OBLIG 4

Her kan du poste ferdige arbeider for kommentarer.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
SandboxMakebelieve
Kontakt:

OBLIG 4

Legg innav SandboxMakebelieve » lør 18 jun, 2011

DISCLAIMER:

Er sånn halvveis flau over å vise denne for den er egentlig ganske uferdig. Man vil legge merke til en del uclean, noe hakkete animasjon, og dårlig redigering spesielt. Utover dette er det største problemet at grunnet for dårlig planlegging og aller mest, for dårlig tid - Kommer ikke poenget tydelig nok frem.

Kort fortalt handler den om en fyr som entrer et "luftballong race", og vinner fordi han "skrur ned grafikken".

Det er ment til å skildre / parodiere "Hardcore competetive gamers" som setter grafikken på null for å få høyest mulig framerate. Og bare "noobsa" bryr seg om noe så poengløst som grafikk. Veldig inspirert av "PurePwnage.com" for de som er kjent med den serien. Problemet er at ballongbyttene (altså når han skrur ned grafikken) er i grunn så "små", (noe jeg ikke oppdaget før jeg så filmen i sin helhet, noen timer før innlevering) at man nærmest ikke legger merke til de, i alle fall ikke den første. Og der forsvinner litt av sammenhengen. Brukte i grunn litt for mye av tiden på å få en grafisk stil på scene og miljø (noe som forøvrig påvirker karakteren like mye som hygienen min). Og selv der er den full av hull (Se stygg artifacting på trærne). Jaja, nok whining. Den er hva den er.

Kom gjerne med tilbakemeldinger, jeg har nok mye å hente fra litt kritikk, selv om jeg ikke akkuratt er kry for å vise den frem.

SMB.

PS, funka ikke å embedde den inn her, så det blir link.

http://vimeo.com/25081157

[vimeo]http://vimeo.com/25081157[/vimeo]

Strandli

Legg innav Strandli » lør 18 jun, 2011

Du har jo identifisert mye av det som har gått feil på egenhånd...
Problemet her er som du sier, svak storytelling. Ideen funker, og kunne vært artig hadde poenget kommet bedre frem. Du velger jo å ha handlingen om noe ikke alle gamere bryr seg om engang, om ytelse vs visuals. Så for å få frem poenget her til de som ikke tenker på det kunne trengt litt oppbygging.

Tror også du kunne jobbet litt med førsteinntrykket. En Noroff-logo med hvite kanter og lav oppløsning, etterfulgt av en tittel i Comic Sans, det gir ikke akkurat et godt førsteinntrykk :p Ikke at det er viktig for filmen, bare en observasjon ;)

Og jeg har godt kjennskap til Pure Pwnage *vise stolt frem t-skjorten sin*.
Men "Teh Noob-song" treffer ikke den største målgruppa, og appellerer veldig til en nisje-gruppe innenfor gaming. For outsidere vil nok sangen virke snodig og upassende. Storyen i seg selv har jo ikke noe med gaming å gjøre, selv om det er en konkurranse. I tillegg må du passe på lydvolumet, for her var det veldig lavt, og teksten til sangen var vanskelig å få med seg.

Du har altså en god idee, men den kunne trengt en del mer arbeid med tanke på storytelling for å få frem poenget og humoren. Som du sier, det gir inntrykk av å være veldig uferdig.

Noe du kunne gjort for å få frem mer om dette med ytelse er å vise det visuelt. Du kunne gjort at ballongen "lagget", altså lav FPS i forhold til konkurrentene, og hatt noen tydeligere visuelle degraderinger på den ene ballongen i forhold til konkurrentene.
La oss si du tar utgangspunktet i slik ballongen ser ut i starten av løpet, når han skrur ned ballongen senere, så kunne du halvert antall polygons på modellen. Gitt et close-up, og se at ting gikk fra high-res til low-res, og se at FPS-en går opp. Dette er noe veldig enkelt du kunne gjort for å få frem poenget, uten å måtte bruke lang tid på å forklare det i handlingen før løpet starter. For ved å tydeligere vise polygons, så appellerer dette til humoren hos 3D-huer også, ikke bare gamere.

Som sagt, jeg liker ideen, men synd den nådde så kort. Var jeg deg, så ville jeg prøvd på nytt i sommerferien eller noe :)

Brukeravatar

Trådstarter
SandboxMakebelieve
Kontakt:

Digger å få svar nærmere kl 4 om morran!

Takk for gjennomført tilbakemelding. Problemet med hele greia var dårlig tid, som sagt. Når det kom tid for redigering så var det faktisk bare noen få timer igjen til innlevering, og enda var jeg ikke ferdig med de 2 siste "shotsa" i filmen. Så hele greia ble en rush-produksjon uten like. Og dette kommer jo tydelig frem i resultatet. Logoen måtte jeg bare google etter, og tok det første og beste. Og sangen ble valgt nettopp for å treffe den lille gruppen av mine venner som er "inn i humoren". Men det var heller ikke spesielt gjennomtenkt. Mer en impulsivt.

Når det gjelder å få frem poenget i historien, er dette led "lagging" en god idè, det tenkte jeg aldri på. Men samtidig ville det forandret en del på konseptet, da målet i utgangspunktet ikke var at karakteren skulle "Løse et problem", men at han fra første sekund var 110% sikker på at ville vinne. Men dette ble jo også endret litt for å få en litt mer "dynamisk" story. Og ved ettertanke virker det som at lagginga nok ville drevet historien bedre.

