Unity 2.5 - nå også for windows!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
brokenpoly
Sted: Oslo
Kontakt:

Unity 2.5 - nå også for windows!

Legg innav brokenpoly » tir 24 mar, 2009

Verdens råeste spillmotor for oss vanlige dødelige har nettopp blitt sluppet i versjon 2.5. Den har tidligere kun vært tilgjengelig for mac, men nå kommer en flunkende ny windows-versjon også :)

Klikk HER for 30-dagers prøveversjon og mer info!

Unity 2.5 Available Now!

Today we are extremely happy to announce the release of Unity 2.5. For the first time Unity development is now available for use on both Mac OS X and Windows! True cross-platform development with Unity has now been realized. This has been an enormous project that has taken well over a year to complete, it's a release that we're very proud of having accomplished. What's more is that during this effort we've also nearly doubled in size as a company and so there is a lot more on the way, it's going to be an exciting year!
"Fast, fat computers breed slow, lazy programmers."

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 24 mar, 2009

Har allerede sittet og kost meg med denne siden et par timer etter den ble sluppet for en liten uke siden. Har rånt igjennom både 2D platform og 3D platform tutorialene så langt og er veldig imponert. Sliter litt med scriptinga foreløpig, men det kommer nok etterhvert. Ellers imponert over at jeg fikk satt sammen et fult spillbart brett i løpet av to kvelder. Hadde store forventinger til programmet og det var faktisk innfridd så langt. Ikke ofte det skjer ;)
Skal garantert spandere på meg fullversjonen. Neste steg for min del blir å begynne på et par egne prosjekter fra bunn..

Om det er stor interesse for unity ellers også så kan vi kanskje etterhvert opprette et underforum for det her.

Brukeravatar

Ezben
Sted: En øy vest for Bergen

Legg innav Ezben » ons 25 mar, 2009

Dette skal testes en dag jeg ikke jobber 16 timers arbeids dag ](*,)
The road to success is always under construction.

Brukeravatar

Ezben
Sted: En øy vest for Bergen

Legg innav Ezben » ons 25 mar, 2009

Tronotrond: Du kunne kansje lakt ut noen bilder\screenshots her nå i første omgang av det du holder på med så vi får se litt av programmet?
The road to success is always under construction.

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 25 mar, 2009

Mja, ikke så mye vits når jeg bare har fulgt tutorials så langt. Både tutorialene og resultatene kan sees og lastes ned fra unity's webside, men når jeg får laget noe eget skal jeg heller poste det. Ellers er det jo masse abdre screenshots og snacks på websiden deres

http://unity3d.com/support/resources/

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » ons 25 mar, 2009

Kult vis oss når du har et kult brett. :-)
Lekte litt i går med terreng editoren. Veldig moro hehe. Browser og iphone pluginen åpner muligheter..
Underforum kan vi ha! Ser det litt ann på mange tråder og spørsmål som kommer. Kanskje jeg kommer med noen tråder. ;)
Visualization/ Animation
Aker Solutions

Brukeravatar

Trådstarter
brokenpoly
Kontakt:

Legg innav brokenpoly » ons 25 mar, 2009

Kult å se at det er interesse for unity her på 3dhue :D Har selv jobbet med det i cirka 8 måneder og blir egentlig mer og mer imponert for hver dag som går. Selvfølgelig har det sine bugs og svakheter som alle andre program, men det positive overskygger de få negative sidene med enginen.

Ikke nok med at det er en artists drøm, men det er faktisk ikke rocket science å lære seg litt enkel scripting med unity også. Har såvidt begynt å snuse litt på c# og ser veldig lyst på fremtiden!

Her er forresten en liten scene jeg lagde for en måneds tid siden:

http://www.rockandroald.net/artchalleng ... _room.html

og en liten blogpost som forteller litt om selve scenen:

http://blog.terravision.no/2009/03/the- ... ent-study/

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 25 mar, 2009

Fin og atmosfærisk scene! Minnet meg om en blanding av Left4Dead og Condemned.

