Mocap av tegnspråk

Her kan du poste ferdige arbeider for kommentarer.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
evengi
Sted: Spydeberg
Kontakt:

Mocap av tegnspråk

Legg innav evengi » fre 19 okt, 2012

Hei.
Jeg heter Roger Gihlemoen og jobber med animasjon og mocap.

Jeg har akkurat avsluttet et stort prosjekt hvor jeg har designet hele scenografien til "jack og bønnestengelen" som Teater Manu har satt opp i Oslo. Stykket hadde premiere 17/10. Designet mitt ble projektert på scenografien.
Det som er nytt og annerledes på denne produksjonen er at vi har laget animasjoner som bruker tegnspråk. Ifølge de døve på teateret har de aldri sett animerte dyrefigurer som snakker tegnspråk før, så det er et slags pionerprosjekt.

Vi gjorde fullt opptak av kropp, ansikt og fingre i samme opptak. De animerte figurene bestod i to mus, et ekorn, en gås og en kaktus. Den største utfordringen lå i å gjøre tegnene tydelige med figurer som hadde uvanlige proporsjoner. Musene hadde eksempelvis stort hode i forhold til kroppen.

Det som gjør dette litt ekstra morsomt er at jeg selv ikke forstod hva de animerte karakterene sa, mens de døve forstod.

Her er Jack i himmelverdenen etter å ha klatret opp bønnestengelen:
Bilde

Enda ett eksempel fra scenografien:
Bilde

Et eksempel fra de animerte figurene:
Bilde

En av karakterene laget i Zbrush:
Bilde

Skuespiller Ronny Patrick Jacobsen i mocap drakta:
Bilde

Presefotograf er LP Lorentz

Teater Manu er et teater primært for døve, det er 11 år og holder til i Oslo. I fjor ble de nominert til 3 Hedda priser for barneforestillingen Pinochio. Forestillingen dubbes live av Kjersti Fjeldstad, og man tenker ikke på at dialogen egentlig ikke kommer fra skuespillerene på scene.
Vedlegg
IKON.png
IKON.png (14.21 kiB) Vist 1892 ganger
Sist redigert av evengi den man 22 okt, 2012, redigert 6 ganger totalt.
En dag vil jeg forhåpentligvis forstå det der.
www.evengi.no

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » fre 19 okt, 2012

Uten å ha sett forestillingen så synes jeg dette så meget delikat ut.
Grafikken/Bildene ser jo veldig eventyraktige ut, så her er det tydeligvis lagt inn en god del tankearbeid vil jeg tro? Musa får ivertfall meg til å dra på smilebåndet :)
Det må jo være en drøm og utfordring å animere mot døve, siden de sikkert har enda mer utviklet syn en det vi har mtp. å se bevegelser og utrykk?

=D>

Brukeravatar

Trådstarter
evengi
Sted: Spydeberg
Kontakt:

Legg innav evengi » man 22 okt, 2012

Hei Tassel.
Det har vært spennende å ha teaterfolk i mocapdrakta, de gjør mye ut av seg! :)
Det at de snakker tegnspråket gjorde det hele mere komplisert. Og, ja de har et mer utviklet syn på kroppsspråk osv. Jeg jobbet derfor en del med retargeting prosessen før vi var fornøyde.

NY VIDEO:
Flere animasjoner

Her er en video teateret lagde fra en test vi gjorde. Den animerte musa har ikke animert fingre, hale eller tær. Range of motion.
Animasjon
Bilde
En dag vil jeg forhåpentligvis forstå det der.

www.evengi.no

Gå tilbake til «Ferdige arbeider stillbilder»