Motion Graphics

Diskuter teknikker, photoshop, tegnebrett eller andre ting som har med illustrasjoner, grafisk design og webdesign å gjøre.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Motion Graphics

Legg innav Tronotrond » tor 25 sep, 2008

Har blitt utfordret på jobb til å sette meg bedre inn i motion graphics for bedre å kunne presentere case'ene våre og slikt. Da spesielt har denne videoen blitt trukket frem som et bra eksempel.

http://serialcut.com/reel550.htm

Det jeg lurer på er om noen har noen pointers, tutorials osv. som kan være til inspirasjon? Jeg kan After Effects til en hvis grad, men noe slikt som dette er å skyte rimelig høyt over hva jeg har gjort før. Men kan ikke si nei til en utfordring, så jeg tenkte å iallfall bruke vinterferien nå til å se hva jeg kunne få til.

Selv vet jeg om creativecow og videocopilot som gode sider for tutorials.
Alle tips og triks er hjertelig velkommen! :)

Brukeravatar

Fekke
Sted: Sandefjord

Legg innav Fekke » tor 25 sep, 2008

Vanvittig frekk og spennende reel!!
Er veldig interessert i slikt selv, men det meste jeg finner av tutorials er om effekter til film og ikke så mye grafikk og animasjon. Jeg tror det er bøker som gjelder for å finne noe brukbart men har enda ikke funnet noe kult.

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tor 25 sep, 2008

Er veldig interessert i slikt selv, men det meste jeg finner av tutorials er om effekter til film og ikke så mye grafikk og animasjon.

Jepp, er akkurat det. Jeg har liksom ikke så mye peil på hvor man faktisk finner motion graphics tutorials.

Men så langt har jeg iallfall forstått at mye er å bryte opp bilder i layers, gjerne animere disse i 3D space. Selv har jeg sittet og kikket på den reel'en frame by frame i dag for å bryte ned det som skjer til enkelte ting. Ser jo mye av "jukset", hvordan ting er gjort på den måten.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

SveinKF
Sted: Karmøy
Kontakt:

Legg innav SveinKF » tir 30 sep, 2008

Det du trenger å forstå er at motion graphics er som du layers som er animerte i key frames. Du kan legge på effekter på de forskjellige layers og få f.eks 2D bilder til å vri seg osv i 3D space. Har bare basic knowledge rundt motion graphics, men du bruker masking og slikt for å få ting til å "vokse" fram og key framer setting som scale og move.

Dette hjelper kanskje ikke så mye, men det viktigste er å forstå hva det dreier seg om slik at du kan være kreativ til å finne på effekter og animasjoner som passer til dine case'er.

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 30 sep, 2008

Yeps, takk for tipset! Forstår forsåvidt greit hvordan AE og animering der fungerer. Har laget et par animasjoner fra før, men det har for det meste vært, som du nevner, keyframing av posisjon, rotasjon, skalering og alt det der av vektorgrafikk. Veldig simpelt.

I morgen tenkte jeg å teste litt med å lage 3D wines i Max som er animert mot kamera. Bare rendre dem som hvite linjer mot svart bakgrunn og ha med et Z-pass. Mulig det er en enkel og grei måte å få en 3D-effekt på.

Ser jo at jobben er å begynne simpelt og bygge opp hvert shot steg for steg. Største problemet mitt er nok at jeg er så fersk i AE at jeg ikke helt ser alle mulighetene ennå. Men en time eller to med videotutorials om dagen nå så begynner jeg å se litt hvordan man fikser diverse effekter og gir idèer til hvordan bruke det til egne effekter :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX

Brukeravatar

SveinKF
Sted: Karmøy
Kontakt:

Legg innav SveinKF » tir 30 sep, 2008

Ja, dette hørest bra ut :)
Bare husk å være kreativ og ikke kopiere for mye av det du lærer. Det er bare at jeg ser så mange som kopierer det de lærer på videocopilot og finner ikke på noe nytt. De bare lager det samme animasjonene og skifter på teksten og fargene.
Ikke at jeg tror på at kommer til å gjøre det selvsagt :P

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 01 okt, 2008

Hehe, nei.. hva er vel utfordringen i dèt?! ;)

Nei, jeg skal prøve å få en viss oversikt over mulighetene jeg har, lage noen testscener og så tar jeg nok å setter meg ned med en eller flere av AD'ene på huset og planlegger en slagplan sammen derfra.

Gå tilbake til «2D diskusjoner og spørsmål»