Når det gjelder ballongbytte så er det akkuratt det du snakker om jeg prøvde å få til, men oppdaget for sent at jeg hadde ikke tatt hardt nok i.

[quote="Strandli". Var jeg deg, så ville jeg prøvd på nytt i sommerferien eller noe :)[/quote]

Hehe, akkuratt dèt tror jeg ikke kommer til å skje.

Hovedsakelig fordi jeg trives veldig dårlig med animasjon. Jeg er mer rettet mot modellering og design. Tror ikke jeg orker å ta på meg det der igjen med det første.

Hehe.

Takk for tiden din! Ikke bry deg om at jeg sikkert prøver å forsvare meg litt i svarene mine. Setter stor pris på hjelpen.

Strandli

Legg innav Strandli » lør 18 jun, 2011

Ikke noe galt i å forsvare seg. Er vel en lov eller noe mot det, at alle har rett til å forsvare seg eller noe :p

Men lagging hadde nok vært et "problem" som måtte løses ja, og hadde forandret meningen litt. Men er jo andre måter. Du kunne jo hatt tydeligere skygger, og forandret på kvaliteten så du begynte å se pikslene i Shadow-mapet. Eller du kunne hatt en logo på ballongen, og halvert oppløsningen så mye at det er veldig synlig at en grafikk-knapp ble trykket på. Mange måter å visuelt vise grafikk nedgradering om du spiller på litt 3D-humor :)

Og skjønner godt hva du mener med at animasjon ikke er din greie, samme selv. Men det er jo allikevel et spennende konsept, og du kunne jo kanskje fått med en venn som er mer glad i animasjon til å gjøre den jobben for deg. Bare nevner det, tror filmen hadde blitt løftet flere hakk hadde du tatt hensyn til det som er blitt nevnt, og du hadde en skikkelig karakter med mer personlig og slikt. Men det ser du jo selv.

Brukeravatar

Trådstarter
SandboxMakebelieve
Kontakt:

Yeah.

Oppgavebeskrivelsen krevde forresten at vi brukte en "rigg". Det var jeg egentlig litt glad for, hadde jeg skulle kommet opp med en karakter midt oppi alt det andre hadde det blitt enda mindre produkt av det. Tror det er trygt å si at prosjektet var litt for.. ambisiøst av karakterer, eller ble i alle fall det, for èn person. I oppgavebeskrivelsen stod det 30 Sekunder animasjon (utenom logoer og rulletekst) som veiledende varighet, jeg endte jo med å nærmest tredoble det.

Men... lesson learned.

danielodland

Legg innav danielodland » lør 18 jun, 2011

Er vel *minst* 30 sekunder det skal være tror jeg. Tror vår oppgavetekst sa 30-90 sek.

Jeg er helt enig i at du burde gjøre denne på nytt på en måte du blir fornøyd med, for jeg syns ideen er for god til å ikke gjøre det.

Og jeg er helt enig i at animasjon er vanskelig=) Men tror det er en veldig god ide å bli god på det uansett hva man aller helst vil drive med.

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » søn 19 jun, 2011

Hovedsakelig fordi jeg trives veldig dårlig med animasjon. Jeg er mer rettet mot modellering og design. Tror ikke jeg orker å ta på meg det der igjen med det første.

Det er vell slik med omtrent alt. Er man ikke særlig god på en ting, så blir det automatisk litt kjipt å drive med det.

Slik er det vell med animasjon også. Husker jeg hatet det som pesten etter første forsøk. Men jeg tok meg litt tid på å se etter tutorials og "trene" litt, og når man først ser resultater man liker og er stolt av, så blir animasjon straks mye mer givende, som med så mye annet.

Så anbefaler deg å prøve litt til. I fritiden så har du ikke noe press liggende over deg heller, så det gjør ingenting om man starter på nytt 5-6 ganger før man kommer en plass.

Brukeravatar

Trådstarter
SandboxMakebelieve
Kontakt:

Legg innav SandboxMakebelieve » søn 19 jun, 2011

oophus skrev:

Det er vell slik med omtrent alt. Er man ikke særlig god på en ting, så blir det automatisk litt kjipt å drive med det.

Slik er det vell med animasjon også. Husker jeg hatet det som pesten etter første forsøk. Men jeg tok meg litt tid på å se etter tutorials og "trene" litt, og når man først ser resultater man liker og er stolt av, så blir animasjon straks mye mer givende, som med så mye annet.

Så anbefaler deg å prøve litt til. I fritiden så har du ikke noe press liggende over deg heller, så det gjør ingenting om man starter på nytt 5-6 ganger før man kommer en plass.

Du har nok utvilsomt rett. Det er vel om å gjøre å kunne mest mulig om alt mulig til å begynne med.. Så kan man hller spesialisere seg når en er litt mer etablert.

Challenge accepted.

danielodland

Legg innav danielodland » søn 19 jun, 2011

Sitter også med et inntrykk av at dersom du skal jobbe i Norge eller på et relativt lite animasjons/vfx hus, burde man kunne litt om alt. *Tror* at dette med at man "må" spesialisere seg er mest nyttig om man har ambisjon om å jobbe på et av de største husene. Dette kan sikkert noen andre utbrodere mer om.

Tror kanskje at de som virkelig burde spesialisere seg er de som skal drive med nettopp animasjon. Animasjon er vel kanskje en av de grenene innen 3D der det er mye arbeid som skal gjøres i verden. Sammenlign med f eks modellering, så er det vel klart flere arbeidstimer innen animasjon i en produksjon.

Gå tilbake til «Ferdige arbeider stillbilder»