Unreal Engine 4 - fritidsprojekt

Vis frem det du holder på med.

Moderatorer: Athidi, Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
Fanzypantz
Innlegg: 520
Registrert: lør 16 jan, 2010
Sted: Trondheim

Unreal Engine 4 - fritidsprojekt

Legg innav Fanzypantz » ons 18 jun, 2014

Så da er jeg ferdig på Noroff Trondheim og har masse fritid til råde og vil jobbe en del med et personlig prosjekt i ca. et år eller til jeg får meg en jobb. Iden driver jeg fortsatt og funderer på men har skrevet ned et lite plott som jeg vil prøve å fortelle, men hvordan og hva manuset kommer til å bestå av er noe annet, det er jeg ikke like flink på.

Jeg kommer til å bruk Unreal Engine 4 da vi gikk ganske grundig gjennom det på skolen i år, og settinga til alt dette er en slags typisk norsk øy, kanskje litt blanding av Island/Storbritannia. Main plot og mer av planlegging og det meste jeg poster vil være på trello boardet mitt som er public og kan finnes her, og jeg har gitt alle tilgang til å kommentere der inne, upassende ting blir slettet: https://trello.com/b/woI40JQ3/main-list

Første video viser kjapt litt hvordan jeg tenker på jobbe modulært lignende hva han gjør i Solus projsketet og movement mechanics og basic health/regen er inne allerede: http://bit.ly/1l3v7X9

[align=center][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VczrnMu2vSQ[/youtube][/align]
Sist redigert av Fanzypantz den fre 12 des, 2014, redigert 1 gang totalt.
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa

Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/


Trådstarter
Fanzypantz
Innlegg: 520
Registrert: lør 16 jan, 2010
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » lør 19 jul, 2014

More WIP

[align=center][vimeo]http://www.vimeo.com/101126966[/vimeo][/align]

FFS... funker ingen forums formateringer..
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa



Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/


3dhue
Innlegg: 4248
Registrert: tor 02 jun, 2005
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » lør 19 jul, 2014

Gratulerer! Håper du poster updates her etterhvert som du kommer videre. :)
Snuttene dine ser lovende ut! Veldig kult.

Har endret litt i bb-kodene nå så de skal komme opp. Pass på at du ikke har "s" i http(systemet leser ikke https) og med Youtube bare ta bort alt fra "Featured" og ut i url'en.
Sr Consultant Visualization
Aker Solutions


Trådstarter
Fanzypantz
Innlegg: 520
Registrert: lør 16 jan, 2010
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » ons 30 jul, 2014

Har ikke fått gjort mye siden jeg strever med FPS problemer og at foliage er vanskelig å få til med skygger eller noe sånt. Så alt ser jo ut som turd. Så har kasta bort litt mer tid en jeg burde ha gjort på Space Engieers haha.

[align=center]Bilde[/align]
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa



Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/

Brukeravatar

OlaHaldor
Innlegg: 401
Registrert: lør 04 aug, 2007
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » fre 01 aug, 2014

Lekkert med gress og trær på plass!
Har du gjort noe med normal-rotation e.l. som så mange snakker om på UE-forumet?

Og hva har fremgangsmåten din vært for landskapet? Sculpting direkte i UE eller har du brukt verktøy for å sculpte/generere på forhånd?
Generalist @ Qvisten


Trådstarter
Fanzypantz
Innlegg: 520
Registrert: lør 16 jan, 2010
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » fre 01 aug, 2014

Har ikke prøvd på normal rotation enda, jeg har problemer med FPS som jeg har nevnt, og det virker som å være mye forskjellig som gjør det.

Det er en slags simplegrass ting som gir wind på gresset og sånt, men når jeg skrudde det av fikk jeg nesten 10 fps tilbake. Bare med noen få gress stumper rundt om kring kanskje en brøkdel av det du ser på bildet får jeg ned i 30fps.. Virker egentlig som det er noe rart med enginen for meg. Vet ikke hva jeg skal gjøre siden jeg vet det ikke burde være så dårlig.. Selv på low.

Sist jeg prøvde normal rotation i UDK så funka det ikke bra med foliage brushen siden den instancer ting, og da begynte ting bare å rotere rundt instancen, ikke bare seg selv :P

Har sculpta i UE, men det der er bare en test scene, så brukte 5 min på landskapet.
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa



Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/

Brukeravatar

OlaHaldor
Innlegg: 401
Registrert: lør 04 aug, 2007
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » tir 05 aug, 2014

Jeg kjenner ikke til Unreal Engine så godt at jeg kan peke nøyaktig på hva som gjør at du får lav framerate.

For du har ingen instances av foliage som er for høy polycount f.eks. ?

Hvordan er framerate i et annet prosjekt med samme assets?
Generalist @ Qvisten


Trådstarter
Fanzypantz
Innlegg: 520
Registrert: lør 16 jan, 2010
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » tir 05 aug, 2014

Får aldri maxa ut frameraten som er 120 elns. Selv om jeg tar på low i en scene uten noe som helst i. Men jaujau, har fått ned fps til mer respetabel nummer nå da. Men måtte ofre skygge på alt av foliage utenom trær siden foliage brushen har ikke support for static shadowing enda :\ Og jeg gjorde at hver instance var litt mindre sånn at ting ble instanced litt mer. Pluss gresset starter å fade out ganske nærme kamera, men faden stopper ganske langt vekk, det er styrt med opacity og du kan så vidt se det på bildet.

