Bygge portfolio webside?

Diskuter teknikker, photoshop, tegnebrett eller andre ting som har med illustrasjoner, grafisk design og webdesign å gjøre.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Bygge portfolio webside?

Legg innav krth8 » lør 19 jun, 2010

Hei.

Hva er den enkleste måten å få bygd en portfolio webside på men samtidig få et fint resultat?

Wordpress med eget domene?

disse online greiene?

Er det beste dreamviewer?

takker :)
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » lør 19 jun, 2010

1. trykk "min portfolio" og send meg ønske om subdomene. :wink:
2. http://portfolio.deviantart.com
3. gjør den selv med wordpress, joomla eller lignende. Krever kanskje at du har litt erfaring med ftp og html for å få til noe custom. Det finnes også en haug med 1-click setups hos de fleste som leverer webhotell og domener. Kanskje det er noe for deg.

Brukeravatar

OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » lør 19 jun, 2010

Jeg bruker WordPress i alle sidene jeg bygger for andre og for min egen del. Det er enklere enn andre CMS å få et godt resultat, og det er enkelt å publisere nye ting.

Har du peiling på html/css er veien til å lage noe enestående og unikt kort.

Tenker du programvare? Dreamweaver? "Det beste" er relativt. Det er i det store og hele kun kode som skal produseres, og da gjør det ingenting om du gjør det i Notepad, Dreamweaver eller noe annet. Selv er jeg flittig bruker av Coda. Mac only, men fungerer knakende bra med støtte for diverse syntax og filformater, innebygd FTP, html/css/php-bøker etc..
Generalist @ Qvisten

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » lør 19 jun, 2010

Personlig bruker jeg Wordpress.. Men sikler litt på Squarespace. Det ser enkelt og fint ut. :)

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Takker for svar! :D

3dhue: Ja jeg må få satt opp noe her og så klart, men først reserach mens jeg holder på med portfolio arbeid ;)

Olahaldor: Jeg er nok ikke helt på den fronten, bare lekt litt med html sånn for gøy men har ikke en ide på hvordfan jeg skal få lagd en fin hjemmeside med det.

christerb: Squarespace, er det sånn drag and drop flash greier? har prøvd Wix og er forhåldsvis lett, men syns det mangler altfor mange funksjoner. Er noen som har fått et drittfint design der men virket litt knotete.

Men jeg fant et nettside som selger flash portfolio templates og noen av disse så bare fantastiske ut. Kan det være aktuelt og kjøpe et slikt, er det vanskelig og modifisere ferdige templates med dreamviewer?

et template koster vel rundt 800 kroner som jeg ikke syns er en dritt når jeg sparer mye tid og er noe jeg sikkert kommer til og ha lenge :)

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

3dhue
Kontakt:

Legg innav 3dhue » lør 19 jun, 2010

Kult. :) Hvis du kjøper en flash-template må du bruke Adobe Flash til å editere. Dreamviewer kan ikke editere flash. Både Flash og Dreamviewer kan være tidkrevende å sette seg inn i.. :wink: Kjøper du en flash kan denne ofte oppdateres med en xml-fil. Her har jeg kjøpt noen maler før. Modifisere en flash er ikke rett frem hvis du ikke har gjort det før. Så ville heller sett på en wordpress el.l.

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Legg innav christerb » lør 19 jun, 2010

christerb: Squarespace, er det sånn drag and drop flash greier? har prøvd Wix og er forhåldsvis lett, men syns det mangler altfor mange funksjoner. Er noen som har fått et drittfint design der men virket litt knotete.

Du kan registrere deg gratis og få en 14 dagers trial.. det bør gi deg nok tid
til å teste litt før du evnt. bestemmer deg. :)

Wordpress har jo også en god del themes du kan laste ned og bruke. Det er
veldig lett å justere hvis du finner noe som matcher omtrentlig slik du vil ha
det. Det har jeg gjort.
Så har du massevis av plugins og "hacks" som gir deg mulighet til å ha
flash galleri og masse annet. Verdt en titt det også. :)

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

Ja, men har planlagt og lære flash siden det er jo utrolig greit og kunne. Men har en kompis som er ganske dreven i flash så han kan vel hjelpe meg med websiden i begynnelsen.

Oi de templatesene var dyre men så veldig fine ut:)

Ja jeg ble litt nyskjerrig i stad christer. prøvde meg litt frem og ser ganske greit ut. så får bare prøve meg på de forskjellige mulighetene her.

vil jo bruke litt tid på dette og få noe som ser fancy yet enkelt ut :)

Takker for svar :D

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Trådstarter
krth8

En ting til.

Hvilken versjon må jeg ha av flash?

professional koster rundt 8000, altså det som jeg skal gjøre er jo bare og bytte og legge til content på eksisterende mal :)

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

3dhue
Kontakt:

Legg innav 3dhue » man 21 jun, 2010

Hvilken versjon må jeg ha av flash?
Det skal være info om hvilken versjon av flash i beskrivelsen på templaten. Kjøper du flash cs5 koster det jo flesk men da kan du editere eldre versjoner av flash. Når du åpner f.eks en flash8 fil i cs5 får du spørsmål om hvilken versjon den skal lagres som. Du unngår trøbbel da om du saver i samme versjon og publiserer til swf i med samme settings. Jeg hadde kjøpt meg cs3..4 på ebay. Ikke så mange templates i cs4 og 5 uansett.

Brukeravatar

OlaHaldor
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » man 21 jun, 2010

Vil legge litt press på her og si at du bør vurdere nøye om du virkelig vil gå for flash. Mange mobile enheter kan ikke leke med Flash, og det er utrolig kjipt å surre innpå om man sitter på dårlig forbindelse (Edge og 3G, gjerne i bevegelse som f.eks. bil eller tog..)

En annen ting er det med prosessorkraft som er nødvendig for å prosessere Flash.

Flash er greit for videoer (siden svært få ennå bruker en nettleser med HTML5-støtte), men utover det syns jeg du bør styre langt unna.

Du kan få tak i masse flotte themes for WordPress som er både gratis og rimelig å kjøpe. Med WordPress kan du lage bildegallerier, videogallerier, skrive innhold som du lenker til med menyer og blogge/skrive nyheter etc..
Generalist @ Qvisten

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » man 21 jun, 2010

Jeg istemmer i motstanden mot flash som webside. Personlig synes jeg det er bedre å holde seg til html/css og heller ha flash som et element på siden, som f.eks. video.

Det er mye vanskeligere å få god SEO med flash, flash har dårlig utbredelse på mobile plattformer, og trekker mye strøm fra disse hvis de har flash blant annet.

Gå heller for en Joomla, WordPress eller en av de andre CMS-løsningene som finnes..

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Legg innav christerb » man 21 jun, 2010

Jeg istemmer i motstanden mot flash som webside.

Hør hør. :)

3dhue
Kontakt:

Legg innav 3dhue » man 21 jun, 2010

og wordpress er gratis.. Det er ikke adobe flash :wink:

Brukeravatar

OlaHaldor
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » man 21 jun, 2010

Jeg leste en artikkel i et webdesign-magasin at Flash indirekte påvirker global oppvarming.

"Hvordan?" spør du deg kanskje, men det ble nevnt lenger opp her. Strømforbruk. Flash krever prosessorkraft og øker strømforbruket direkte. En side med Flash setter minst en av mine åtte kjerner på Mac Proen i 100%. Noen ganger flere kjerner om det er ganske tunge sider eller sånt som VG.no e.l. med en håndfull om ikke titals annonser i Flash. Og jeg er bare én - tenk deg at akkurat samtidig som deg sitter der flere millioner og gjør det samme - øker strømforbruket ved å la Flash gjøre sitt innhogg i prosessor-suget... Da blir det fort ganske store tall vi snakker om i målte megawatt om ikke giga... :-s

Straks HTML5 er spikret som en ferdig standard vil jeg ta det i bruk hvor jeg enn leverer nettsideløsninger.
Generalist @ Qvisten

Gå tilbake til «2D diskusjoner og spørsmål»