Mars, planeten... ikke sjokoladen.

Her kan du poste ferdige arbeider for kommentarer.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
codexdelux

Mars, planeten... ikke sjokoladen.

Legg innav codexdelux » fre 13 des, 2013

Satt og så på rom dokumentarer på netflix her om dagen fra 1999 og grøsset over datidens 3D animasjoner.

Men ble inspirert til å ta en dykk i den vide verdensveven og se hva man finner av underlag for Rom-visualisering for tiden.

Resultatet ble dette bildet av Mars, i retrospekt var atmosfæren kanskje litt urealistisk tykk.

Bilde

Tekstur fiksing i photoshop, rendret i 3DSMax med Vray, Comp i Nuke (litt CC i magic bullet looks i AFX)
kast huset ut gjennom vinduet!?!
If you say PLx instead of please i'm inclined to say no instead of yes because its shorter.

Strandli

Legg innav Strandli » fre 13 des, 2013

Dette kommer til å høres veldig rart ut, men det ser ut til at du kanskje har glemt å tenke litt på bruken av perspektiv her. Jeg vet, "det er bare en sphere på en flat bakgrunn, hvordan kan perspektivet være galt?!"

Om du tar bilde fra store avstander, vil det knapt være perspektiv i det hele tatt, men bare en rund flate med tekstur på. Samtidig, hvis du tar bilde av noe så stort og rundt veldig "nærme", vil du få en tydelig "bulge"-effekt, hvor den siden av planeten nærmest kamera vil bli blåst opp.

I ditt bilde er det ikke helt flatt, eller sterkt perspektiv. Det ser ut som du har bare brukt et vanlig kamera på en vanlig sphere som tilfeldigvis har tekstur av Mars på seg. Det gjør jobben, men du får ikke følelsen av noe stort, eller noe langt, langt borte. Det bare ... er der.

Så selv om det ikke er mye å jobbe med, så må du ikke glemme perspektivet ;) Du kunne også gjort komposisjonen mer spennende.

Brukeravatar

Trådstarter
codexdelux

Legg innav codexdelux » lør 14 des, 2013

Jeg tror du er inne på noe der, jeg flåset rundt ganske lenge med objektivet og endte nok på en litt vel weak linse med 85mm. Jeg har vært fra 20mm til 400mm, men har egentlig ingen god grunn for hvorfor jeg endte opp med 85'ern til slutt:P

Takk for innspill:)

If you say PLx instead of please i'm inclined to say no instead of yes because its shorter.

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Re: Mars, planeten... ikke sjokoladen.

Legg innav larsem8 » man 16 des, 2013

codexdelux skrev:Resultatet ble dette bildet av Mars, i retrospekt var atmosfæren kanskje litt urealistisk tykk.

Ja, det atmosfæriske trykket på mars er jo under 1% av hva vi har på jorda så du ville nok ikke sett noe særlig til den på den avstanden. Dessuten så er mekanismen som gjør atmosfæren blå på jorda (Rayleigh scattering) nesten fraværende på mars. Jernoksid-støv i atmosfæren gjør den mer gul/rust-farget :)
Alle gode ting er 3D

hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » man 16 des, 2013

Det strandli sier om perspektiv høres fornuftig ut. Videre likte jeg blåfargen. Poenget er jo at det skal set litt stilig og fett ut. (med mindre du går for 100% realisme selvsagt ...) Dog, kanskje en smule mindre hadde gjort seg.

EDIT: Du kan kalle bildet "Mars terraforming" eller noe sånt :P
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Trådstarter
codexdelux

Legg innav codexdelux » lør 21 des, 2013

Når det kommer til blåfargen er den nok ganske realistisk. Rayleigh scattering gjør himmelhvelvingen riktignok rusten (litt rosa nesten etter hva jeg kunne lese meg til), men solnedgangen som er hvor lyset treffer i mesteparten av mitt bilde her er blå (its all backwards on mars).

Men jeg lurer på om jeg skal lage en 2.0 med et annet objektiv og tettere atmosfære (selv på jorda er den jo omtrent like tykk som lakken på en billiardkule relativt sett).

hmmm, Mars terraforming... ideas...

Brukeravatar

Trådstarter
codexdelux

Legg innav codexdelux » lør 21 des, 2013

Bilde
mars'blå atmospfære

Bilde
Solnedgang på mars

Brukeravatar

larsem8

Legg innav larsem8 » man 23 des, 2013

Ja se der ja, det blir jo blått! My bad ](*,)
Men ville iallfall unngått at atmosfæren strekker seg så langt ut og tonet den ned litt:)
Alle gode ting er 3D

Gå tilbake til «Ferdige arbeider stillbilder»