hva er shortcut i photoshop for å endre brush size?

Diskuter teknikker, photoshop, tegnebrett eller andre ting som har med illustrasjoner, grafisk design og webdesign å gjøre.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
goguten
Sted: Oslo

hva er shortcut i photoshop for å endre brush size?

Legg innav goguten » tir 18 mar, 2008

Hei, bruker Photoshop versjon 8. Trenger ofte å endre brush size og det hadde vært digg å gjøre dette fra tastaturet. Noen som vet shortcut for dette på norsk tastatur? :?

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Legg innav Athidi » tir 18 mar, 2008

det er vell - eller . etter det jeg husker
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tir 18 mar, 2008

eller map de opp
shit+ctrl+alt+k

Så se under "Shortcuts For" og velg "Tools".
Decrease Brush Size og omvendt finner du langt nede på lista.. Dette er "must have" shortcuts. :)
Visualization/ Animation
Aker Solutions

Trådstarter
goguten

Legg innav goguten » tir 18 mar, 2008

Takk - det er ø og æ for å endre brush size med +10 og -10. Er det noen shortcut for å endre med bare +1 eller -1? Eller mulig å definere en slik shortcut selv? litt nysgjerrig og pirkete jeg..

am
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg innav am » søn 23 mar, 2008

Faktisk så er det vel [ og ] som er default, men det er på amerikansk tastatur. Men en kan som sagt mappe det til det en vil ha selv.

+10 og -10 går det ikke an å endre på såvidt jeg vet. Men jeg har aldri hatt behov for det, kanskje du tegner på for lav oppløsning. Normalt så tegner jeg på 4000-5000px i bredde/høyde. Og da er det perfekt å øke +10 og -10 px på brush.

Når du går under 10 pixler er det +-1 som gjelder for brush size. Fint til detaljer. Stort sett så bruker jeg faktisk kun right click (button på wacom pen) til å velge brush size (får en dragger en kan endre size på).

Synd at Photoshop ikke har tilsvarende resize funksjon som painter dog..

Gå tilbake til «2D diskusjoner og spørsmål»