Halvferdig eller halvfullført, DET er spørsmålet.

Vis egne arbeider! Tegning, Grafisk design, illustrasjon, web design, Game Art og Concept Art.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
LegallyCrazed
Sted: Drammen

Halvferdig eller halvfullført, DET er spørsmålet.

Legg innav LegallyCrazed » søn 07 jun, 2009

En serie tegninger lagd på photoshop med wacom tegnebrettet mitt. De er alle tegnet i fjor 2007/2008, rundt den tiden jeg gikk på videregående, noen litt senere i sommerferien da jeg hadde all verdens tid.

Men siden august har jeg jobbet uten stopp og ikke fått tid til å fullføre dem… Men det fundamentale problemet ligger heller i min mangel på motivasjon, noe jeg mistet dagen jeg satt foten innenfor Åssiden vgs. Tegning form og farge var tydeligvis ikke noe for meg, tok totalt knekken på min lidenskap for det kreative (ironic, right) Jeg har ved flere forsøk prøvd å gjenvinne den, men feiler støtt og stadig. Men jeg gir heldigvis ikke opp, for det vil bety at jeg må satse på et helt annet yrke, og for øyeblikket virker ikke zoologi/ biomekanikk like lukrativt som character designer. Får se, fortsatt ung :D

Skal til rødde folkehøgskole til høsten. Der blir jeg neppe tvunget til å lage 1000 abstrakte bilder med kull og f**king kritt. Der blir det forhåpentligvis bare 3d, film og design :D :D og en tur til escape studios!!! Killersweet!
Vedlegg
hazel.jpg
Har hatt en liten renessanse hvor jeg har tegnet på nytt eldre karakterer. Hazel på bildet er en karakter fra 2002/2003. Designet er har jeg ikke forandret på, men hennes bakgrunns historie har jeg forandret på utallelige ganger.
(213.33 kiB) Lastet ned 1179 ganger
arial assaulter.jpg
Kanskje litt i det mørkeste laget... Jeg er fortsatt en nybegynner på photoshop og digital tegning. Surrer så latterlig mye med layere og pensler osv. Fargelegging er ikke min greie, heldigvis krever dette bildet hovedsakelig bare sort og hvitt
(106.74 kiB) Lastet ned 1179 ganger
nuzochi.jpg
Nuzochi, en antagonist som senere ble en protagonist, men som alltid har vært like nøytral som sveits. Han er så å si den lateste og dummeste samuraien som noen gang har levd. Men fortsatt uslåelig
(339.99 kiB) Lastet ned 1179 ganger

Brukeravatar

Zinho
Sted: Kristiansund

Legg innav Zinho » søn 07 jun, 2009

Pene illustrasjoner!
Ordene kunst og kunstner har en bismak syns jeg, ser en litt ut over Norges grenser så kaller vi det gjerne art og artist, og plutselig står vi så mye friere.
"I am a CG-artist" - kan du jo kalle deg, og folk vil svare "cool"
DataGrafikkunster?????? HVEM F... TROR DU DU ER?????
Jeg har også min bakgrunn (interesse) I 2D, men om jeg sier jeg ikke skjønner bildene til Edvard Munch så står de "kunsteriske" bare og måper, tenk at jeg kan si noe slikt, det er jo ikke politisk korrekt.
Å finne likesinnede ble bare mer og mer vanskelig, det var så mange så ville inn i det gode selskap som jeg ikke følte meg hjem i.
Så velkommen skal du være her, føler med deg, Jeg foretrekker Corel Painter fremfor PS til slikt arbeid, håper ikke du slutter med 2D, du har talent...

