VFX Car crash

Her kan du poste ferdige arbeider for kommentarer. YouTube og Vimeo.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
ezpRado

VFX Car crash

Legg innav ezpRado » tir 17 jan, 2012

Heisann, huer!

Her kommer min første post på 3Dhue - Et kort klipp gjort med Blender, V-Ray og After effects

Prøvde å gå for et realistisk slags håndholdt amatør opptak...

De siste kveldene har jeg bare drevet å tweaket frem og tilbake i det uendelige, men må til slutt kalle det ferdig.
Det er alltids noe å hakke på, så.....hakk i vei :D

[vimeo]http://vimeo.com/35214989[/vimeo]

Vil samtidig benytte anledningen til å cred'e "agep" her på forumet for gratis HDRI og backdrop med høy kvalitet =D>

Prøvde også å laste opp stillbilder, men fikk beskjed om at de var for store...
Espen
my Vimeo

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

Legg innav shcmack » ons 18 jan, 2012

Hei og velkommen :)

Det her var bra saker! :y:

Ikke mye å pirke på fra meg, synes både integreringen og animasjonen ser troverdig ut. Det er mulig at man kunne ha gjort noen småting etter krasjen, kanskje det hadde gjort seg med litt tyngre demping/bouncing på slutten, muligens også litt bevegelse på panseret, og kanskje noe splintring fra lyktene e.l. som fyker avgårde når bilen treffer. Kan hende skyggen på bilen er litt sterk også, men dette er det andre her inne som har et bedre øye for enn meg.

Dette er bare synsing altså, bra jobba! :)

Brukeravatar

Pietas
Sted: London

Legg innav Pietas » ons 18 jan, 2012

Synes modellering, animasjon og intgrering er god. Kanskje litt for kraftig occlusion paa bakken.
Det eneste jeg savner er debris og at riper i lakken. likk transfer av lakk til stolpen ogsaa.
og du MAA ha motion blur!

Ellers veldig godt jobbet!

Brukeravatar

agep
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav agep » ons 18 jan, 2012

Veldig moro å se at bildene mine brukes! Bra lyssetting og kul krasj

Trådstarter
ezpRado

Legg innav ezpRado » tor 19 jan, 2012

Takker for kritikk.

Skyggen ble noe mørk ja. Prøvde å finne en balanse mellom god kontaktskygge og for mye occlusion.

Løse deler, lakk og glass er absolutt noe som hadde forbedret illusjonen. Men hovedmålet her var å sette meg inn i V-Ray og teste ut funksjoner i Blender. Nå videre til neste prosjekt :)

HAR motion blur, Pietas, men muligens for lite? Men jeg tenker at ved et såpass lyst motiv ville jo ikke shutteren vært så lenge åpen...?

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » fre 20 jan, 2012

Lukkeren er alltid dobbel av framerate. Om en har filmet med 25 fps skal som regel shutteren være på 50. Det er for og få riktig motion blur på video.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Trådstarter
ezpRado

Legg innav ezpRado » fre 20 jan, 2012

Er dette en regel? Man bruker jo shutter og blenderåpning til å oppnå riktig eksponering. Om man alltid skal bruke 1/50 shutter ved 25 fps må man jo ty til filter på høylys dag...

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » fre 20 jan, 2012

Ja, eller er en generell regel for det. Da er det ND som er tingen om ikke du klarer og få riktig eksponering med lavest ISO. om man kan endre på blenderen så trenger man det ikke men om en vil beholde tynn dybde må man ha nd.

altså du kan sette lukkeren til hva du vil såklart, men er en standard at man har den dobbelt så mye som frameraten ta det blir nærmest korrekt motion blur.

Om du ikke har ND men har mulighet for 50 eller 60 fps kan du sette lukkerhastigheteten til dobbelt av dette igjen så det vil hjelpe en del.

Du kan velge og drite i det og sette det til hva du vil og sikkert legge på noe motion blur i post om du får til et bra resultat.

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

artifushion
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » fre 20 jan, 2012

En ting jeg nylig lærte i comping er å bruke shadow-passet som en maske til en color correction for å få mer korrekte skygger.
www.amvfx.com

Trådstarter
ezpRado

Legg innav ezpRado » søn 22 jan, 2012

@artifushion Dette er en god teknikk som jeg har brukt før. Men på dette klippet brukte jeg ikke passes i det hele tatt.

@krth8 Korrekt motion blur er vel til syvende og sist en artistisk smakssak. (med "Saving private Ryan" som et godt eksempel)
Jeg brukte i dette tilfellet Blender's vector blur i post for MB. Ville ikke ta i for mye. Kanskje jeg brukte for lite...

Bruker du MB i post eller "ordentlig" render MB?

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » søn 22 jan, 2012

Ja klart er det det. Man må jo også stille mengden motion blur utifra hvordan en skal filme. skal du spurte rundt med kamera på hodet i skogen kan det være greit og droppe det da man sikkert skal stabilisere klippet litt. Sa bare hva som er den generelle regelen for motion blur.

Jeg har lite erfaring med motion blur i post, men har sett artifushion få til ganske greie resultater i nuke. Får jo bra plugins til after effects men har ikke prøvd.

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » søn 22 jan, 2012

Kul test dette! Ikke stort å legge til egentlig. Ang. MB så funker vektor basert MB ganske greit i mange tilfeller. For de som bruker 3dsmax så har jeg laget en tutorial på hvordan man kan slippe billig unna med "riktig" MB i selve renderen. Jeg har ikke testet dette i noe stor skala, men det funker fint til mye av det jeg gjør. Tutorial!

:)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Gå tilbake til «Ferdige arbeider animasjon»