Trøbbel med "smoothe" graderinger!!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Gabbe
Sted: Oslo

Trøbbel med "smoothe" graderinger!!

Legg innav Gabbe » tor 11 feb, 2010

Jeg har et problem med å få gjevne graderinger når jeg rendrer ut QT H264 animasjoner fra AE!

For det meste rendrer jeg ut stillframes fra 3Ds Max i tif. format, for så å ta de inn i AE. Men graderingene blir alltid veldig hakkete, eller lite gjevne. Virker som man har kjørt et posterize filter på det!

Noen som har en idé om hva jeg gjør galt. Er ikke ekspert i AE!Bilde

Brukeravatar

gboom
Sted: london

Legg innav gboom » tor 11 feb, 2010

AE opererer stort sett i 8bit, da er det ikke nok farger til aa lage gjevne graderinger. Det du kan proeve er aa gjoere er en dithered gradering istedet.

Trådstarter
Gabbe

Legg innav Gabbe » tor 11 feb, 2010

Jeg er ikke helt kjent med hva dithered gradient egentlig er?

Problemet jeg vil løse er: Frames som inneholder graderinger i farge, enten om det er skygger, himmelhvelving, lyseffekter eller hva som helst, ikke blir jevne slik som de er når jeg fks åpner en frame (tif. fil) i PS.
Kan jeg jobbe i 16 bit i AE og det vil hjelpe meg?

Sorry hvis dette er dumme spørsmål!

Trådstarter
Gabbe

Legg innav Gabbe » man 15 feb, 2010

Jeg må bare prøve å spørre litt til her jeg..

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg får så dårlig kvalitet på graderingene mine ut fra AE. De har jo en helt annen kvalitet i preview vinduet i AE. Altså helt fine. Bildene er lagret i 8bit tif. ut fra 3dsMax, men får jo helt fine graderinger på de i Photoshop selvom de er i 8bit.

Jeg har prøvd å google en del men, klarer ikke het å forstå hva jeg kan gjøre med dette.

Jeg har prøvd å gjøre om compen min til 16bit og 32bit, men uten noe hell. Dette hjelper kanskje ikke noe hvis bildene er 8bit i utgangspunktet?? Vil det hjelpe å lagre de i 16 eller 32bit fra 3dsMax?

Jeg tror ikke dette har med skjermen min eller skjermkortet, eller kan jeg ta feil her? Har et noe gammelt Quadro fx 1500 kort! Har aldri noe problem med graderinger i andre programmer føler jeg.

Kan dette ha noe med hva salgs ICC profil jeg velger på output?

Det eneste forsøket jeg har fått til med bra resultat, er når jeg valgte QT med annimasjons "codec" eller komprimering. Men da får jeg filstørrelse på 450 Mb på en 10sec sekvens!

Setter veldig pris på om noen kan peke meg i retning av hvor jeg kan finne ut av dette!

Brukeravatar

tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » man 15 feb, 2010

Rart, har aldri hatt trøbbel med dette selv. Jeg pleier nå alltid og kjøre ut filmen ukomprimert fra AE, så tar jeg komprimeringa i etterkant med andre programmer som f.eks. Sorenson Squeeze (http://www.sorensonmedia.com/)

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 15 feb, 2010

Siden du får bra resultat når du eksporterer til enkelte formater så er det ikke filene dine det er problemer med, men komprimeringen.

Som Tassel sier, komprimering rett ut fra AE er som regel ikke noe særlig.
Et annet billig og enkelt alternativ til komprimering er Quicktime Pro. Da kan du eksportere det meste til .h264 o.l. enkelt og greit.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Trådstarter
Gabbe

Legg innav Gabbe » tir 16 feb, 2010

Takk for svar!

Så det er mest sannsynlig AE som ikke er god nok til å komprimere altså.

Jeg gjorde noen tester hvor jeg rendret ut bildene i 32bit tif, og det hjalp en del. Pluss jeg leste noe om å legge på noe støy/noise
for å bryte opp, som skulle hjelpe.

Men det dere sier er at for å få et skikkelig bra resulttat som mov. med h264 komrimering, må jeg exportere ut ukomprimert og benytte annet software til komprimeringen.

Bare et siste spørsmål; Når du sier ukomprimert, hvilket filformat går jeg for da? Funker Tif eller targa sequence? Hørte at QT med animasjons komprimering skulle være "lossless" stemmer det?

Takk for at dere gidder å hjelpe

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 17 feb, 2010

Jeg pleier å eksportere ut til uncompressed avi.

Vet ikke om QT Animation er lossless, men jeg pleier å blande litt mellom Sorenson 3 og .h264 fra QT. Begge gir veldig god kvalitet, men blander litt avhengig av hva slags animajon jeg eksporterer. Har hatt litt problemer med at .h264 gjør fargene mer diffuse, men da pleier sorenson3 være et greit alternativ.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

martinmartin

Legg innav martinmartin » man 22 mar, 2010

Vet ikke om QT Animation er lossless,

Mener det skal være lossless.. Var iallefall det vi lærte å bruke på skolen;)

Gå tilbake til «After Effects»