Vinterhytter

Her kan du poste ferdige arbeider for kommentarer.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123
Sted: Trondheim

Vinterhytter

Legg innav chroma123 » tir 17 apr, 2012

Har nylig gjort denne for en klient. Kommer ikke til å gjøre noe mer på denne, men ønsker gjerne tilbakemeldinger på hva jeg kan gjøre bedre neste gang.

Max/vray/photoshop.
Vedlegg
3dhue-exterior.jpg
Hytter
(766.32 kiB) Lastet ned 3427 ganger

Brukeravatar

Saberril
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » tir 17 apr, 2012

fjellet i bakgrunnen blended litt vel mye med skyene mener nå jeg :P
Freelance 3d Artist

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123

Legg innav chroma123 » tir 17 apr, 2012

Takk for kommentar. Ja, det er jeg enig i. Var ikke spesielt pent vær på bildet, så jeg hadde ikke all verdens grunnlag for å vite hvor fjellet sluttet. Da var det greit å kjøre det litt safe.

En ting jeg ser selv nå, det er at jeg ikke har korrigert nok for perspektivet på tomtebildet. Noen av trærne er nok litt skeive i utgangspunktet og kan virke i mot, men... Det skulle vært dratt litt i no matter what

Marie

Legg innav Marie » ons 18 apr, 2012

Tøft. Hyttene ble veldig fine synes jeg.

Jeg hadde gjort en liten fix på fjellene i photoshop, bare for å gjøre fjellet litt tydligere, og gjort trærne på fjellet mindre tydelige.
Litt som på bildet jeg legger ved.

Og så lurer jeg litt på hva slags skikkelse som sitter fremme i snøen. Han ser litt snodig ut i forhold til de andre menneskene. :)
Vedlegg
1.jpg
1.jpg (60.25 kiB) Vist 4191 ganger

Marie

Kan du forresten fortelle litt om fremgangen i bildet ditt, hvordan du jobbet med photo i forhold til 3d. :) Det hadde vært spennende å få se de forskjellige elementene du har brukt i bildet.

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123

Legg innav chroma123 » ons 18 apr, 2012

Hei Marie. Takk for tilbakemelding. Jeg kan lage en liten breakdown til deg i ettermiddag (eller ved nærmeste anledning).

Det er en jente som kaster snø over hodet, men jeg fikk litt dårlig tid på slutten der. Så da ble hun spøkelse :)

Marie

Oi, supert.
Det hadde vært morro å få se den breakdownen. :)

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123

Legg innav chroma123 » tor 19 apr, 2012

Klarte ikke å holde meg unna, så jeg måtte fikse fjellet bak og rette opp litt av perspektivskeivheten på de verste trærne. Ny utgave nederst i denne posten.

Fremgangsmåten var ganske enkel. Ikke noe måling, stikking eller koordinater fra kunden. Kun et bilde der kunden hadde merket av for ca hvor hyttene kommer. Det var litt bearbeidelse av bildet, men i utgangspunktet justerte jeg vrayphysicalcam ihht kameraets cropfaktor (1,6). Jeg satte inn bakgrunnen i max, og satte renderoppløsningen til proporsjonalt det samme som bildet.

Da jeg satte inn bildet så stemte det ikke helt, litt pga beskjæring av et rotert bilde og noen andre kamerafaktorer jeg ikke tok hensyn til ettersom dette ikke var en byggesøknad til Bjørvika. Derfor måtte jeg trikse litt til for å få det til å stemme.

Grunnsnøen er gjort med snowflow i max, og jeg har brukt photoshop til å få frem detaljer i den.

Workflow i max: Modell på plass i en egenlaget eksteriørmal -> Gi alt vraymaterials (få bort standardhelvetet) -> modellering av kledning og snø -> testrendring med override for å være sikker på at det ikke er noen modell-flaws og leaks -> få på plass lys og environ (gi og sol) -> sette vinkel -> tweake lys til endelig vinkel -> få på plass detaljmodeller som biler og ski -> testrendre for å finne optimale innstillinger for final render.

Vanligvis pleier jeg å rendre ut dirt i vrayextratex og sette på toppen i photopshop med multiply, men denne gangen glemte jeg faktisk å assigne dirtmaterialet til renderpass-slotten - så passet var helsvart, med null tid til å rendre igjen :)

Dro heller ikke ut full comp gjennom passes til photoshop.

Rendret uten bakgrunn.

Rendringstiden var relativt grei, et par timers tid med to fete noder, totalt seksten buckets i dr.
Snøen tok litt for lang tid, så jeg rendret bit for bit. Husene med 1 / 4 i adaptive subdivision og snøen med 1/3. Hjalp betraktelig. Color treshold på 0,05. Kantlinjene som ble pga ny GI-kalkulasjon (jepp, kunne lagret irr mappen men neida, "not this time") fikset jeg fort i photoshop.

0 antialiasing.
Linear workflow.
irrmap/lightcache
override på gi

Har lagt ut en liten photoshopbreakdown her:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ve489bXyiVE[/youtube]
Vedlegg
3dhue-exterior3.jpg
revidert eksteriør
(537.65 kiB) Lastet ned 3249 ganger
Sist redigert av chroma123 den tor 07 jun, 2012, redigert 1 gang totalt.

3dshark
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav 3dshark » søn 29 apr, 2012

Veldig bra!!

Fjellet i bakgrunnen gjorde seg, men skjonner at det kan vare vanskelig med hensyn til at det er en salgs illustrasjon.

Tusen takk for break-down i photoshop.

Brukeravatar

creadull
Sted: Melbourne

Legg innav creadull » ons 20 jun, 2012

Den breakdownen der var gull, mann.

It's a job well done ;)

word.

Gå tilbake til «Ferdige arbeider stillbilder»