Litt om spillmodeller jeg lurer på

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Misfortune
Innlegg: 2171
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Norge, Kolbotn

Litt om spillmodeller jeg lurer på

Legg innav Misfortune » fre 26 jun, 2009

Jeg lurte på hva som er vanlig nå når man sier lowpoly. UT3 karkterer er noe rundt 3 000-13 000 tris tror jeg. Hvor mange tris burde jeg holde meg til når jeg lager en karakter til et pc-spill?

Hvor mye er greit å ha i hodemodellen når man skal også lage animasjoner til facial expressions og lipsync?

Hvis noen har noen andre eksempler på tri/poly count på playermeshes fra spill, så hadde det vært kjempefint å dele :p


arven
Innlegg: 159
Registrert: lør 26 jan, 2008
Sted: Trondheim

Legg innav arven » lør 27 jun, 2009

Det kommer helt an på hvilken type spill det er snakk om. FPS-spill har som regel et veldig begrenset antall spillere på skjermen samtidig, så du kan være ganske liberal med polycount.

TF2 for eksempel har ca 10k polys per spillermodell. Dette er da høyeste LOD.

Hvis du mekker modeller til en RTS blir saken en helt annen.

Siden du snakker om lipsync og facial expr, tipper jeg du har en form for FPS i sikte, jeg ville gått for mellom 10 til 15k og prøvd å få ca 4-5k til hodet. Mulig du klarer deg med litt mindre.

Strengt tatt så holder det evig med såpass polycount hvis du bare får mekket en fin normal map.

In the end, hvis det er snakk om å modde et spill, så sjekker du bare hva som er standard for det spillet via en decompiled model eller en modelviewer. Dersom du jobber med et nytt spill burde du få litt info om dette fra art director / tech crew :P

Edit: Les denne og denne

Her er en kjapp quote over lista fra link #2

Gears of War, Xbox 360, 2006 (according to D’Artiste book)
Wretch – 10,000 polygons with diffuse, specular and normal maps
Boomer – 11,000 polygons with diffuse, specular and normal maps
Marcus – 15,000 polygons with diffuse, specular and normal maps

GTA San Andreas, PS2, 2004
Characters – 2,000 polygons with 1 256×256 8bit texture
NPCs – 1,200 polygons with 1 256×128 8bit texture

GTA IV, Xbox 360/PS3, 2008
Story Characters – 8-10,000 polygons with multiple 256×256/512×512 diffuse, specular and normal maps
NPCs – 3-4,000 polygons with multiple textures

Half-Life, PC, 1998
Zombie – 844 polygons
High Definition pack Zombie- 1700 polygons

Halflife 2, PC, 2004
Alyx Vance – 8323 polygons
Barney – 5922 polygons
Combine Soldier – 4682 polygons
Buggy (without mounted gun) – 5824 polygons
Classic Headcrab – 1690 polygons
SMG – 2854 polygons (with arms)
Pistol – 2268 polygons (with arms)

Halo, Xbox, 2001
Masterchief – 2,000 polygons

The Legend of Zelda: The Wind Waker, GC, 2002
Link – 2800 polygons

The Legend of Zelda: Twilight Princess, GC/Wii, 2006
Link – 6900 polygons

Metal Gear Solid 3: Snake Eater, PS2, 2005
Snake – 4,000 polygons

Project Gotham Racing 2, Xbox, 2003
Vehicles – 10,000 polygons

Project Gotham Racing 3, Xbox 360, 2006
Vehicles – 80,000-100,000 polygons

Quake, PC, 1996
200 polygons with 1 320×200 8bit texture using predefined palette.

Quake 4, PC, 2006
Player model – 2,500 polygons with multiple diffuse, specular and normal maps

Resident Evil 4, Gamecube, 2005
Leon – 10,000 polygons

Uncharted: Drake’s Fortune, PS3, 2007
Main characters – ~20,000-30,000 polygons
Drake – ~30,000 polygons
Pirates – ~12,000-15,000 polygons

Unreal Tournament, PC, 1999
Player model – 800 polygons

Unreal Tournament 2k3, PC, 2003
Player model – 3,000 polygons

Unreal Tournament 3, PC, 2007
Weapon models – 4,500 to 12,000 triangles for the first person view

Brukeravatar

Trådstarter
Misfortune
Innlegg: 2171
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » lør 27 jun, 2009

Tusen takk for kjempebra svar :)


arven
Innlegg: 159
Registrert: lør 26 jan, 2008
Sted: Trondheim

Legg innav arven » lør 27 jun, 2009

kjempebra kar, kjempebra svar!


Gå tilbake til «Diskusjoner og spørsmål»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest