CryEngine 2 som realtime motor i engineering industri

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
jaswane
Sted: Oslo
Kontakt:

CryEngine 2 som realtime motor i engineering industri

Legg innav jaswane » fre 12 mar, 2010

Hei!

Er det noen andre her som erfaringer med CryEngine 2 som real time motor? Har selv lekt meg ganske mye og har som test i jobbsammenheng puttet inn en svær 160 meter langt skip brukt til lett brønnintervensjon (båten på avatarbilde) samt en oljerig. Utrolig morsomt å vandre rundt på. Faktisk ganske lenge siden jeg gjorde dette, men har ikke skrevet om det før.

CryEngine motoren er min favoritt real time motor og den takler helt utrolig mye geometri (ihvertfall i editoren.. litt være med høyere oppløsning og i fullskjerm gamin mode, men fortsatt utrolig imponerende). Fantastisk morsomt å se en båt på kanskje 5 millioner polygoner duppe i real-timevann med dynamikk (morro med livbårdropp) og real-time skygger, DOF, motion blur og glare, volume light osv osv. Hadde 3dsmax bare vært sånn å jobbe med... Alltid irriterende å gå tilbake til vanlig rendering i max hvor hver frame tar en evighet å få ut...

Vi var i kontakt med Crytek for en stund siden men prisen var stiv og de virket ikke særlig villig til å selge lisenser til "ikke-gaming-industri". De skrive på sidene sine om Vislualiseringslisenser, men det er ikke lett å få kontakt med de og få riktige priser osv.

Nå venter jeg må muligheten til å evaluere Cryengine 3. Lurer på hva som er endret, hvis det er no i det hele tatt. Virker som det store med 3ern er muligheten for å lage spill til PS3 og xbox.

Jeg skulle gjerne lagt ut noen bilder av det jeg har gjort i CE2, men grunnet taushetserkleringer i bøtter og spann tørr jeg ikke.

Hadde vært interessant og høre om erfaringer fra flere her i Norges land om bruken. Det er vel ihvertfall ett firma som har lisens tror jeg men husker ikke hvem.

hilsen Andreas

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » lør 13 mar, 2010

Er veldig interessant det du skriver om. Har nok ingen sånn produksjonserfaring med det selv, men hadde vært moro å teste.

Personlig har jeg både laget noen tester og vurdert Unity som motor for å vise modeller. Da litt på en annen måte såklart. En viz kan man f.eks. bake inn skygger og lys i teksturene og kjøre en realtime modell i browservinduet.
Det blir jo igjenn litt mer statisk enn Cry Engine, men lettere tilgjenglig for kunder i og med at alt som trengs er en liten plugin ala flash-player. Tar veldig kort tid å sette opp en slik scene i Unity, men det som har stoppet meg er at det fort går en del MB i teksturer - og da er det straks litt mer knotete å skulle kjøre det på web iallfall.

Brukeravatar

Trådstarter
jaswane
Kontakt:

Legg innav jaswane » man 15 mar, 2010

Jeg har en venn og gammel kollega som også har fått for Unity. Billigere er den og. Baking av lys og skygger er vel og greit det. Brukte de teknikkene i gamle myVR prosjekter. Fungerer greit og er lett og drive rundt. Men hva om man plutselig vil at hele modellen skal få lyset fra motsatt side? Har man mye geometri blir det mye å bake på nytt. I CE2 dytter man på en slider og ser sola og alle skyggene/+AO flytte seg realtime på mange millioner polys... Nei synd det er såpass utilgjengelig å bruke i kommersiell sammenheng.

Til privat bruk kan man vel lage og publisere det man vil. Editoren følger jo med når man kjøper Crysis og plugins for 3dsmax bl.a. laster man ned gratis. Har du prøvd dette?

Ja det er et lite problem for kunder o.l. og se cryengine scener, men alt man i teorien trenger som viewer er en innstallering av crysis.. som nå koster 119 kr (absoluttspill.no) . Blir jo no lisens problematikk der og men...

Denne brukeren på youtube har forresten lagt ut endel videoer som viser hva cryengine 2 kan brukes til annet enn spill:
http://www.youtube.com/user/jbreynes

:)

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » man 15 mar, 2010

Veldig interessant emne dette, jaswane! Jeg har selv aldri tatt i bruk CryEngine, selv om jeg har Crysis-DVDen liggende på hylla foran meg.
Tror jeg må få installert de rette 3dMax-plugins slik at jeg kan begynne å eksportere/importere mine egne modeller. Men noen 5mil-poly lasteskip har jeg desverre ikke:P.

Brukeravatar

Trådstarter
jaswane
Kontakt:

Legg innav jaswane » tir 16 mar, 2010

Ja det syns jeg du bør teste. :) Legger ved et par bilder nederst av noen detaljer fra båten som jeg annser som trygge å vise fram.

Her ligger forresten dokumentasjonen til editoren med tutorials og annet snacks.... http://doc.crymod.com/

Ellers er www.crymod.com siden bra for å laste ned modeller, levels og diskutere problemer på.

SDKen med plugins for Softimage XSI og 3dsmax ligger her. For 3dsmax brukere laster man altså ned "Mod SDK v1.2 for Crysis including tools, game source code and example assets." Man får altså ganske mye gratis av en fantastisk realtime motor gratis til privat bruk.

En annen ting jeg ikke har skrevet så mye om over er dette med kollisjonsobjekter. I tradisjonelle vr/realtime motorer må man ofte lage egne, skjulte, lowpoly versjoner av geometri og bruke disse til kollisjon. I CE2 kan man egentlig bruke all geometri som kollisjon direkte. Man kan selvfølgelig lage lowpoly kollisjonsobjekter også som i lengden sikkert fungerer smoothere, men jeg har ikke trengt det enda. Eksporteren genererer også LOD nivåer helt selv. Dagens tips: enkeltmodeller som eksporteres fra 3dsmax bør ikke overstige 30.000 polygoner... Er en modell større enn dette må man dele den opp i flere biter. Man ser greit om en modell er for stor når man åpner den i editoren og all geometrien ser rotete og rar ut.

Her er et par bilder fra båtmodellen. En fra broa (som ikke er ferdigdetaljert) og en fra et rom nedenunder.

Bilde

Bilde

Gleder meg til å se om flere får laget noe morro med CE2. :)

Brukeravatar

tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » ons 17 mar, 2010

Wihuu.. Kult Jaswane :)

Er det strukturen min dette eller?? :loll:

Brukeravatar

Trådstarter
jaswane
Kontakt:

Legg innav jaswane » tor 18 mar, 2010

Ja Tassel, det er helt riktig. Du har vært med på å lage selve modellen du også. =)

Med det samme jeg har ordet; Her er en link til en 25 minutters gjennomgang av editoren til CE3. Litt mørk men...

Gå tilbake til «Diskusjoner og spørsmål»