Shark Cage

Her kan du poste ferdige arbeider for kommentarer.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
danielodland

Shark Cage

Legg innav danielodland » ons 27 mar, 2013

Lenge siden sist jeg postet her, mye å gjøre for tiden=)

Her er noe jeg har putlet med de siste dagene. Vil gjerne ha kritikk. Usikker på hvor mye mer jeg gjør med denne men skal ta meg tid til en render til uansett (har et par høner å plukke med den selv) så hvis noen har noen gode forslag hadde det vært fint å få fikset det også! =)
Vedlegg
sharkCage_final_02_do.jpg
(211.27 kiB) Lastet ned 3326 ganger

Brukeravatar

SandboxMakebelieve
Kontakt:

Legg innav SandboxMakebelieve » ons 27 mar, 2013

Fint lys !

Tror bildet ville blitt enda bedre hvis du gav det litt mer space bak haien. Altså at du legger på ca 25% mer bredde til bildet. Det finnes sikkert mer konkrete begreper og formuleringer for å forklare slikt, men jeg kjenner ikke til de ^^

Øyet hans ser litt mer ut som et tomt hulrom enn et øye, og gjellene på siden ser nesten bare ut som svart tekstur.

Det er også noe med noisen på selve haien som gir den litt "stuffed animal" feeling. Den ser nesten myk og pelsete ut, og ikke slick som haiskin.

Utover det så er det veldig fint! Synes du har fått til vannet bra. Du kunne kanskje hatt litt mer bobbler eller organismer eller noe "på vår side av haien", så den ser enda mer integrert ut.

Bra jobba!

Brukeravatar

tarje.p
Sted: Nøtterøy
Kontakt:

Legg innav tarje.p » ons 27 mar, 2013

Kult bilde! Synes vannet og cagen i forgrunnen fungerer veldig bra! Hai modellen er også fin, men materialet på haien kan jobbes mye mer med.

- F.eks er hai "huden" mye mer reflektiv, dette var det første jeg la merke til med bildet. Nesten alt du ser rundt deg er reflektivt i mer eller mindre grad.
- Flere scratches og ujevnheter i "huden" hadde også hjulpet veldig på realismen, enten ved displacement, normals eller bump.
- Som nevnt tidligere, øynene må jobbes med, evt. hulrommet til øyet.
- Gjellene ser bare ut som en diffuse textur som bare er slengt oppå..

Hadde vært morsomt å sett før og etter hvis du tar deg tid til å endre på det som har blitt nevnt. Lykke til videre. :)

Trådstarter
danielodland

Skjønner hva dere mener.

Huden: Den er muligens litt for lite reflektiv. Jeg ser mye rart fra referanser. Virker som det blir mindre glossy jo større dyret er, denne er 6 meter lang. Ser ut som det er litt forskjell på forskjellige arter, og hvithaiene jeg har sett på ser ikke så reflektive ut under vann, over vann blir det selvsagt mer glossy. Uansett har alle sagt det dere sa om huden, så skal gjøre noe med det siden det ser ut til å være enighet om det=)

Øynene: Den har øyne=) De er ganske matte. Da jeg shadet de så de veldig ut som referansene, men man ser ikke noe highlights i denne vinkelen. Tror jeg skal fake noe highlights med lightlinking eller noe så det blir litt mer liv i de.

Gjellene: Disse er bare rett og slett lazy modellert. Det var det siste jeg gjorde på modellen og jeg var ivrig på å begynne texturing=) Skal sculpte litt på de for å gjøre de litt mer naturlige. Tror occlusionen gjorde de litt for sorte og tok dybden fra de også.

Flere scratches: Enig, skal få inn flere "hakk" i displacementen og litt mer ujevnheter i colormapet også.

Vannpartikler og sånn: Skal jobbe mer med dette. Boblene til høyre er geometri, de veldig diffuse partiklene rundtom er en lazy photoshop jobb.

Noen ledende spørsmål:

Reagerer noen på noe sånn kameramessig? Ser DOF naturlig ut? Farger?
Ser godrays ut som det burde?
Reagerer noen på at vi ikke ser noen vannflate over?
Reagerer noen på at haien ikke er posert i det hele tatt?=) Dette er modelingposen.
Hvordan funker skala? Ser haien stor ut? Hvis ikke, har skalen på caustics noe med saken å gjøre?

Trådstarter
danielodland

Takk for tilbakemeldinger forresten. Det er til god hjelp.

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » lør 30 mar, 2013

Har gjort litt endringer. Hva tenker dere nå da?
Vedlegg
shark_03_layeredWORK.jpg
(270.75 kiB) Lastet ned 3231 ganger

Seb-LB
Sted: Falmouth
Kontakt:

Legg innav Seb-LB » lør 30 mar, 2013

Hei. Veldig fin modell! Synes render nummer 2 så mye bedre ut, spesielt rundt øynene, gjellene og generelt texturen. Personlig synes jeg det hadde vært kult om du la til noen "battle scars" og satt haien i en slags dynamisk pose (eller litt svai på halefinnen og finnene). Jeg vet ikke helt hvorfor, men for meg virker det som at haien er litt liten. Kanskje hvis du øker tettheten i vannet at den ser litt større ut?