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » søn 07 jun, 2009

Heisann. Først og fremst: Meget flotte tegninger du har her! Liker spessielt det i midten.. Det er ikke tvil om at du vet hva du gjør på papiret.. Jeg synes det er veldig bra at du er ærlig mot deg selv i valg av utdannelse.. Det er det ikke alle som er, og ender da ofte opp med et yrke de ikke trives/fungerer i.. Helt frem til de finner seg noe annet. Synes også det er synd at tegne form og farge har "drept" lidenskapen din.. Kanskje det aldri var ment til å være en heltids greie for deg. Men jeg begynner å bli småskremt nå av alle de dårlige tilbakemeldingene om tegne form og farge linjene rundt om i Norge.. Kanskje det trengs en skikkelig oppvask på et eller annet nivå.. Nesten så jeg har lyst å starte en egen tråd for å høre hva folk mener..

Uansett! Du kan tegne.. Hvem vet. Kanskje lidenskapen kommer tilbake sterkere en noen gang ;)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

3DJørgen
Sted: Bergen, Norway
Kontakt:

Legg innav 3DJørgen » søn 07 jun, 2009

Hei! Kjenner meg veldig godt igjen i det du sier! Gikk tegning form og farge selv og selv om det ikke "drepte" kreativiteten min, så tok det hvertfall veeeldig lang tid før jeg tok i en blyant igjen. Har forresten gått Multimedia Design på Rødde folkehøgskole, og kan si deg at du garantert kommer til å få et morsomt år! :D Et av de beste årene i mitt liv hvertfall! Bare nyt det avslappede livet, bli kjent med mest mulig folk, utnytt datarommet fullt ut og sov igjennom alle kor timene så blir det bra ;)
“Think of me like Yoda, but instead of being little and green I wear suits and I'm awesome. I'm your bro—I'm Broda!”

3D Designer/Compositor hos Goontech. Medeier i Henchman & Goon AS.
http://goontech.no/ - http://henchmangoon.com/

Brukeravatar

Trådstarter
LegallyCrazed

Legg innav LegallyCrazed » tir 09 jun, 2009

RE: Zinho.
Takk for kommentaren!
Det er rart hvordan kunstnere blir sett opp på mens cg artister som faktisk har talent blir nærmest sett på som verktøy, og er ikke halvparten så populære. Jackson Pollock f.eks kan sikkert ikke tegne ett fyrstikk menneske, og bildene koster rundt 140 millioner dollar og ser ut som en blanding av oppkast og duebæsj. Michael Kutsche, som er en cg artist som gjorde character designet for spillet Viking: Battle for Asgard har evnen til å tegne så naturtro at bildene hans ser ut som fotografier eller 3d, men disse talentene blir tydeligvis ikke verdsatt i det kunstneriske miljøet, han lever nok på en ganske normal lønn. Det kunstneriske miljøet setter vist bare pris på fuglebæsj og malerier som ser ut som de er laget av en tilbakestående 3 åring.
Men andre ord: Original ide, uansett hvor idiotisk den er betyr vist mer enn talent nå for tiden. Brudeferden i hardanger og mona lisa er vist historie, pissoarer og forvrengte bilder er nåtidens kunst. Jeg nyter det å være cg artist å kunne le av de talentløse, pretensiøse kunstnerne ^______^
Jeg tror jeg har corel painter, har aldri prøvd det, I really should give it a shot.

Brukeravatar

Trådstarter
LegallyCrazed

RE: V@la
Ja en egen tråd hadde vært noe! Tegning form og farge linjen jeg gikk på var ganske misbrukt for å si det slik. Mange gikk bare gk for å komme inn på frisør linja, mens andre bare gikk på den for det var den eneste linja de kom inn på, en sjimpanse med en halvhjerne kunne ha kommet inn. De fleste medelevene mine var så å si ikke medelever men gjester, kom og gikk når de ville. Nei, den linja der er sløv, pensumet er idiotisk og ikke alle lærerne er kvalifiserte, hadde flere tilfeller hvor jeg tenke ”hva mener du med at jeg får bare en 4’r på dette portrettet! Du kan ikke en gang tegne et fyrstikk menneske og så skal du vurdere mitt arbeid”.
Linja var så å si tilrettelagt folk som ikke kunne tegne en bær, elever som har litt talent vet ikke lærerne hva de skal gjøre med.
Takk for kommentaren ^________^

Brukeravatar

Trådstarter
LegallyCrazed

RE: 3DJørgen
Wow så liten verden er, for en tilfeldighet! Jeg er ganske nervøs angående rødde. Den virket så perfekt helt til jeg fant ut at den var kristen, jeg er selv ateist….. En ganske sta ateist som blir lett provosert når noen prøver å tvinge sin tro på meg. Men så lenge de ikke er fundamentalister tror jeg nok at det vil gå greit. Uff. … kor….. whyyyyyy
Men hvordan var lærerne, kan de sitt fag? Sånn ordentlig? Håper bare det er verdt pengene.

