Animasjon Oppgave - Idefagskolen - Øyvind Fiksdal

Her kan du poste ferdige arbeider for kommentarer. YouTube og Vimeo.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
FXdal
Innlegg: 564
Registrert: fre 30 mai, 2008
Sted: Oslo
Kontakt:

Animasjon Oppgave - Idefagskolen - Øyvind Fiksdal

Legg innav FXdal » søn 23 okt, 2011

Hei Alle Sammen!

De er første animasjons oppgaven på Idefagskolen klar.
Modellen laget jeg til modellerings oppgaven tidligere. Laget Basemesh i Maya, Sculptet og Texturert i Zbrush og Photoshop.
Til denne oppgaven har jeg rigget, animert og Rendret i Maya. Compet i After Effects.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LufQZWDZAc0&hd=1[/youtube]
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » søn 23 okt, 2011

Halla Øyvind =)

Ble kul den der! Skjer det litt lite i hoftepartiet i walken? Kanskje ikke =)
Du kunne ikke ligge unna overgangene i premiere?=)

Brukeravatar

Trådstarter
FXdal
Innlegg: 564
Registrert: fre 30 mai, 2008
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » søn 23 okt, 2011

Takker Daniel.

Jeg laget i utgangspunktet mer bevegelse i hoftepartiet, men det ble av en eller annen grunn utrolig feminint så jeg tonet den ned et lite hakk.

Hehe, det er faktisk ikke premiere standard transitions, det er noe jeg mekket selv i After Effects. Det er bare en "Bulge" som er keya pluss at jeg keya opacitien. Ingen presets her i huset nei ;)
Øyvind Fiksdal

http://www.fxdal.com


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » søn 23 okt, 2011

haha hjelper ikke når det ser ut som presets =) Neida, bare tuller.

Men kult. Blir vel mye mer av dette i neste semester =)

Brukeravatar

shcmack
Innlegg: 224
Registrert: søn 16 aug, 2009
Kontakt:

Legg innav shcmack » man 24 okt, 2011

Det ble bra det her Øyvind, litt av en oppgave du tok på deg som første animasjons-oppgave ;)

Når man begynner på karakter-animasjon, så er det utrolig nyttig å kikke litt på referanser. Det er ikke alltid så lett å peke ut nøyaktig hva som kan forbedres på en animasjon om man ikke kan dra referanse fra noe, en gjenganger blir at man ser at animasjonen er litt stiv, men er usikker på hva man kan gjøre for å fikse på det.

Her er et lite eksempel:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xv_lVNMMv94[/youtube]

Nå er dette riktignok en animasjon, noe som ikke nødvendigvis er det beste å bruke som referanse - men i dette tilfellet illustrerer det et par eksempler som jeg tror kunne ha forbedret animasjonen din :)
Legg spesielt merke til hofte-bevegelsene, og svaien i ryggen - dette er områder som ofte blir litt undervurdert når man starter med karakter-animasjon, men som faktisk kan gi utrolig mye mer dynamikk og vekt til karakteren. Hoftene leder beina, og sørger også i stor grad for at karakteren er i balanse. De små tingene som også er verdt å merke seg er måten han planter foten på, og counter-animation på hodet.


Du skal ha kudos for arbeidet du har lagt inn i denne, regner med du har lært en ting eller to underveis ;)

Brukeravatar

Trådstarter
FXdal
Innlegg: 564
Registrert: fre 30 mai, 2008
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » man 24 okt, 2011

Takker for den konstruktive tilbakemeldingen Jørn.

Har lært veldig mye på veldig kort tid, spesielt når det kommer til riggingen.
Tror i ettertid at jeg skulle lagt mer vekt på å vente til riggen er helt feilfri før jeg begynner med animasjon. De tekniske feilene i riggen gjorde at jeg møtte på en del unødvendige problemer.

Skal prøve å bruke mer referanser senere ;)
Øyvind Fiksdal

http://www.fxdal.com

Brukeravatar

complx-
Innlegg: 997
Registrert: lør 31 mar, 2007
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav complx- » tir 25 okt, 2011

Ser ganske bra ut.

Liker at du prøver deg på litt overlap når han stopper.

Du kunne nok ha lagt litt mer anticipation og vekt i tau-dragninga. La kroppen begynne handlinger og la armene følge etter.

Brukeravatar

Trådstarter
FXdal
Innlegg: 564
Registrert: fre 30 mai, 2008
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » tir 25 okt, 2011

complx-:

Takker for feedback! :)
Er enig i at det er litt lite futt i tau dragninga,
Det er generelt manglende "Build Up" og "Follow Through" gjennom hele animasjonen, men det er den første jeg lager så håper å legge mer flyt og spenst i det neste prosjektet.

Utrolig bra arbeid dere gjorde på Evil Junior forresten! :) Kudos!
Øyvind Fiksdal

http://www.fxdal.com

Brukeravatar

Nebel
Innlegg: 749
Registrert: tor 11 mai, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Nebel » ons 26 okt, 2011

Ble veldig fin denne. Animasjonen ble litt stiv, men til å være første forsøk synes jeg det er knall bra. Du hadde en flott presentasjon av karakteren tidligere, kanskje du kunne ha lagt ut noen bilder av han?

Brukeravatar

Trådstarter
FXdal
Innlegg: 564
Registrert: fre 30 mai, 2008
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » ons 26 okt, 2011

Takk for tilbakemeldingen Henning.
Er klar over at den ble litt stiv i bevegelsene skal se om det blir bedre når vi kommer til karakter animasjon ;) .

Her er Low Poly modellen, med diverse maps som jeg leverte til modellerings oppgaven.

Bilde

Og her er referansen jeg tegnet til samme formål.

Bilde

Her er også hele innleverings oppgaven med bilder av UV layouts, Maps, Wire og mange andre ting for den som skulle være interessert i den slags :)

Innlevering av Modellering
Øyvind Fiksdal

http://www.fxdal.com


Gå tilbake til «Ferdige arbeider animasjon»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron