Hvilket komposisjonsprogram bruker du?

Diskuter spesifikke programmer.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Hvilket komposisjonsprogram bruker du?

After Effects
48
58%
Combustion
6
7%
Digital Fusion
14
17%
Shake
2
2%
Andre program
13
16%

Stemmer totalt: 83

pgrundet
Sted: Kristiansand

Legg innav pgrundet » lør 24 mar, 2007

Helt supert sålangt :D Måtte jo igang med compositing program en gang jeg også! hehe :P

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik

Legg innav Hjelvik » lør 24 mar, 2007

Så bra da! :wink:
Sjekk ut Cmivfx. De har noen godbiter.

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » lør 24 mar, 2007

christerb det eg meinte er at med bilde bruker du photoshop og med spel så må du kode layeren. Så eg tenkte ikkje på det som det samme som med film, for det er fleire som bruker photoshop enn eit film composit program. For denne pollen er jo om comp program for film, ikkje bilde.

Skjønner. :) Men bilde/film er jo samme ulla.

Nodebaserte compositeprogrammer er også veldig bra å bruke til bilder.
Man har "bare" fordelen at det fungerer til sekvenser også. :)
Photoshop er fint, men Fusion er bedre. Jeg er fortsatt mer komfortabel
med PS fordi jeg har brukt det mer enn Fusion, men jeg liker Fusion
veldig godt. :)

Grunnen til at PS har så mange brukere er vel at det har blitt en
industristandard. Vil tro at det egentlig er mange programmer som takler
mange av jobbene PS kan utføre på en like bra og bedre måte.

pgrundet

Så bra da! Wink
Sjekk ut Cmivfx. De har noen godbiter.

Hmm, den tutorial tingen i midten funker ikke..

Brukeravatar

Trådstarter
Hjelvik

Legg innav Hjelvik » lør 24 mar, 2007

Ikke? fungerer her... tenker du på CMIVFX linken?

pgrundet

nvm, fant tutorial tingen oppe i hjørnet :P hehe. Takker :)

Brukeravatar

codexdelux

Legg innav codexdelux » ons 25 apr, 2007

After effects og andre kompeprogram har ofte flere blendmodes også som du ikke finneri F.Eks. PS. Jeg fersker meg selv ofte i å dumpe noe over i AF etter å ha PS'et bilde bare for akkurat den blendmoden. du kan også jobbe i 32bits farge kanaler i AF, det har jeg ennå ikke funnet i PS.

Men i hovedsak synes jeg selv også at det er synd det undervises så lite i compositing på forskjellige skoler i landet. Jeg gråt nesten da jeg så at 2 uker postprod. pensum på noroff skulle gjøres i premiere pro.

Men uansett om du bare driver med animasjon eller lignende. Og du har en superfin beautyrender, ta den inn i AF eller PS, smell en duplicate av layeret, velg overlay som blendmode, gaussian blur på ca 3.5 og dra i opacity. (dette er en super rask jukseteknikk for å få fine bilder med bedre kontrast og glatte ut rynker.) og så se om bildet ditt faktisk tjente på det. Ofte er det mye greiere å smelle noen effekter på i post en det er å bruke to dager til på render bare for å finne ut at det ikke funket nå heller.
Og om man rendrer i layeres kan jeg love en hver skeptiker at han vil trekke tilbake ethvert utsagn om unødvendige posteffekter.

(hmmm ser litt ut som jeg rant'er løs her og har et litt aggresivt språk, jeg mener ingenting ved dette og bare gidder ikke skrive om på det jeg har skrevet. og hvis du har et problem med at jeg ikke er aggresiv så banker jeg deg... nemlig...)
kast huset ut gjennom vinduet!?!
If you say PLx instead of please i'm inclined to say no instead of yes because its shorter.

Brukeravatar

Hattemaker
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg innav Hattemaker » ons 25 apr, 2007

Men i hovedsak synes jeg selv også at det er synd det undervises så lite i compositing på forskjellige skoler i landet. Jeg gråt nesten da jeg så at 2 uker postprod. pensum på noroff skulle gjøres i premiere pro.

litt enig med det her ja.. :(
går jo på vidregående, men likevel når vi driver med film og sånt, så er det eneste vi har Premiere, nei altså det er ikke pro engang.. :( Og dette er en medier og kommunikasjons linje. :|

har aldri sett noe på blendmodes i AE, men det trikse med duplicate layer + overlay, funker nesten alltid bra! :) Blir ofte fine kontraster når man bruker det. ^^, har i hvert fall fått mye fine kontraster jeg, når jeg har brukt PS :)

Brukeravatar

V-Raymond
Sted: Nesodden
Kontakt:

Legg innav V-Raymond » fre 11 mai, 2007

Og du har en superfin beautyrender, ta den inn i AF eller PS, smell en duplicate av layeret, velg overlay som blendmode, gaussian blur på ca 3.5 og dra i opacity. (dette er en super rask jukseteknikk for å få fine bilder med bedre kontrast og glatte ut rynker.) og så se om bildet ditt faktisk tjente på det.

takker for trickset. Funka fin-fint!

Brukeravatar

codexdelux

Legg innav codexdelux » tor 24 mai, 2007

Nettopp, og nå tenkt deg om man virkelig gikk inn og gjorde en comp med ti-femten layers so malle gjorde like positive ting med bildet ditt (gjerne mer positive).
kast huset ut gjennom vinduet!?!

If you say PLx instead of please i'm inclined to say no instead of yes because its shorter.

Brukeravatar

aksel
Kontakt:

Legg innav aksel » lør 10 nov, 2007

Jeg er så heldig at jeg sitter på en flame :)
Aksel Jermstad
Digital Producer
Kandidat

www.kandidat.no

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » lør 10 nov, 2007

Er enige i de som sier at det ikke nødvendigvis er alle som trenger et compe program. Selv jobber jeg kun med vizer og realtimestuff. Har ikke på noe punkt funnet noe som kan forsvare en investering i et komposisjonsprogram (regner med det koster flesk). Men da jeg skulle lage en demovideo av realtimeapplikasjonen vår fant jeg et program som het "jahshaka" som er opensource og gratis (fritt i kode OG øl). Dette ser ut som det kan fungere til å sette sammen en video, noen textlayers, lyd og noen starwarseffekter :)

Pynte på et bilde kan som andre har nevnt her jo også gjøres med PS (nekter å tro at det kan være så mye bedre med et compeprogram til et enkelt bilde at det forsvarer en investering :))

My thoughts så dere trenger ikke være enige :)

-K-

Brukeravatar

darkshogun

Legg innav darkshogun » søn 11 nov, 2007

Fusion til store kompliserte enkeltbilder, AE til alt annet. Tester ut en demo av Toxik for tiden, liker virkelig interfacet og GUI!

Brukeravatar

gboom
Sted: london

Legg innav gboom » søn 18 nov, 2007

Jeg er så heldig at jeg sitter på en flame

Bastard :)

Vet det er en god del forskjeller, men fusion64bit på min 8 prosessors 8gb workstation med raid0 og en liten renderfarm i ryggen er faktisk ikke så langt unna heller, kan gjøre client sessions med det. Hadde vært fint med action/timeline i fusion også :)

-the0

Brukeravatar

aksel
Kontakt:

Legg innav aksel » søn 18 nov, 2007

Jeg jobbet 4 år i fusion før jeg gikk over på flame. Etter min mening er det ikke antall cpuer som gjør flame så egnet til client sessions, men måten hele systemet fra starten av er konstruert for den oppgaven.

Man har et fusion liknende node tre i flame men den bruker jeg ikke ofte med kunder i rommet. Det er jo slik at kundene liker å se at man gjør noe. Nodene kan bli litt trege.
Aksel Jermstad

Digital Producer

Kandidat

www.kandidat.no

Gå tilbake til «Compositing»