Semesteroppgave 3D design - Idefagskolen

Her kan du poste ferdige arbeider for kommentarer.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Hufsa
Sted: Horten

Semesteroppgave 3D design - Idefagskolen

Legg innav Hufsa » tir 12 jun, 2012

Da var semesteroppgaven endelig ferdig, levert inn og presentert. Det har vært en lang og til tider ganske slitsom og utfordrende prosess, men jeg har lært mye.
Fikk det for meg at jeg skulle rendre i Modo, som jeg aldri har brukt før, og i tilegg bruke fibermesh fra ZBrush til å lage hår, for så å exporte som curves til Modo, så det ble _veldig_ mye nytt på en gang. I tilegg hadde jeg knapt brukt ZBrush siden første oppgaven vi hadde på skolen. Følte til tider at jeg kanskje hadde skutt meg selv i foten litt, men det ble da ferdig til slutt. Det er ting jeg kunne pirka på, men jeg sier meg helt ferdig med denne nå, har blitt noe lei hele dama, merkelig nok :wink:
Hele prosessen kan finnes på bloggen min her: Clicky blog!
For de som ikke har så lyst til å lese side opp og side ned med masse tekst og bilder, er det en ganske forkorta versjon på pdf her: Dokumentasjon!

Ferdig bildet endte opp med å se sånn her ut: (forsåvidt ligger det en mer high-res versjon her, 2500x5000 for de som vil ha all the details, hvis det er ønskelig: All the details! )
Bilde

Breakdown av oppgaven finnes her:
[vimeo]http://vimeo.com/43814256[/vimeo]

Vimeo og 3Dhue var litt mystisk på å faktisk legge ut no' større video enn det, så urr, de som vil klarer vel å finne ut av how to make bigger selv. :wink:

danielodland

Legg innav danielodland » tir 12 jun, 2012

Har ikke satt meg inn i fibermesh, er det sånn at du formet håret i zbrush og så blir det konvertert til kurver som igjen kan konverteres til geometri i et annet program, som Modo?

Brukeravatar

Trådstarter
Hufsa

Legg innav Hufsa » tir 12 jun, 2012

Curvsa blir brukt som guides for Modo fur i dette tilfellet, men ja, det er basically sånn det funker. :)
Det var en veldig grei workflow, når jeg ble vandt med den og skjønte meg litt mer på ting.

danielodland

Legg innav danielodland » tir 12 jun, 2012

Nice. Da er det litt uklart for meg hvorfor fibermesh av mange har blitt avskrevet som et seriøst verktøy. Så lenge kurvene blir rene og brukbare.

Du har en god semester her.

Brukeravatar

shcmack
Kontakt:

Legg innav shcmack » ons 13 jun, 2012

Veldig bra :)

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » ons 13 jun, 2012

Bra jobbet :) liker stilen :)
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Dunkejudas
Sted: Tjøme, Vestfold
Kontakt:

Legg innav Dunkejudas » ons 13 jun, 2012

Kjempefint prosjekt, Line! Veldig bra jobba :D
Jeg synes du traff stilen veldig godt og.
Og ikke minst moro at noen får prøvd ut og funnet litt mer ut av en fibermesh workflow for hår :)

Brukeravatar

tarje.p
Sted: Nøtterøy
Kontakt:

Legg innav tarje.p » tor 14 jun, 2012

Kjempefin semester! Masse herlige detaljer og generelt gode proposjoner. Personlig synes jeg det var litt i meste laget av chromatic aberration på det highres-bildet, men men... :)

Brukeravatar

Trådstarter
Hufsa

Legg innav Hufsa » søn 17 jun, 2012

Nice. Da er det litt uklart for meg hvorfor fibermesh av mange har blitt avskrevet som et seriøst verktøy. Så lenge kurvene blir rene og brukbare.

Jeg tror kanskje det er litt for nytt og stuff enda? Det var ikke så alt for mye info å finne om å faktisk bruke fibermesh til noe annet enn bare i ZBrush. Men personlig syntes jeg det funka vel så greit, var ganske lett å forme håret med det, og når jeg bare fant litt mer ut av settings og sånn i Modo, så holdt det formen ganske greit og. Jeg kommer nok til å bruke det mer i alle fall.

Kjempefin semester! Masse herlige detaljer og generelt gode proposjoner. Personlig synes jeg det var litt i meste laget av chromatic aberration på det highres-bildet, men men...

Takk for det. :)
Skal si meg enig i at det kanskje ble litt i meste laget av chromatic abbrevation, jeg har en tendens til å være litt trigger happy på sånne ting. Samt at jeg hadde nok sett meg ganske blind på ting på det stadiet. :)

Ellers takk for fine tilbakemeldinger. :)

Gå tilbake til «Ferdige arbeider stillbilder»