UE4 er ganske fett å bruke, men ser jo at det er en god del jobb igjen til at den er på lik linje med sånt som f.eks Cryengine og Frostbite når det kommer til rendering. Dog vi fikk full dynamisk AO i 4.3 da.

UE4 er kanskje den letteste å bruke og lære seg av dem da, dog jeg har jo ingen peil på hvor lett Frostbite er.

Siste snap der jeg tok inn noen steiner fra gammel oppgave:
[align=center]Bilde[/align]
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa



Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/


Trådstarter
Fanzypantz
Innlegg: 520
Registrert: lør 16 jan, 2010
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » ons 13 aug, 2014

Har hatt sommerferie jeg, men har gjort litt mer siden sist rundt 60fps på high setting:

[align=center]Bilde[/align]
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa



Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/


Trådstarter
Fanzypantz
Innlegg: 520
Registrert: lør 16 jan, 2010
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » fre 12 des, 2014

[align=center]Jeg har ikke gjort sånn ekstremt mye mer, men her er noen screenshots:

Bilde
Bilde
Bilde

Mesteparten av tiden min går til andre prosjekter som ikke er så store, pluss dette her som jeg jobber på med folk fra klassen ifjor

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9FNwfpfBLaY[/youtube][/align]
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa



Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » lør 13 des, 2014

Ser ut som bedring på screenshots :)
Men hvordan tenker du å bruke dette i jobb? Det skal jo litt til å begynne som leveldesigner i spillindustrien eller noe sånt. Jeg vet at mange som driver med visualisering lukter mer og mer på å gjøre ting i realtime i en spill-lignende motor ...
if your not living on a killing ground, you better make your own


Trådstarter
Fanzypantz
Innlegg: 520
Registrert: lør 16 jan, 2010
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » lør 13 des, 2014

Tror nok ikke jeg får no særlig behov for det i jobb sånn sett, utenom det jeg har lært meg om tekniske ting i UE, sånn som shadere, blueprinting, osv. Har jo lært meg litt speedtree som kan bli nyttig i realtime arch&viz.

Jeg pleier ikke å tenkte så mye på hva det kan være nyttig for i en jobbsammenheng, jeg hadde bare lyst å lage et spill for meg selv, og lære meg en del ting som gjør at jeg kunne lage det. Selv om det direkte ikke hadde gitt meg noe viktig erfaring så måtte jeg lært meg en haug med andre ting sånn som optimalisering av foliage og hvordan man lager foliage på den beste måten for en spillmotor.

Tror nok ikke det er så mange level design jobber ledige i Norge nei, men der fortsatt så tidlig at det er mulig å komme i gang på egenhånd. De fleste i spillklassen min har enda ikke jobb innen 3D så om vi kan starte å lage noen småspill på fritiden kan det lede til noe annet.

Jeg og en kompis og hans kompis skal starte et firma i Bergen der vi hovedsaklig tar på oss oppdrag, vi har allerede to klienter som vil ha Oculus Rift real time visualisering, den ene vil ha realistisk visualisering av et stort leilighets kompleks, og den andre vil ha en slags stilig animasjon av ting som skjer rundt spilleren.
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa



Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 14 des, 2014

Enig i det å lage ting du har lyst til først og fremst. Bare det du skrev i første post som ga inntrykk av at du sikter direkte etter jobb med dette :).

Uansett så blir realtime mer og mer aktuelt. Innen visualisering så begynner Lumion å bli populært, men det er mye fordi det er så utrolig simpelt at hvem som helst kan bruke det. Det er helt klart plass til UE ol. mellom Lumion og tradisjonell rendering. Det er helt sikkert mulig å skape et behov ved å få lov til å komme og demonstrere UE hos firmaer som har behov for visualisering. Men jeg tipper flere vil kjenne til Lumion, så man må greie å fortelle dem hvorfor de heller bør satse på UE :).
if your not living on a killing ground, you better make your own


Trådstarter
Fanzypantz
Innlegg: 520
Registrert: lør 16 jan, 2010
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » søn 14 des, 2014

Var ikke kjent med Lumion nei. Det ser ganske greit ut for å kjapt lage enkle visualiseringer. Dog det virket ikke som at du har mulighet til å gå rundt inni og se på ting, er det mest for å lage videoer?

UE har jo også PBR rendering som hjelper mye på realisme, det og Oculus kan bli ganske attraktivt for å få solgt hus og sånt, men det kan også være litt vrient med tanke på at du må komme inn på kontoret og ta på deg en tung skimaske. Tenk deg dette bare med oculus; https://www.youtube.com/watch?v=eTt7AGIpV2I

Tingen i UE er jo at du må jo lage alt fra bunnen av, men man kan legg bygge seg opp et library av ting, og kjøpe assets online. Men siden det tar lengre tid å lage, blir det da gjerne også dyrere.
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa



Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/


Gå tilbake til «Work in progress spill»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron