Hei Hei! (+ et spørsmål)

Her kan du presentere deg selv!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Danald

Hei Hei! (+ et spørsmål)

Legg innav Danald » søn 20 mai, 2007

Morten heter jeg. Jobber som designer og AD. Jeg har så smått beveget meg inn på 3D, da primært for å suplimentere mine alledrede eminente Photoshop ferdigheter;-P

Fra spøk til alvor. Jeg har et spørsmål også. Jeg fant ikke et relevant forum å poste dette i, så moderator må gjerne flytte dette til et passende sted ...eller henvise meg til et mer passende forum på nett.

Jeg jobbet med en del messestands ...da som freelancer. Dette er primært spekkjobber hvor jeg får betalt en viss sum hvis jeg får standen ...og evt en kompensasjon hvis ikke. Det jeg lurer på er nettopp betalingen. Finnes det noen prosentsatser tilknyttet et prosjekt som vanligvis blir satt av til design? Sett at budsjettet er på 200 000 kroner. Da har vi utgiftsposter som materialkostnader, snekker, fortjeneste til firmaet, 3d design (meg) pluss andre kostnader.

Beklager dette spørsmålet, men jeg syns det er viktig å ta seg riktig betalt ...dette for å verne om sin egen bransje. Har man noenlunde konkrete satser å ta utgangspunkt i, vil man kanskje verne om designeren og gi den prisen som er korrekt

på forhånd takk

vh
Morten

Brukeravatar

Pietas
Sted: London

Legg innav Pietas » søn 20 mai, 2007

Et frykelig vanskelig spørsmål du stiller der. Hvor mange timer bruker du på å sette opp standen? Har du en kompetanse innen enme som svært få andre har? Har du så korte frister at alt annet i livet må bli satt på pause? Er dette noe som de du setter opp for kommer til å tjene svært mye penger på? Er slike ting man bør se på.
Det er ikke unormalt med 400-500kr timen for å gjøre en jobb svært få andre kan gjøre (Det er vel prisen de fleste firmaer tar pr. mann for prosjektene sine).
Og det er andre jobber man aksepterer 100kr timen fordi man vil hjelpe organisasjoner/privat personer man bryr seg om.