After effect masking

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

After effect masking

Legg innav Tronotrond » tor 08 mai, 2008

Har fått et oppdrag som krever at jeg setter meg inn i After Effects rimelig kjapt. Min erfaring med programmet er ganske minimal og begynner å bli en stund siden jeg toucha det sist. Selv om det grunnleggende sitter så blir jeg veldig glad om noen kan hjelpe meg litt i riktig retning her! 8-)

Det jeg skal er å maske/trace streker fra et bilde.
Jeg har f.eks. et bilde med vikingruner og jeg vil tegne opp runene og få dem til å gløde.

Jeg regner med det ikke burde være så vanskelig. Jeg har klart prosessen i to steg til nå for å si det sånn.
- Jeg har tegnet en maske i photoshop som jeg har lagt til glow på. Det fungerer, men hele runen gløder nå opp istedet for at den blir "tegnet" frem først.

- Har også tegnet på et solid layer med en brush i AE som jeg har fått til å keyframe, men her får jeg ikke til glow - antageligvis fordi hele layer'et får glow og ikke bare det jeg har tegnet..

All suggestions are appreciated! :)

Brukeravatar

mogcaiz
Kontakt:

Legg innav mogcaiz » tor 08 mai, 2008

Layer 1: Ditt rune bilde
Layer 2: En Adjustmentlayer. Bruk maske verktøyet (hotkey: G) og tegn rundt det området som du vil ha glow. Deretter Legg på en glow effekt på det layeret. Muligens du må justere thresholden for å få en glow.

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » fre 09 mai, 2008

Takk for svar!

Har gjort det du nevner og lekt meg litt, men er et problem her..
Jeg får bare glow innforbi mask'en. Sikkert veldig newb spørsmål, men nå virker den med som en fill istedet for en glow om du forstår.

Er det forresten noen måte å bare tegne èn linje og få glow på den? istedet for å måtte trace linjene i runene "dobbelt" for å sluttføre mask'en? (Det er bare linjene jeg skal få til å lyse opp, ikke det innforbi) Det er bare litt ekstra pirk, men verdt å høre om går :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » fre 09 mai, 2008

Jeg får bare glow innforbi mask'en.

Du må inverte masken

Det andre du lurer på vet jeg ikke.... :)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Fin tanke, men det velger bare hele resten av bildet og gir en slags fill på alt bortsett fra det som er inni mask'en.

Her er det jeg er på jakt etter - selve de lyse strekene .. noe sånt samtidig som jeg kan animere end% e.l. på den.
http://msiphotoshop.com/wp-content/uplo ... 9/glow.jpg
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Tror jeg fant ut av det :)

Gjorde som mogcaiz sa, slo av affect all layers behind og paint on Transparent på adjustmentlayer'et..
La på Stroke effekt og glow etterpå, så var det bare å key'e end % på Mask'en.

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » fre 09 mai, 2008

Tror jeg fant ut av det

Knall! 8-)
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Gå tilbake til «After Effects»