Heisann!

Her kan du presentere deg selv!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Hattemaker
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg innav Hattemaker » tir 04 mar, 2008

hallo! :D

Når det gjelder program spørsmålet. Ta det du liker best. I starten er nok det viktigste å lære seg hvordan ting funker når man driver med 3d. Andre programmer burde ikke bli noe problem å lære seinere, når du vet åssen 3d funker generelt. :wink:

Både maya og 3ds max kan brukes til det meste, men jeg har en følelse av at flere animasjons studioer bruker Maya, mens 3ds max er litt mer brukt i spill verden. Men du kan nok sikkert finne lange diskusjoner på dette andre steder her på 3dhue.. xD
JSundt.no
"The only thing they have in commen, is that they don't have anything in commen." - Seth Godin

Brukeravatar

Klobe
Sted: Molde

Legg innav Klobe » tir 04 mar, 2008

Hei hei

Brukeravatar

Tine Hallre
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg innav Tine Hallre » man 10 mar, 2008

Haha, jeg sa idag til en kompis at jeg liker Maya, kanskje fordi det er mer 'jentete' i designet (ref. søtere knapper, mer farger, større knapper, og muligens også mer brukervennlig IU). Har ikke holdt på med Maya i mer enn noen dager nå, men må jo si at jeg liker det, så langt.

Max kan virke skremmende ved første øyekast, men det er et ressurssterkt program, som er vel verdt å lære seg. Selv tør jeg ikke rangere det ene programmet over det andre enda, før jeg har testa ut Maya litt mer, men en ting som skremmer meg litt:

Det virker som om Maya brukes mer i bransjen? Under et par år på Animex Film Festival i England, har jeg nesten ikke hørt Max bli nevnt! Det er tydeligvis Maya det går i for det meste i Storbritannia (?). Her i Norge har jeg hørt rykter om at Qvisten skal satse mer på Maya. Jeg har nylig fått jobb i Glasgow Animation, og de bruker Maya, derav grunnen til at jeg nå sitter og prøver å lære meg det.

Så egentlig bør du spørre deg selv litt hva du tror du vil trives med å jobbe med? Ser du for deg arkitektur, interiør, mekaniske duppeditter etc, er det Autocad/DAK du skal lære deg. Dette er det stor etterspørsel etter i Norge, jeg finner hundreogørten annonser etter folk med slik kunnskap. Animasjonsverdenen er litt mindre, men jeg har også hørt ryktene om at Maya er bedre på animasjon enn Max. I alle fall når det gjelder organisk modellering og animering, Max skal visst være bedre når det gjelder animering av roboter og lignende. MEN det er selvfølgelig et faktum at en som er god kan gjøre underverker uansett program. Selv digger jeg Max, men føler at det kan være smart å lære seg begge programmer for å øke sjansene til å bli valgt ut i en bunke av jobbsøkere.

Brukeravatar

dboydesign
Moderator
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg innav dboydesign » fre 21 mar, 2008

vælkommen
3D/VFX Artist
Storyline Studios AS
Storyline Studios

personal:
WEBSITE