For The King - Studentfilm Idefagskolen

Her kan du poste ferdige arbeider for kommentarer. YouTube og Vimeo.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
shcmack
Innlegg: 224
Registrert: søn 16 aug, 2009
Kontakt:

For The King - Studentfilm Idefagskolen

Legg innav shcmack » tir 02 aug, 2011

Hepp!

Vi er en liten gjeng på 4 studenter fra Idefagskolens animasjonslinje som har laget en kortfilm! Produksjonen startet opp rett etter jul, mens manus, storyboard, konsepter osv ble laget før jul. Filmen var ferdig i juni, men vi har ventet med å legge den ut til vi har fått lyd på den, noe vi nå omsider har fått :)

Filmen handler om en konge og hans trofaste tjener.

Her er en link til WIP-tråden:
http://www.3dhue.com/viewtopic.php?t=9584
Og her en link til bloggen:
http://ideblogg.no/fortheking/

Her er filmen:
[vimeo]http://vimeo.com/27178148[/vimeo]
http://vimeo.com/27178148

En liten breakdown vi slang sammen rett før innlevering:
[vimeo]http://vimeo.com/24747009[/vimeo]
http://vimeo.com/24747009


Gruppa består av:
Amund Lundvall (Hymir)
Tarje Pladsen (tarje.p)
Håvard Munkejord (Howii)
Jørn Harald Paulsen (shcmack)

Brukeravatar

Mattivc
Innlegg: 26
Registrert: man 08 des, 2008
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Mattivc » tir 02 aug, 2011

Det var på tide at dere fikk lagt det her ut gutter :D

Filmen er naturligvis fremdeles awsome!
Synes lydeffektene ble kjempebra, skjønt jeg er ikke helt sikker på musikken. Passet lissom ikke helt inn.

Men det er det eneste negative jeg har å si.

Godt jobbet!

Brukeravatar

Saberril
Innlegg: 367
Registrert: tir 01 jun, 2010
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » tir 02 aug, 2011

WOOO endelig! :DD:D: flott jobba guttaboyz!
Freelance 3d Artist

Brukeravatar

Ravn
Innlegg: 36
Registrert: lør 05 apr, 2008
Sted: Stockton-on-Tees, England
Kontakt:

Legg innav Ravn » tir 02 aug, 2011

Haha, dette var gull! Godt jobba. Veldig stødig historiefortelling.

Brukeravatar

ufoninja
Innlegg: 125
Registrert: lør 21 jul, 2007
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav ufoninja » tir 02 aug, 2011

Denne var jo utrolig flott. Veldig helhetlig og gjennomført. Klapp klapp.

Brukeravatar

einarmn
Innlegg: 189
Registrert: man 15 okt, 2007
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav einarmn » tir 02 aug, 2011

Awesome! =D>


alko90
Innlegg: 11
Registrert: tir 13 mar, 2007

Legg innav alko90 » tir 02 aug, 2011

SUPERKULT! :D Bra jobbet!!! ;)

btw einar: Awesome bilde!! heheh

Brukeravatar

Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 02 aug, 2011

Kjempefin! Lett blandt det beste av studentarbeider jeg har sett her til lands :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

perviggo
Innlegg: 57
Registrert: man 16 nov, 2009
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav perviggo » tir 02 aug, 2011

det var jo KONGE for å si det sånn, hehe. Hvor lang tid brukte dere på den? Noen erfaringer å dele? Frustrasjoner, Høydepunkt?

Håper dere sender filmen på festivaler og slikt. Den har gode sjanser for å vinne noe, og det kan være godt å ha med. Vi sender vår eksamensfilm over alt, i Europa og USA, og bare en nominasjon gjør det verdt det.
I'm a cop you idiot!

Brukeravatar

Trådstarter
shcmack
Innlegg: 224
Registrert: søn 16 aug, 2009
Kontakt:

Legg innav shcmack » tir 02 aug, 2011

Tusen takk for all den positive responsen, det er morro å høre etter all tiden vi har lagt i det :)

perviggo skrev:Hvor lang tid brukte dere på den? Noen erfaringer å dele? Frustrasjoner, Høydepunkt?


Vel, vi startet såvidt ved starten av skoleåret, jo lenger ut i året vi kom jo tettere jobbet vi med det. Manus, konsepter, storyboard og animatic var ferdig rett før jul. Etter nyttår så startet selve produksjonen, som vi holdt på med frem til i midten av juni.