Brukeravatar

3DJørgen
Kontakt:

Legg innav 3DJørgen » tir 09 jun, 2009

Det er jeg selv.. kanskje ikke så veldig sta på det, men tror hvertfall ikke på noe religion. Men du får nok et morsomt år med de kristne :P hehe. Vil vel tro at du kommer til å elske rektoren og et fag som heter "eksistens". ](*,)
Det er bare to lærere, Tor Erik, hovedlæreren og en til. (hvis ikke de har gjort noe nytt siden jeg gikk der da.. ) Tor Erik kan det han driver med vil jeg si.. hvertfall på det nivået. han andre var ganske ræv egentlig, men hadde bare han i InDesign og webdesign. Men ikke forvent deg all verden av nivå for da burde du nok satse på noe som Noroff, Idefagskolen e.l. i stedet.

Men verdt pengene er det absolutt!! Go for it :D

Brukeravatar

Trådstarter
LegallyCrazed

Legg innav LegallyCrazed » ons 10 jun, 2009

Huff jeg har lest om denne såkalte eksistens timen.... Det er nok ikke rette sted å kverulere, får vel bare jatte med å spille av family guy repriser i hodet mitt så holder jeg humøret oppe. :D/
Men tusen takk for infoen! Går du på noroff eller idefagskolen nå?
Hadde tenkt å begynne på noroff om jeg finner ut at 3d virkelig er noe for meg.

Brukeravatar

3DJørgen
Kontakt:

Legg innav 3DJørgen » tor 11 jun, 2009

Jeg skal begynne på Noroff i bergen i år... Har tenkt på det en stund, så var det Rødde som fikk meg til å bestemme meg :)
“Think of me like Yoda, but instead of being little and green I wear suits and I'm awesome. I'm your bro—I'm Broda!”

3D Designer/Compositor hos Goontech. Medeier i Henchman & Goon AS.

http://goontech.no/ - http://henchmangoon.com/

Brukeravatar

Trådstarter
LegallyCrazed

Legg innav LegallyCrazed » tor 11 jun, 2009

Akkurat slik håper jeg det blir for meg og :) hvis ikke må jeg atter en gang samle sammen dusiner av kataloger fra forskjellige skoler over forskjellige linjer og blah blah blah. Og det er ikke akkurat en walk in the park.

Takk for all hjelpen :D

Brukeravatar

SveinKF
Sted: Karmøy
Kontakt:

Legg innav SveinKF » søn 14 jun, 2009

Om du vil 3D eller ikke så er det veldig bra å kunne for både 2D og animasjon generelt - så et år på Noroff eller Idefagskolen hadde ikke vært feil. Det er også kjempemorsomt å skape ting i 3D og du kan bruke dine 2D ferdigheter til å fremheve arbeidet ditt.
Jeg har nettop blitt ferdig med det første året på Noroff og jeg har lært veldig mye om 3D. Det har også hjelpet meg å finne ut hva jeg virkelig vil, som er animasjon.

Misunner deg at du kan tegne såpass bra. Jeg har tenkt å lære meg å tegne skikkelig selv, noe som er veldig positivt i mange CG-yrker for alt fra skisser, konsepter, animatics/storyboard og generelt planlegging av produksjon.

Når det gjelder religion så tror jeg ikke noe sterkt på kristendommen selv, men jeg tror at noen ting er bare ment for å være slikt, hehe.

