:
Sist redigert av johnhm den søn 27 apr, 2008, redigert 1 gang totalt.
-JohnMork-

Brukeravatar

Trådstarter
power

Nei..
Men si et firma tegner en båt da, så vil de se hvordan det ferdige resultatet blir i 3d, så er ikke det mulig for den som skal tegne den i 3d å hente ut noen hjelpetegninger likssom? Eller må han begynne fra scratch?

Jeg har som sagt svært lite peiling på dette siden jeg ikke har holdt på med noe tidligere, men vil bare velge det rette med tanke på jobb videre..

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » søn 27 apr, 2008

Velkommen hit :)

Spørsmålet litt er rimelig vanskelig å svare på uten mer informasjon. D.T. er inne på grunnen.

AutoCad og Inventor er begge tekniske tegneprogram. Dvs. at du lager tegninger som er nøyaktige til millimeteren og som skal kunne brukes til å faktisk bygge maskinene, husene eller hva du tegner.

3dsmax, maya igjen er mer visuelle program. De er laget for at reslutatet skal *se* bra ut. Nøyaktige mål o.l. er ikke så nøye her, trikset er mer bare at man jobber mye mer "sånn ca" og får resultater som ser pent ut. Halve jobben her ligger i å lage bra teksturer og god lyssetting.

Men ja, du kan importere både autocad og inventor modeller inn til 3ds max, men av erfaring så er de grufulle å jobbe med :P
De er tunge, svære og alt hakker som regel noe værre etter man får dem inn i max. Men det fungerer for å legge på teksturer, shadere, lyssete og så kjøre ut en fin render av modellen.

Håper det svarer litt på spørsmålet ditt :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Trådstarter
power

Okei.. Ja, forsto litt mere nå ;)
Takker for svar alle sammen :)

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » søn 27 apr, 2008

Velkommen :)

Men ja, du kan importere både autocad og inventor modeller inn til 3ds max, men av erfaring så er de grufulle å jobbe med lursmil
De er tunge, svære og alt hakker som regel noe værre etter man får dem inn i max. Men det fungerer for å legge på teksturer, shadere, lyssete og så kjøre ut en fin render av modellen.

Etterhvert som man har jobbet endel med AutoCAD/Inventor/3D Studio MAX osv. skjønner man jo at det går an og slette alle unødvendig ting som man ikke har brukt for, før man tar prosessen videre og importerer 2D/3D dataen til f.eks. 3D Studio MAX. Man bruker gjerne bare deler av det for god hjelp når man skal modellere det opp i 3DStudio.

Brukeravatar

OutCold
Sted: Trondheim

Legg innav OutCold » man 28 apr, 2008

Alltid brukt 3ds max her men så har ikke jeg laga noe som skal brukes som blueprints eller

skjoling
Kontakt:

Legg innav skjoling » tir 29 apr, 2008

Som de andre sier, hvis du bare skal tegne et konsept for å vise frem med flotte bilder og animasjoner er nok programmer som Rhino og 3D studio ypperlige å bruke. Skal du lage nøyaktige arbeidstegninger, gjøre analyser som styrkeberegning og flow-analyse, og evt også lage fresebaner for å produsere verktøy for fremstilling så må du inn i CAD verden og bruke et skikkelig 3D program.

I NX kan du både lage gode kvalitetsflater, rendre høykvalitetsbilder, lage arbeidstegninger, analysere og lage fresebaner. Andre programmer som er utbredt i Norge og har deler av disse løsningene er SolidEdge, Solidworks, Inventor, Catia og Pro/E.
MVH
Ole Skjølingstad
Produktansvarlig NX, Norge

Brukeravatar

Trådstarter
power

Legg innav power » ons 30 apr, 2008

Takker for alle svar ! :)

Jeg har ivertfall gått løs på 3dsmax og er snart gjennom alle modellerings tutorialsene som ligger i programmet..
Noen tips til hvilke andre jeg skal gjøre for å lære meg mest? Skal gjennom alle tutorialsene som ligger i programmet først tenkte jeg ;)

Brukeravatar

Aleks90
Kontakt:

Legg innav Aleks90 » ons 30 apr, 2008

Noen tips til hvilke andre jeg skal gjøre for å lære meg mest?

Lær deg og modellere bil, så kan du modellere alt :roll:

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Legg innav christerb » ons 30 apr, 2008

Lær deg og modellere bil, så kan du modellere alt

:-s

Gå tilbake til «Hvem er du?»