Heisann, Marius her. Noen spørsmål..

Her kan du presentere deg selv!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Saphigon
Sted: Mjøndalen

Heisann, Marius her. Noen spørsmål..

Legg innav Saphigon » fre 06 apr, 2007

Heisann! Jeg heter Marius og er helt ny her. Faktisk så er jeg helt ny med 3D også.

Saken er den at jeg har lyst til å ta 3D-utdanning, men det er ett og et halvt år til jeg er ferdig på medier og kommunikasjon, så jeg vil på en måte få en liten smakebit. Så jeg skal prøve å lære meg litt 3D på egen hånd (vet at det er veldig komplisert men..).

Mine spørsmål er da:

- Hvilket 3D-program er best? Har hørt om at 3D studio Max og ett annet er ganske store..

- Hvordan bør jeg lære meg det? Og er det noen bra tutorials?

PS. Jeg kan photoshop og Illustrator og sånt, har hørt at det brukes litt i 3D også.

Takk for alle svar.
Marius

Brukeravatar

l_o_s_b
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » fre 06 apr, 2007

Hallo og velkommen :)

Angående 3d program så er det ikkje eit program som skiller seg ut som det beste, og i tillegg så kan forholde mellom programa forandre seg når neste versjon kommer. Men som du seier så er dei største og mest brukte program i dag 3ds max og maya(dette ser vi og på dette forumet), og skuler i norge bruker eit av dei. Men det betyr ikkje nødvendigviss ikkje at desse er best, eller at nokon andre ikkje er like gode. Det er nokon Lightwave brukere her, og både Softimage XSI og Cinama er brukt av mangen(men ikkje så mange her på forumet). Det er eit liste over 3d program her http://www.3dhue.com/viewtopic.php?t=471

Visst du er heilt ny, så vil eg egentlig sei bruk Blender som er gratis eller som er ein gratis læreversjon av maya.Maya PLE

Når du har skaffe deg eit program så føler det ein manual( som kommer opp visst du trykker F1 inne i programet) som kan lære deg det du trenger. Det er og eit forum her på 3dhue som heiter tutorials som du kan sjekke(og knappen øverst som heiter tutorials vil ta deg til video tutorials), pluss det lønner seg å sjekke diskusjon og spørsmål forumet også. Det er og veldig lurt å søke litt på både forumet og google visst du vil ha spesiele tutorial.

Photoshop blir i 3d sammenheng brukt til å lage texture eller koreksjon av det ferdige bilde. Så det er ein fordel å kunne det :)

Trådstarter
Saphigon

Takk for svar

Legg innav Saphigon » fre 06 apr, 2007

Takk for svar l_o_s_b.
Men en ting til som jeg lurer på; på forumet har jeg sett at folk snakker om at de bruker flere programmer. Er det sånn at man for eksempel lager figurer i ett, og animerer i ett annet og sånt? Eller går det an å gjøre alt sammen i f.eks Max og Maya? :?

Brukeravatar

l_o_s_b

Legg innav l_o_s_b » fre 06 apr, 2007

Alle program som ligger under "high end apps" og "andre 3d apps" pluss nokon av dei som ligger under gratis(blender blandt anna) kan gjere alt. I begynnelsen kan det virke som du har valgt feil program siden du ikkje får til det samme som andre, men maya og max har blitt brukt til ein god del filmer og spel. Blender blir som regel ikkje brukt i film og spel sammenheng men er likevel veldig kraftig.

Men nokon av dei her på forumet har lært seg eit program og så har dei ein jobb som krever eit anna program, så dei bruker fleire program. Og visst du først kan eit program så går det sjølvsagt enklere å lage noko i det enn eit anna og så overføre det, men det er fult mulig i dei andre programa og.

Men visse program som modelerings program og animasjons program har ikkje alle funksjonene, men er målretta på ein spesiel ting. Så start med eit vanlig 3d program først iallefall ;)

Kan legge til at når du først har lært deg eit 3d program så er det veldig mykje enklere å lære seg eit anna. Eller du lærere deg eit først og så finner du ut kva som er forskjellen i det andre og så funker det fint. Men det er nok veldig lurt å ikkje bytte mellom for mangen 3d program i begynnelsen siden du ikkje klare å lære deg eit progam heilt.

Trådstarter
Saphigon

Ok

Legg innav Saphigon » lør 07 apr, 2007

Takk for oppklarende svar!

Men hva er de nyeste versjonene av 3dsMax og Maya?

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » lør 07 apr, 2007

Men hva er de nyeste versjonene av 3dsMax og Maya?

3dsMax: 9.0

Maya: 8.5
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

TomR

Legg innav TomR » lør 07 apr, 2007

Hei og velkommen 8-)
TomR.

Brukeravatar

Fekke
Sted: Sandefjord

Legg innav Fekke » lør 07 apr, 2007

Velkommen hit :)

Brukeravatar

Aleks90
Sted: Nordland, Sortland
Kontakt:

Legg innav Aleks90 » lør 07 apr, 2007

hey velkommen :)

når det gjelder 3D programer vil jeg anbefale 3DS max9 pga at jeg synes at maya var utrolig vanskelig å lære seg, Max er også litt vanskelig å lære seg, men ikke så vanskelig så maya...synes jeg ;)

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » lør 07 apr, 2007

Velkommen Marius!
Sr Consultant Visualization
Aker Solutions

Brukeravatar

WeeZ
Sted: Kjeller. Rett utenfor Oslo.
Kontakt:

Legg innav WeeZ » lør 07 apr, 2007

Velkommen! Har bare brukt 3Ds Max så jeg kan ikke uttale meg om andre programmer, men ville hvertfall si at 3Ds max er veldig intuitivt om man er kjent med PS og Illustrator. :)
- Du grønne, glitrende 3D god dag! -

Brukeravatar

Pietas
Sted: London

Legg innav Pietas » lør 07 apr, 2007

Hei og velkommen. Jeg ville nok valgt maya eller max (maya PLE og gmax er gratis versonene) til å begynne med. Da er der det de fleste på dette forumet bruker og enklest å få hjelp NÅR du setter det fast (ikke hvis ;) )

Trådstarter
Saphigon

Legg innav Saphigon » lør 07 apr, 2007

Takk for velkomsten alle sammen, gleder meg til å begynne med 3D :)

Jeg ser at det finnes mange tutorials for nybegynnere, men finnes det en internettside som tar for seg litt om ting helt på nybegynnerstadiet? Jeg mener litt om hvordan man starter og om de forskellige toolsene og sånt? :roll:

Brukeravatar

Athidi
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Athidi » søn 08 apr, 2007

velkommen skal du være.. jeg anbefaler personlig maya..

er lurt å begynne med noen nybegynner tutorials.
å tulle rundt i programmet for å bli kjent med layouten er også til å anbefale :)
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Trådstarter
Saphigon

Legg innav Saphigon » søn 08 apr, 2007

Nå har jeg altså både 3ds Max og Maya, men veit ikke helt hvilket jeg skal velge enda. Jeg har hørt at 3ds Max er et mer utbredt program (?) men jeg synes absoultt at Maya virket mer fristende.
Hvis det er noen som har noen tips om hvilket jeg skal velge, så mottas de med glede =)

Når man kan et av programmene, er forskjellen da stor hvis man går over i det andre?

Gå tilbake til «Hvem er du?»