Noe jeg likte med den første renderen som jeg føler du mistet litt i nummer 2, er noe av den (fine) noisen i bildet. Jeg synes også at første render så litt mer spennende ut med buret som hadde litt vinkel.

Håper dette hjelper :)

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » søn 31 mar, 2013

Hallais.

Battle scars: jeg har en bumptekstur med litt scars. Den er for svak, ser ikke noe til den i renderen etter noising osv.

Svai på halefinnen har jeg lagt til, det er nok vinkelen som gjør det "usynlig". Se vedlagt bilde.

Jeg syns også den har for lite dybde. Jeg modellerer og rendrer i real-world scale, og den er 8 meter lang. Kanskje litt mer fog i render gjør seg. Fikk beskjed om at vannet er veldig klart i områder hvor hvithai ferdes, og særlig siden det forestiller noe fra en haisafari (pga buret) men kanskje jeg skal gi blaffen i realismen. Det er hele tiden en balanse mellom realisme og triksing for å få maksimalt ut av resultatet, og her burde jeg kanskje stilisere det litt for å skape mer dybde. Skal også lage en bakgrunn, har bare ikke kommet dit ennå.

Noise: den har fått en finere (mindre kornete) grain i compen nå, jeg syns det gjorde seg bedre men kanskje booste den litt?

Utsnitttet var nok bedre i første ja, skal snu kamera litt.
Vedlegg
svai.JPG
(59.38 kiB) Lastet ned 3188 ganger

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » man 01 apr, 2013

Siste revisjon.

Vil fortsatt ha kritikk=)
Vedlegg
final.jpg
(183.76 kiB) Lastet ned 3155 ganger

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » tir 02 apr, 2013

Hei Daniel! Jeg regner med du har sett denne. Legg spesielt merke til huden under vann, hvordan han har kombinert store, dype normal-detaljer med en glatt, glossy overflate. Huden på haien din ser mer ut som underlagshud med blodårer eller lignende. Reduser noisen, men bevar de større detaljene.

Jeg er også enig med Seb over om posing. Selv om haien er et nokså rigid dyr kan ryggen svinges mer, pluss at hodet kan vries en god del.

Hvilken riggemetode har du brukt her? Ser ut som splines.
Jeg lagde selv en hvithai noen år tilbake og selv om jeg ikke ble fornøyd med modell og tekstur, fikk jeg til noen gode løsninger for rigg.

Bilde

Her plassert jeg ben ut fra tyngdesenteret til haien, med FK-kontrollere i begge retninger. Dette ga stor fleksibilitet når jeg skulle svinge haikroppen, pluss stor frihet med å vri både hode og finner.

Ting jeg ikke har nevnt nå, som lys og omgivelser, er ting jeg syns du har fått bra til. Du har lagt på noen fine caustics, som kanskje kunne vært pushet enda lengre. Jeg tenker at denne blir veldig bra når du får småtweaket litt. ;)

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » ons 03 apr, 2013

Halla Jørgen. Jeg har enda ikke satt meg inn i rigging i Modo, så dette er bare en bend deformer i halen. Den er ganske pushet nå, og såvidt jeg ser på referanse er det sjelden en sånn hai gjør mer voldsom veiving med halen enn det under rolig svømming som dette forestiller. Kanskje den trenger mer stilisering, men jeg sier meg ferdig med denne tror jeg.

Jeg er enig i at den burde ha mer reflektiv hud. Jeg tror at den føles såpass matt fordi den har en for voldsom bump (det er mange bumplag og noen er veldig små/finkornet). Jeg skulle gjerne hatt mer caustics.

Det du sier om at det ser ut som underhud med blodårer osv tror jeg er fordi den har en del scars som kanskje er pushet for mye. Er ikke helt sikker på hva du mener her.

En viktig forskjell på min hai og den på cgsociety er at min er under vann. Da ser man mye mindre til specrefleksjoner enn over vann, hvor huden er våt og reagerer annerledes med lyset. Ting ser mattere ut under vann.

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » ons 03 apr, 2013

Leste mld din igjen og så at du skrev "under vann", sorry. Min er ikke reflektiv nok, det er sant. Den trenger litt mer.

Tror ikke jeg tar meg tid til mer med denne foreløpig iaffal, på et tidspunkt må godt nok være godt nok =) Men jeg vil gjerne fortsatt ha kritikk om flere har noe å komme med!

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » lør 13 apr, 2013

Alright. Får gjort litt småting innimellom oppgave og alt annet, og pirket litt til på haien. Sånn ser den ut nå.

Mer kritikk er velkomment.
Vedlegg
final_07.jpg
(276.61 kiB) Lastet ned 3020 ganger

Brukeravatar

FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » lør 13 apr, 2013

Nå ser det veldig bra ut Daniel!
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com