Bruker du indie eller pro versjonen? Jeg kommer nok til å kjøpe Indie, men skulle gjerne hatt pro med realtime shadows, men men.. får heller prøve å overtale jobben til å gå til innkjøp av den ;)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Trådstarter
brokenpoly
Kontakt:

Legg innav brokenpoly » ons 25 mar, 2009

Hei! Vi har lisens på pro her på jobben, så man kan pøse på med eyecandy-effekter som DOF og Bloom hvis man vil, men regner med å kjøpe meg en indie-lisens til "hjemmekontoret" også. Kjekt å bruke hvis man vil vise frem 3d-modeller osv. på websiden sin eller diverse nettfora.

Har planer om å starte en unity user group her i Trondheim da, men må høre litt med unity-gutta i København om de har tips til oppstarten. Jeg vet at de planlegger egne offisielle user groups rundt om i verden, så da kan man kanskje få kloa i diverse beta-versjoner og annet snacks :)

Brukeravatar

kimblarsen
Kontakt:

Legg innav kimblarsen » tor 26 mar, 2009

Veldig spennende saker. Tror kanskje jeg dropper legge mer tid i modding for CryEngine og kikker på Unity 8-)
Kim Baumann Larsen : Director : Digital Storytelling : www.digistorytelling.com

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tor 26 mar, 2009

Kan bli veldig spennende dette fremover om interessen holdes oppe. Veldig kult med user groups da. Jeg sitter litt og småplanlegger å lage et lite sidefirma som lager casualspill, men må avklare et par formaliteter før jeg evt. setter i gang prosessen. Blir uansett i første omgang som en hobby.

Men ang. lisensene. Såvidt jeg leste så følger unity-lisensene person og ikke maskin. Kunne du ikke da fått "lånt" en lisens til hjemmemaskinen din når dere har på jobb? Husker ikke helt om det var helt slikt, men du kan ha en lisens på to maskiner;
Unity licenses are not platform specific and each license allows you to install on two machines, it's up to you how to use those two installs (2 Mac, 2 Win or 1 of each).

Brukeravatar

Trådstarter
brokenpoly
Kontakt:

Legg innav brokenpoly » tor 26 mar, 2009

Men ang. lisensene. Såvidt jeg leste så følger unity-lisensene person og ikke maskin. Kunne du ikke da fått "lånt" en lisens til hjemmemaskinen din når dere har på jobb? Husker ikke helt om det var helt slikt, men du kan ha en lisens på to maskiner;

Har installert unity på to maskiner på jobb allerede, så da måtte jeg nesten bare skaffe meg en indie-lisens hjemme også. Kan jo forsåvidt lage hele spillet i indie-versjonen og overføre prosjektet til pro-versjonen senere, hvis jeg vil ha inn realtime skygger osv.

Blir spennende!

Zapp226

Legg innav Zapp226 » man 20 jul, 2009

Ser jo at du kan lage verdenen som spillet foregår i med Unity.
Men kan du lage resten av spillet i Unity også?
Kan du via programmering bestemme hva som skal skje ?
Det er jo forskjell på å lage pac-man og bilspill, bare for å nevne et par sjangere..
Ser jo det er en full game-engine, men noe sted må man jo bestemme hva spillet skal gå ut på, og hva som skal skje etter hvert...

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 20 jul, 2009

Spillet kommer med en del basic scripts som du kan bruke i en del forskjellige type spill. F.eks. FPS, 3rd person camera osv.

Du kan altså ganske enkelt få i gang noe spillbart, men bortsett fra script for kamera, kontrollere og sånt så må du scripte selv. Unity støtter javascript og en hel del andre språk, og du (kan) scripte rett i programmet.

Er også veldig greit lagt opp ved at når du lager et script så legger du det inn på objektet. F.eks. kan du lage en item som har et javascript på seg. Javascriptet kan du sette opp til å bli aktivert hvis spilleren er borti item'en. Så det er ganske simpelt og oversiktlig system hvor du kan lage masse små script som gjør enkle og greie ting.

Det du igrunn trenger er et 3D-program til å bygge modeller i og helst kunne lage animasjonen i. Du kan lage enkle primitiver i Unity, men det er ikke et modeleringsprogram.

Anbefaler deg å ta en titt på tutorialene som ligger på sidene til Unity så får du nok et lite inntrykk av hvordan det fungerer.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 02 nov, 2009

v2.6 er nå ute - og standardversjonen har blitt gratis! 8-)

http://unity3d.com/company/news.html#Un ... d-Now-Free!

Gå tilbake til «Diskusjoner og spørsmål»