Nuke, Flame, Fusion eller Shake?

Diskuter spesifikke programmer.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Nuke, Flame, Fusion eller Shake?

Legg innav krth8 » fre 30 jul, 2010

Er vel ingen riktige svar på dette.

Jeg vil veldig lære meg Nuke fordi jeg vet at dette er et kraftig kjent program men det er vel mer brukt i Høybudsjett prosjekter?

Jeg holder på for øyeblikket og lære meg After Effects men lurer på hvilket som kunne vært aktuelt utenom dette?

Syns flame ser dritbra ut ifra hva jeg har sett.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

artifushion
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » lør 31 jul, 2010

Det er som du sier, det er ikke noe riktige svar. Nuke blir brukt veldig masse av større firmaer.
Men hvis du kan et node based compositing program "så kan du alle". Det er som å gå fra max til maya. Likt, men fortsatt ulikt.

Dette her er en fin liten quick guide: http://magazine.creativecow.net/article/nuke-an-introduction-for-after-effects-users
www.amvfx.com

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Legg innav krth8 » lør 31 jul, 2010

ty! :D
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

megaman
Sted: Sandefjord

Legg innav megaman » lør 31 jul, 2010

Enkelt å svare på til dels:

Flame: kan fort koste noen hundre tusen, pga kravet til maskinvare for å fungere.
Shake: Blir ikke lenger utviklet.
Nuke/NukeX: Har "tatt" over for Shake og den mest populære fulle 3d compositoren
Fusion: En god konkurrent til Nuke (også 3d compositor) Var den compositoren som man trodde ville ta over for Shake før Nuke ble sluppet fra Digital Domain og så kjøpt av The Foundry.
After Effects: En god nok compositor, og mye billigere, men brukes mer til 2D/2.5D grafisk compositing, men kan også utføre mange andre oppgaver slik som rotoscoping, etc. Et bra sted å starte.
Freelancer

Brukeravatar

Molte
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Molte » lør 31 jul, 2010

Akkurat det megaman sa.

Anbefaler personlig å starte med After effects ikke bare ettersom det er mest vanlig å bruke men også fordi det er hybrid comp/editing/motion grapics, ganske allaround.

Derimot for ren 2d compositing forventes det at man skal kunne enten fusion eller nuk (eller shake).
- Kjetil Molteberg
Kemono.no

Brukeravatar

megaman
Sted: Sandefjord

Legg innav megaman » lør 31 jul, 2010

Ening med Molte. Glemte også å nevne at:
After Effects er mye billigere iforhold til de andre
After effects er ikke en node-compositor, men layer, på tross av at den har en wigglet som kan connecte endel ting ;-).
After effects er et bra sted å starte med meget moderne funksjoner og muligheter.
Freelancer

Brukeravatar

artifushion
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » søn 01 aug, 2010

Og After Effects har samme oppsett som Photoshop, som gjør at hvis du kan PS så kan du gjøre bra mye med After Effects.
www.amvfx.com

Gå tilbake til «Compositing»