Oblig 4 - Figuranimasjon, Noroff. Short Season.

Her kan du poste ferdige arbeider for kommentarer. YouTube og Vimeo.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Crockett
Sted: Søgne
Kontakt:

Oblig 4 - Figuranimasjon, Noroff. Short Season.

Legg innav Crockett » søn 06 mai, 2012

Hei !

Det hadde vært gøy å fått noen synspunkter på denne lille animasjonsfilmen jeg leverte som min siste obligatoriske oppgave ved Noroff-instituttet nå i mars:
Short Season

Det var hverken krav om skinning eller egen rigg i oppgaveteksten, men jeg MÅTTE bare lage en film basert på karakteren som jeg laget i forbindelse med Oblig 3, Figurdesign.

danielodland

Legg innav danielodland » man 07 mai, 2012

Hei. Her er noen punkter.

Ett minutt inn ser vi det fra hans perspektiv gjennom brillene. Det kan være litt uklart at at det er det som skjer, en måte å gjøre det lettere å forstå kunne vært å se konturen av brillene rundt kantene av skjermen som en slags vignette.

En ting jeg ville gjort annerledes er å unngå å sette kameraet så langt borte. Antar du gjør det for at man skal se alt, men det gjør at jeg får et distansert forhold til det hele, pluss at actionen blir mindre actionfylt. Det hadde sikkert holdt med ett sånt shot, eventuelt med en bitteliten rask zoom inn.

En ting jeg ville gjort annerledes i klippen er å droppe nesten alle fades og dissolves. Da føles det som en drømmesekvens eller noe, og det er det i så fall ingen build-up til. Ikke vær redd for harde klipp.

Jeg skjønner at du liker NOFX, men for meg er det generelt en uting å skifte låt sånn som det. Ville heller funnet en låt som "skifter gir" på de rette tidspunktene (måtte nok redigert filmen litt for å passe til låten). Ville også unngått at vi må vente så mye som f eks på slutten der vi sitter og venter på rulleteksten i ti sekunder.

Skjønte heller ikke hvorfor du har gått for nesten sort himmel i en del shots. Er det en gammagreie? Ser ikke sånn ut, siden rundt 1:30 blir himmelen blå. Antok det var noe med at ting begynte å gå bedre der, men så krasjer han...

Det var lite i kritikken her som gikk på animasjonene og det er mye fordi vi ser lite av karakteren når han boarder. En ting jeg la merke til var at animasjonene kan virke litt nappete i begynnelsen, for så å bli litt "underwater" etterhvert. Bli godt kjent med curve editoren.

Ellers kult.

saaro
Sted: Lillestrøm /
Kontakt:

Legg innav saaro » man 07 mai, 2012

Det første jeg tenkte på var at musikken ikke passet inn i begynnelsen. Hvis du har en rolig intro og animasjon, så burde musikken backe opp dette for å få max ut av virkningen. Jeg ville hatt roligere musikk på begynnelsen og hatt NOFX når actionen virkelig starter. Evt hatt NOFX-musikken din fra begynnelsen, men hatt raskere transitions mellom shots.
Se på andre snowboard-videoer og se hvordan andre har bygd opp videoene siden med musikk osv.
Enig med Danielodland at man sitter å venter en del på at ting skal skje. Mye er pga musikken vil at ting skal skje raskere.
Animasjonen er helt grei, kanskje litt stiv (20sec), og mangler litt tyngde når du hopper på de store hoppene (1:08). Det vanskeligste ved animasjon er å få tyngden, så bare jobb videre med det :)
Animasjon handler mye om referanse, referanse og mer referanser. Film deg selv (i snowboard klær), se på andre. Ta og føl på ting, da kommer du langt på vei :)
Stein Aarø
Daglig leder
Goldbox AS
www.goldbox.no

Brukeravatar

Trådstarter
Crockett
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg innav Crockett » tir 08 mai, 2012

Takk for gode tilbakemeldinger fra dere begge !

Artig idé det der med kanten av brillene, det ville tydeliggjøre klippet mye bedre og det burde jeg ha tenkt på :) Og så er jeg også helt enig i det som nevnes ang. tyngde, burde nok ha jobbet mer med det.

Når det gjelder kameraføring, så har jeg følt meg på litt tynn is. Må også innrømme at det er en utfordring å være en god regissør i tillegg til alle mulige andre funksjoner man må ha i en slik oppgave (kameraføring, lyd, animering, modellering, rigging, skinning, mv.). Lyd var forresten heller ikke en del av oppgavebeskrivelsen, og måtte nedprioriteres pga. dårlig tid på tampen.

Generelt så synes jeg imidlertid at lyd, selv om det er god grunn til å kritisere valg av lyd, overganger og lydbilde, uansett vil heve animasjonen noen hakk. Derfor synes jeg det var litt dumt at den musikken jeg valgte, skapte noen forventninger som ikke ble innfridd. Uansett, dere har gitt gode tips som jeg tar med meg videre.

Når det gjelder den mørke himmelen, så var det i utgangspunktet ikke meningen at det skulle være sånn. Jeg brukte en plugin som begrenset bildestørrelsen til 800x600 px, og fikk såklart problemer når jeg skulle compe sammen dette i AE. Sånn sett var det nok ZDepth som skapte det største problemet. Jeg lot det imidlertid være sånn, da jeg syns at den mørke himmelen skapte en fin kontrast mot den fallende snøen. Haha, for en alt for enkel løsning..

- - -

Gå tilbake til «Ferdige arbeider animasjon»