Hei Hei! (+ et spørsmål)

Her kan du presentere deg selv!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Danald

Hei Hei! (+ et spørsmål)

Legg innav Danald » søn 20 mai, 2007

Morten heter jeg. Jobber som designer og AD. Jeg har så smått beveget meg inn på 3D, da primært for å suplimentere mine alledrede eminente Photoshop ferdigheter;-P

Fra spøk til alvor. Jeg har et spørsmål også. Jeg fant ikke et relevant forum å poste dette i, så moderator må gjerne flytte dette til et passende sted ...eller henvise meg til et mer passende forum på nett.

Jeg jobbet med en del messestands ...da som freelancer. Dette er primært spekkjobber hvor jeg får betalt en viss sum hvis jeg får standen ...og evt en kompensasjon hvis ikke. Det jeg lurer på er nettopp betalingen. Finnes det noen prosentsatser tilknyttet et prosjekt som vanligvis blir satt av til design? Sett at budsjettet er på 200 000 kroner. Da har vi utgiftsposter som materialkostnader, snekker, fortjeneste til firmaet, 3d design (meg) pluss andre kostnader.

Beklager dette spørsmålet, men jeg syns det er viktig å ta seg riktig betalt ...dette for å verne om sin egen bransje. Har man noenlunde konkrete satser å ta utgangspunkt i, vil man kanskje verne om designeren og gi den prisen som er korrekt

på forhånd takk

vh
Morten

Brukeravatar

Pietas
Sted: London

Legg innav Pietas » søn 20 mai, 2007

Et frykelig vanskelig spørsmål du stiller der. Hvor mange timer bruker du på å sette opp standen? Har du en kompetanse innen enme som svært få andre har? Har du så korte frister at alt annet i livet må bli satt på pause? Er dette noe som de du setter opp for kommer til å tjene svært mye penger på? Er slike ting man bør se på.
Det er ikke unormalt med 400-500kr timen for å gjøre en jobb svært få andre kan gjøre (Det er vel prisen de fleste firmaer tar pr. mann for prosjektene sine).
Og det er andre jobber man aksepterer 100kr timen fordi man vil hjelpe organisasjoner/privat personer man bryr seg om.

Tviler på at dette var et svar, men som sagt, det er et vanskelig spørsmål.

Trådstarter
Danald

Legg innav Danald » søn 20 mai, 2007

Ok ...ser problemstillingene dine, og det er slike tilbakemld en kan kanskje ta utgangspunkt i. Selv om det var en del utelatte faktorer fra min side, tror jeg unasett dette er et vanskelig spørsmål å svare på.

For å klargjøre litt.

Tid:
Dette er prosjektbasis. Jeg får en sum ...selvfølgelig avhengig av prosjektets størrelse og budsjett. Jo større stand/installasjon dess mer tid. Sånn sett er det likegyldig hvor lang tid jeg bruker. Jo kortere tid, dess bedre timebetalt, men kan da redusere sjanene for å få standen. Dette er spek.jobb. Ergo er sjansen stor for at jeg jobber på et prosjekt som ikke blir noe av. Basert på det...burde jeg få bedre betalt på såkaldte spekjobber der betalingen ikke er sikret. En slags gulrot om du vil.

Kompetanse:
Vanskelig å klassifisere kunnskap. Messestand/installasjoner er like mye avhengig av art direction, konseptutvikling og designelementer som det er 3d design. Hvis kunden går for mitt konsept blant andre aktører, bør jeg få betalt/premiert deretter. Jeg har blitt leid inn fordi de ikke klarere å levere nok stander enn de selger inn. Og de vil bruke meg fremfor å ansette en designer til.

400-500kr timen:
400-500 kr timen for en selvstendig næringsdrivende er alt for lite. Man på beregne 40% sosiale kostnader i tillegg til lønn. Dessuten blir lønnene satt opp pr prosjekt. Dermed vil timelønnen variere avhengig av hvor lang tid je bruker. Du referere til "en jobb få andre kan" ?? Jeg tror veldig mange kan gjøre den jobben jeg gjør ...og sikkert bedre også. Jeg mener uansett at jeg har en måte å tenke på (strategisk/konseptuelt/kommunikativt) som kanskje ikke så mange innen denne type bransje har.

Er dette noe som de du setter opp for kommer til å tjene svært mye penger på?

Vet ikke om jeg forstår hva du spør om. Hvis du tenker på kunden standen er ment på ...mener jeg dette er uvesentlig. Hvis du mener kunden jeg jobber for som selger inn standen til en kunden ...så er det et veldig vesentlig sprørsmål. Dette er et todelt problemstilling. Det ene er at jeg gjør det mulig for dette firmaet og selge inn stands til vesentlig flere siden de ellers ikke har kapasitet til å ta unna alt. Det andre er at hvis jeg får kunden ...er dette en inntekt de ellers ikke ville fått. Og det faktum at jeg faktisk får disse kundene samtidig som jeg jobber på spek ...bør det finnes en utregning der designeren har en klar/korrekt budsjettpost i prisingen av standen.

Hele poenget er at jeg bør ha noe konkret å evt forhandle med. Hvis jeg får inn mange stands ...og fremstrår lukrativ for de ...bør jeg forhandle ut fra en "industry standard"

Takk for svaret ditt. Er enig i at dette er fryktelig vanskelig.

Gå tilbake til «Hvem er du?»