Når det gjelder erfaringer og frustrasjoner, så er det sikkert et tonn med ting som kunne vært sagt - men ting går fort i glemmeboken :)

En ting som imidlertid ikke blir glemt med det første, er problemene vi hadde med refererte filer og overrides. Det som var greia var at når vi startet med et shot, så startet vi en ny scene som vi referte inn rigg-filer separat, og environment separat. Når shottet var ferdig animert og skulle rendres, så refererte vi inn denne scenen i en annen scene som hadde ferdig oppsatte rendersettings, renderlag og lyssetting, det eneste vi trengte å gjøre var å assigne materialer som override på de forskjellige lagene.
Dette fungerte helt fint i 50% av tilfellene, men i de resterende tilfellene skjedde et av følgende: Vi fikk ikke satt overrides på noen av objektene i noen av lagene (objektene og renderlagene det gjaldt varierte), eller at vi fikk satt overrides men at det ikke ble rendret med de spesifiserte materialene.

Vi fant aldri noen konkret årsak til dette problemet, og vi fant heller ingen løsning som fungerte i alle tilfellene, vi måtte være kreative og finne forskjellige workarounds for hvert enkelt tilfelle. Det som var så merkelig, var at scener som hadde fungert fint tidligere, plutselig satt seg på bakbeina når vi skulle rendre ut en ny versjon av de. Det virket som om maya hadde gjort noe trolldom i det vi lagret scenen, for ofte når vi åpnet scener som hadde fungert tidligere, så dukket det plutselig opp ukjente noder o.l.

Men, i og med at probleme gjaldt i filer som var referert to ganger (rig-scene>animasjon-scene>render-scene) så tror jeg årsaken kan ha vært at det har blitt tuklet med materialene/overrides i animasjons-scenen, noe som kan forklare at det har blitt problemer i render-scenen. Det forblir uvisst inntil videre ;)



En ting som viste seg å være gull under prosjektet, var bruken av mip-proxyer (som Henning har skrevet en tutorial på her). Dette gjorde at vi kunne fylle opp den enorme scenen med poly-gress og poly-blomster, og faktisk kunne rendre det. For å få animerte mip-proxyer så skrev Howii en expression som bare byttet ut .mip-filene pr frame.

En erfaring som er verdt å nevne, og som bør etterstrebes, er struktur! Når man er flere persjoner som jobber på et så stort prosjekt så må man være nazi på navngiving og mappestruktur. Det er også et must å ha ryddige scener, med ryddige og strukturerte outlinere.

Det er også essensielt at i og med at vi jobbet med refererer filer, så ville en enkelt fil ofte være avhengig av flere titals andre scener, derfor måtte alle jobbe med samme path på filene. Vi kjøpte en dropbox-account og mappet dropbox-folderen på hver enkelt pc opp mot samme bokstav, dette gjorde at vi kunne jobbe fritt med filer på kryss og tvers, samt synkronisert.


Det var det jeg kom på i farta, er mye man tar med seg på sånne prosjekter, på godt og vondt ;)

Brukeravatar

Drakon
Innlegg: 1203
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » ons 03 aug, 2011

Bra jobba!
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Innlegg: 578
Registrert: tir 05 jan, 2010
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » ons 03 aug, 2011

Godt jobba! Kjempefin film! :D

En erfaring som er verdt å nevne, og som bør etterstrebes, er struktur! Når man er flere persjoner som jobber på et så stort prosjekt så må man være nazi på navngiving og mappestruktur. Det er også et must å ha ryddige scener, med ryddige og strukturerte outlinere.

Det er også essensielt at i og med at vi jobbet med refererer filer, så ville en enkelt fil ofte være avhengig av flere titals andre scener, derfor måtte alle jobbe med samme path på filene. Vi kjøpte en dropbox-account og mappet dropbox-folderen på hver enkelt pc opp mot samme bokstav, dette gjorde at vi kunne jobbe fritt med filer på kryss og tvers, samt synkronisert.


Veldig bra at dere tar dere tid til å forklare slike ting, dette tror jeg er gull verdt for mange!

Brukeravatar

Kelemvor
Innlegg: 1221
Registrert: man 19 jun, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » ons 03 aug, 2011

Bra jobbet gutter! Det ble en helt annen opplevelse å se den med lyd.

Et ting som kan være greit å ha i bakhodet når man jobber med filbaner osv er at Maya aksepterer relative filbaner, eller man kan sette en env-variabel for å peke rett og bruke den i filbanen.

Brukeravatar

v@la
Innlegg: 2228
Registrert: tor 04 mai, 2006
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » ons 03 aug, 2011

Utrolig bra gjennomført! Absolutt noe av det bedre jeg har sett her til lands. Teksturer, animasjon, stil og lyd skaper en meget god total opplevelse! Veldig bra at dere deler problemstillinger og løsninger. Kan komme godt med for fremtidige studenter :) Hvor mange var delaktige i denne produksjonen? Var det noe lyd klasse som la på lyden eller var dette en del av oppgaven?

=D>
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Sinx
Innlegg: 366
Registrert: fre 24 mar, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Sinx » ons 03 aug, 2011

Nydelig arbeid gutter!

=D>
Odd Smith-Jahnsen

http://smithjahnsen.com/


Gå tilbake til «Ferdige arbeider animasjon»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron