Problem med layers

Diskuter teknikker, photoshop, tegnebrett eller andre ting som har med illustrasjoner, grafisk design og webdesign å gjøre.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Dårlig animatør
Sted: Bergen

Problem med layers

Legg innav Dårlig animatør » lør 31 okt, 2009

Jeg holder på med et bilde med to layere (vises under). Men det er et lite problem: Ok, gresset er på den fremste layeren og himmelen på den bakerste. Hvordan skal jeg få det hvite feltet bort og erstatte det med den bakerste layeren? Hver gang jeg visker på noe hvitt på den fremste layeren går det vekk, og blir erstattet av layeren bak, men jeg kan ikke bruke viskelær helt nede ved gresset, i fare for å viske ut noe av gresset. (At jeg lagde den fremste layeren først kan være noe av årsaken :oops: )
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Limited? I have hundreds of hats!!

Brukeravatar

Trådstarter
Dårlig animatør

Legg innav Dårlig animatør » søn 01 nov, 2009

Jeg venter venter på om noen har en løsning på problemet... :zzz:

Brukeravatar

WeeZ
Sted: Kjeller. Rett utenfor Oslo.
Kontakt:

Legg innav WeeZ » søn 01 nov, 2009

Regner med det er Photoshop?
Isåfall kan du bruke "select" -> "Color range".
Velg laget der du skal fjerne det hvite, velg "color range", bruk "eyedropperen" til å velge hvilken farge du vil velge, ta fuzziness opp til max (mulig det holder med 100), trykk OK.
Nå kan du bare trykke delete og voila!

EDIT: Bruk fuzzines 100 bare, 200 blir for mye. :wink:
- Du grønne, glitrende 3D god dag! -

Brukeravatar

Trådstarter
Dårlig animatør

Hmm, det er faktisk ikke Photoshop, det er TwistedBrush Open Studio. Men jeg skal sjekke om verktøyene du nevnte fins i TwistedBrush. Takk for rådet.
Forresten, himmelen på den bakerste layeren er ikke bare en farge, det er en gradient. Har det noe å si? :-s

Brukeravatar

Trådstarter
Dårlig animatør

Ja, det ble så mye rot med det, og det var ikke noe i TwistedBrush som tilsvarte det du snakket om :(, så jeg tok et lite drastisk tiltak, og ga beng i hele fremste layeren, og lagde den på nytt. Det blir enklest for alle på denne måten og alt det der... Tross alt var det ikke sååååååå mye arbeid i det gresset 8-) :loll:; Det var bare å lage en grønn bue tvers over bildet, fylle området nedenfor med samme farge, bruke grass-teksturen i texturise bump, og bruke penselen Water blender på toppen av gresset. Kjeder jeg folk nå? :twisted:... Uansett blir denne tråden nå et sted der jeg ber folk om å poste en løsning på dette problemet hvis det dukker opp i fremtiden. Så hvis noen vet det om TwistedBrush her, er det bare å poste det. :D

Brukeravatar

Zinho
Sted: Kristiansund

Legg innav Zinho » man 02 nov, 2009

Kjenner ikke til programmet du buker, men i PS og fleste tilsvarende program så kan du flytte rekkefølgen på layerne bare ved å dra de opp og ned på lista, og du kan også regulere opacity, dvs. få de til å bli gjennomsiktig.
Så om jeg forstår problemet ditt riktig så vil du bare "beskytte" gresset? .. om det er slik regner jeg det er løsningen din!

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » man 02 nov, 2009

Så om jeg forstår problemet ditt riktig
Problemet var vel at han laget gresset først på et background layer, så det var ikke gjennomsiktig der det ikke var gress...
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

Trådstarter
Dårlig animatør

Legg innav Dårlig animatør » ons 04 nov, 2009

Hehe folkens, jeg tror jeg har funnet løsningen på problemet; Jeg oppdaget for noen dager siden; Jeg tror det kan funke å først velge "paint bucket"-verktøyet, stille det inn på "erase non-connected", (Det vil si at når jeg bruker den på en bestemt farge, vil alle pixler med samme farge på den layeren bli visket ut) På den måten kan jeg få vekk alt det hvite uten å viske ut noe av gresset, så nå har jeg forhåpentligvis en løsning hvis problemet dukker opp i framtiden. :D (Jeg skal teste det)

Brukeravatar

Jonki
Sted: Tjøme

Legg innav Jonki » fre 06 nov, 2009

i ps kan man jo bruke magic erase tool.og om det er backround layeren kan man bare kopiere det til en ny layer og slette den gamle backrounden. kanskje det er noe lignende her

Gå tilbake til «2D diskusjoner og spørsmål»