Brukeravatar

Trådstarter
LegallyCrazed

Legg innav LegallyCrazed » tir 16 jun, 2009

Gikk du på skolen eller webskolen til Noroff? Jeg vurderer å ta webutdanning, men jeg lurer så på hvor mye tid webstudentene pleier å sette av til skolearbeid. Hadde vært godt å vite slik at jeg ikke skaffer meg en altfor time-consuming jobb når jeg kommer hjem.

Det fins mange store tykke og svindyre tegnebøker der ute, som består mer av skrift enn tegning, tegning er en visuell kunst, lærer mer av å observere enn å lese(ulikt photoshop da, hvor det nesten er bedre å lese enn å observere med tanke på alle de forskjellige funksjoene osv) MEN poenget mitt er: bøkene jeg ikke kunne ha klart med uten er noen av de billigste og i min mening beste. Jeg anbefaler tegnebøker fra The Leonardo Collection. Jeg har 2-4, nr 2 er kjempebra! Det er så mye lettere å slå opp i et lite hefte enn en kjempestor bok om man plutselig lurer på noe.

De ser nesten slik ut: http://www.amazon.com/Fundamentals-Draw ... 047&sr=8-5
man kan få dem i Norge, enten hos en bokhandler, men mest sannsynlig finner man dem hobbyforretninger der de selger annet tegneutstyr osv.

Tusen takk for kommentaren :D

Brukeravatar

SveinKF
Sted: Karmøy
Kontakt:

Legg innav SveinKF » tor 18 jun, 2009

Jeg gikk på noroff som webstudent. Det gikk greit, men du må ha litt selvdisiplin og virkelig ha viljen til å lære. Jeg lærte veldig mye gjennom året og alle de timene jeg satt for å finne ut av problemer lønnet seg.
Selvfølgelig har det sine fordeler og ulemper iforhold til å gå fysisk på skolen, men det kommer mest ann på deg selv og hva du vil.

Når det gjelder tiden så kan du jobbe når du vil og hvor mye du vil, men man må jo planlegge tiden godt for å komme gjennom leksjoner og obligatoriske oppgaver.

Ellers har dette forumet og andre folk vært en stor hjelp - hvertfall for meg. Jeg vant jo en konkurranse også på 3dbuzz.com siden, som jeg da fikk masse dvd/cd'er med timevis av video tutorials. Disse hjalp også, men jeg hadde klart meg med det du lærer på webstudent leksjonene.

Jeg må jo også si at det er nok endel som ikke jobber så mye med det de skal gjøre som webstudent. Dette går bare utover dem selv og de lærer ikke like mye som de kunne ha lært. Hvis du går den veien som webstudent, så må du være selvmotivert og virkelig ha viljen til å lære.
Dette er to ting som er viktig uansett hva du gjør, men det er ekstra viktig å være disiplinert for å ikke falle av lasset.

Husk: Det er DU som utgjør hvor flink du blir og ikke nødvendigvis hvor du studerer. Det kan hjelpe å gå fysisk på skolen for å få kontakter, men du kan også velge å gå webstudent første året å så gå vanlig andre året ditt om du vil.

(Altfor langt svar - I know...)

Brukeravatar

RuneV
Sted: NO
Kontakt:

Legg innav RuneV » tor 18 jun, 2009

Disse bøkene av Bridgeman ,pluss Loomis hvis du kan få tak i de, er geniale. De er 50/50 tegning og tekst.

Tror ikke du bør undervurdere tekst-delen, hvis det er skrevet av noen som vet hva de snakker om kan det gi godt innblikk i filosofien og tankegangen bak, som imo. er minst like viktig (om ikke viktigere) som det å teknisk utføre en tegning. - Det tekniske lærer de fleste bare de legger litt arbeid i det, men de andre aspektene er det ofte værre med og kan ta et helt liv å lære. :]

Forresten bra tegninger du postet, et godt utgangspunkt. Hvis du klarer å få samlet opp motivasjonen til å satse 110% så får du deg nok en jobb etterhvert, særlig hvis du er villig til å flytte litt på deg. (utlandet f.eks.)

R

Gå tilbake til «2D Galleri»