Resident Evil T-virus containers

Her kan du poste ferdige arbeider for kommentarer.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Danieru-kun
Sted: Oslo

Resident Evil T-virus containers

Legg innav Danieru-kun » søn 31 jul, 2011

Det er ikke store greiene, og nokså simpelt å modellere, men jeg legger den ut her uansett.

Bilde

Modelleringen tok rundt 1 time, tekstureringen tok 3-4 timer, og etter der ble lys satt opp, og alle de forskjellige konteinerne spredt utover..
Da jeg hadde gjort dette, merket jeg at ting måtte forandres på. Hele T-virus konteineren måtte bli feitere, men ikke høyere. så jeg rettet på dette nokså enkelt, og justerte fjæren inni.

Jeg aktiverte også caustics for glasset, og spiralene inni for å få det fine gjenskinnet på bakken.

Hele greiene er rendret med iRay, og jeg rendret også ut et z-depth map, som jeg kunne bruke i After effects.
Jeg måtte forsåvidt rendre ut to z-depth maps, for å få glasset inni, og glass kuppelen utenpå til å ha dybde i seg, og samtidig være skarp.

Etterpå gikk jeg inn i after effects, og fiklet rundt med Z-depth, før jeg dro det videre inn i Photoshop og gav bildet mer liv, og sterkere farger o.l.

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 31 jul, 2011

Kan du fortelle litt om å rendre i iRay? :)
Hadde vært utrolig kjekt å bruke det til for eks. animasjoner og andre situasjoner hvor rendertid pr. bilde er viktig ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Strandli

Legg innav Strandli » søn 31 jul, 2011

@hardrock_ram:
Jeg har lekt litt med iRay selv, og jeg er ikke så overbevist om at det er en god idee å bruke som erstatning for tradisjonell Mental Ray rendering. Er noen begrensninger man må ta hensyn til, uforutsigbare resultater og det er tregt på normale skjermkort for oss dødelige.

Prøvde å rendre en utendørs scene laget med min normale workflow, og da merket jeg for en del problemer. Det var bugs og glitches, hvor blader med grønn tekstur og alpha maps ble rendret ut som blå planes. Skyggene så ikke bra ut, og det å leke med lysene ble komplisert.
Du kan heller ikke bruke alle shaderne tilgjengelig, og de bør helst være enkle.

Jeg kan anbefale å leke litt rundt med det, men anbefaler ikke å satse på at iRay kan brukes til vanlig i stedet for MR. Du får for mange begrensninger som gjør at det å jobbe med iRay er umulig med mindre du tar hensyn til begrensningene fra starten av.

Brukeravatar

Trådstarter
Danieru-kun

Legg innav Danieru-kun » søn 31 jul, 2011

iRay er ekstremt enkelt å sette opp though.. Men bør ikke brukes til animasjon, da iRay jobber med lys, så det vil konstant rendre for å unngå støy i bildet.

Til animasjon, kommer jeg til å sverge ved Mental Ray, men stillbilder, kan du ikke få noe mer nøyaktig enn med iRay.

Hvis alt er i korrekt skala, og man har brukt fotometriske lys, vil skygger o.l bli kastet så nøyaktig man kan få det.

Hvis man har et nVIDIA skjermkort, vil iRay utnytte CUDA+CPU, og rendre ekstremt mye kjappere.
Men dersom man sitter med et ATI skjermkort, vil iRay kun bruke CPU-en...

Så langt er Raytrace ute av bildet, men Arch and Design kan brukes, og det er forsåvidt det jeg har brukt i dette bildet.
Jeg har gått ut fra Arch and design presets, for så å justere på innstillingene, og fått det resultatet jeg ville ha.

Jeg sitter på en 3.2 GHz 6-kjernet prosessor, så jeg lot bildet rendre i 10 timer for å oppnå resultatet jeg ville ha, og følte jeg var fornøyd med.

Man kan når som helst pause renderen, for så å lagre akkurat det bildet man ser der og da, for så å fortsette. Men lukker man render vinduet, så mister man det man har laget :P

hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » søn 31 jul, 2011

Ok, skjønner ... Så det er ikke mulig å sette den til å rendre hvert bilde i for eks. 1 min, for så å lagre og hoppe til neste i animasjonen? Hvis man har en lengre animasjon som skal rendres på en typisk workstation, så tar det uansett for lang tid å bruke raytracing, så det er ikke noe voldsomt tap.

Vet du om det er mulig å bruke iRay i nettverksrender?

Brukeravatar

Trådstarter
Danieru-kun

Legg innav Danieru-kun » man 01 aug, 2011

Du vil ikke få noe godt resultat etter 1. minutt.... Men det er mulig

Når det kommer til netverksrendering, så vet jeg ikke, men tror det skal gå..

hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » tir 02 aug, 2011

Ja, 1 min var bare et eksempel. Man må selvfølgelig finne en passende rendertid pr bilde for den enkelte scene ... :)

Jeg skal teste iRay litt selv! Når jeg ser på bildet ditt, så tenker jeg at kvaliteten er for dårlig for stillbilder (man ser støy når man zoomer inn osv.), men til en animasjon så kan det være bra nok.

Hvor mye tid vil du si at du sparer på å bruke iRay pr. bilde?

Brukeravatar

Trådstarter
Danieru-kun

Legg innav Danieru-kun » tir 02 aug, 2011

Støyen du ser er forsåvidt i materiale, jeg fjernet eventuell støy i photoshop, men det kan jo hende at det er plasser der støyen er bevart, ser det litt i glasset når jeg zoomer inn også.

Uansett, du sparer ikke noe tid ved å bruke iRay, da det er tyngre, og krever mye mer resurser enn Mental Ray.

som jeg også skrev her:
Danieru-kun skrev:iRay er ekstremt enkelt å sette opp though.. Men bør ikke brukes til animasjon, da iRay jobber med lys, så det vil konstant rendre for å unngå støy i bildet.

.............

Jeg sitter på en 3.2 GHz 6-kjernet prosessor, så jeg lot bildet rendre i 10 timer for å oppnå resultatet jeg ville ha, og følte jeg var fornøyd med.

Som du leser, lot jeg bildet stå å rendre i 10 timer.
Med Mental Ray tok dette i underkant av en time, men resultatet blir mye bedre med iRay.

Så som jeg også skrev:
Danieru-kun skrev:Til animasjon, kommer jeg til å sverge ved Mental Ray, men stillbilder, kan du ikke få noe mer nøyaktig enn med iRay.

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » tir 02 aug, 2011

Det finnes tilfeller der noen velger å bruke en unbiased render, slik som iRay, til animasjon:

CGSociety - MEINBENDER

Gå tilbake til «Ferdige arbeider stillbilder»