Hva er deres erfaringer med GIMP?

Diskuter teknikker, photoshop, tegnebrett eller andre ting som har med illustrasjoner, grafisk design og webdesign å gjøre.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Hva er deres erfaringer med GIMP?

Legg innav hardrock_ram » søn 15 aug, 2010

Jeg tenkte å læere meg å lage ordentlige teksturer. Da må jeg jo lære et greit program. Jeg har såvidt brukt PS, men jeg gidder ikke å styre med piratkopi osv. der ...

Lurte på hvordan GIMP er å bruke?
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » søn 15 aug, 2010

Det handler vel først og fremst om hva man er vant til å bruke, jeg henger tilbake i photoshop pga. at mine arbeidsgivere har hatt lisenser på adobe pakker, men synes gimp og paint.net er helt greie programmer og bruke om man ikke har noe annet tilgjengelig. Pain.net har jo blitt veldig mye bedre de siste par årene da det er kommet en god del plugins til det som forenkler mye arbeid. Paint.net kan du finne her: http://www.paint.net/

Trådstarter
hardrock_ram

Ok. I hvilken grad kan disse "matche" PS?

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » søn 15 aug, 2010

Gimp er ikke like kraftig som Photoshop, men det fungerer helt ok.

Trådstarter
hardrock_ram

Ok. For meg som er primært interessert i å lage texturer, samt siste touch på diverse bilder, i hvor stor grad, og på hvilke måter vil GIMP begrense meg i forhold til PS? Trenger ikke en liste, men tenkte på et par utpregede ting :)

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » man 16 aug, 2010

Du skal nok klare deg med Gimp skulle jeg tro.

http://www.differencebetween.net/object/difference-between-gimp-and-photoshop/

Men du kan jo bare laste det ned og prøve det? Det er jo den letteste måten å finne ut om man kan bruke det til det man trenger..

Brukeravatar

perviggo
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav perviggo » man 16 aug, 2010

det verste er det å lære nye hotkeys. og husk å laste ned en engelsk versjon hehe. jeg har mange frustrerende minner fra da jeg måtte gå over til gimp fra PS:) Men det er så og si ganske like programmer
I'm a cop you idiot!

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » man 16 aug, 2010

det verste er det å lære nye hotkeys.
Nah..
Gimp har alltid vært grei med hurtigtaster. Finn verktøyet i menyen, og trykk den hurtigtasten du vil bruke. That's it. Utrolig rask og enkel måte å sette hurtigtaster til det du vil ha. ;)

Er en god stund siden jeg brukte Gimp sist, men her er et par forskjeller jeg la merke til:

Photoshop er ett enkelt vindu.
Gimp har bilde, meny og verktøyboks i forskjellige vinduer. Det lager krøll med fokus på forskjellige vinduer, og verktøy kan havne bak bildet. Jeg brukte Gimp i Linux, så første jeg gjorde var å konfigurere verktøy og menyer til "always on top". Ikke lett å gjøre det i Windows...

Photoshop støtter flere forskjellige fargemodeller. RGB, CMYK, CIE Lab, osv.. Det er og støtte for 16 og 32 bits fargedybde.
Gimp støtter vel fortsatt bare RGB, og 8 bits farger. (Cinepaint, "Film Gimp", støtter opp til 32 bits. Det virker derimot dårlig i Windows..)

Et par fordeler har jo Gimp, da:
Repeterende gradient. Ganske enkelt, ofte nyttig, men likevel har det manglet i Photoshop.
Scripting. Nei, Actions i Photoshop kan ikke sammenlignes.

Må vel snart laste ned Gimp igjen, så jeg kan se hvordan det har utviklet seg... :)
My dongle is small, hard, and purple.

Gå tilbake til «2D diskusjoner og spørsmål»