wacom

Diskuter teknikker, photoshop, tegnebrett eller andre ting som har med illustrasjoner, grafisk design og webdesign å gjøre.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
ital23

wacom

Legg innav ital23 » tir 19 feb, 2008

Hei er det noen som har noe tegnebrett fra wacom, hvordan funker de når man skal male f.eks. i painter, kboler den ut musa slik at du må styre hele windows med tegnebrettet eller funker det parallelt sammen?

og er de små brettene dårlige?

Brukeravatar

Lasse Eriksen Bjørseth
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Lasse Eriksen Bjørseth » tir 19 feb, 2008

Den kobler ikke ut musa, jeg har et a5 wacom inteus 3, super bra!
Funker perfekt både med painter, photoshop og ikke minst ZBrush!
Det fulgte med en mus med min, så jeg bruker kun tegnebrettet :)

Trådstarter
ital23

Legg innav ital23 » tir 19 feb, 2008

høres helt genialt ut, men lommeboken min ser mest på Wacom Bamboo Fun Small :sad: (1061kr) er det noe bra saker? kan man lage fine malerier med slikt, eller er det for lite brett

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Legg innav Athidi » tir 19 feb, 2008

jeg har intous 3 a4 og den er jeg kjempefornøyd med.. den er litt stor.. men syntest den er bedre enn a5en.
du kan bruke wacom og mus samtidig om du vill, når pennen toucher wacom brettet så overtar den musepekeren isteden for musa.
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Brukeravatar

OutCold
Sted: Trondheim

Legg innav OutCold » tir 19 feb, 2008

Ikke meninga og intrude på tråden, men er det noen som skal selge ett brukt Wacom tegnebrett kanskje, vil gjerne prøve ett rimelig bra tegnebrett før jeg virkelig kjøper meg ett seriøst ett, bare for å se om jeg mestrer ett tegnebrett og om jeg kommer til å bruke det såpass mye at jeg skal bruke så mye penger på ett helt nytt ett

Haughty

Legg innav Haughty » tor 21 feb, 2008

Vurderte selv hva jeg skulle kjøpe. Enten et budsjett brett som bamboo eller noe mer seriøst som graphire eller lignende. Endte med bamboo som en slags startpakke for å komme igang. Og må egentlig si at jeg er veldig fornøyd. Det er klart, den er ikke like bra som de kvassere brettene, men om du ikke har brukt tablet før kan jeg vansklig se for meg at du merker de største forskjellene annet enn tegne flaten.

Ufordelen med et lite brett (har a6 tegneflate) er jo at det er værre å dra lange nøyaktige strøk. Men samtidig slipper man å bevege armen så voldsomt. Hadde et a6 brett for noen år siden som jeg brukte mye og opplevde det aldri som noe problem, dette med tegneflaten.

Så om du er litt færsk innenfor tegnebrett kan iallefall jeg anbefale bamboo. Koster en tusenlapp mot f.eks de litt kvassere til 4-5000. Er veldig fin å starte med for å se om det er noe for deg og utforske mulighetene =)

Mvinrah

Legg innav Mvinrah » tir 01 apr, 2008

Hva er egentlig forskjellen mellom alle de Wacom brettene?
Har øynene mine på Bamboo Fun, den er stort sett den billigste jeg har sett til nå.

Så, hva er egnetlig forskjellen mellom Bamboo og Bamboo Fun? :?

Har lite peiling på digitale ting at det gjør vondt. :oops:

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » tir 01 apr, 2008

Jeg bruker bamboo og er strålenes fornøyd med den...
Keep moving forward

LarsHolen
Kontakt:

Legg innav LarsHolen » tir 01 apr, 2008

Kjøpte og brukte ett av de minste/billigste først. Brukte det i ca. 1 år før jeg kjøpte ett Wacom Intuos 3 A5 wide.. Lærte å bruke det lille. Og nyter den nye! Vil nok alltid ha ett tegnebrett resten av livet :P
Ja, og jeg er så syk jeg sitter noen ganger med penna i en hånd, og musa i andre... #-o

Tippus83

Bamboo

Legg innav Tippus83 » man 27 okt, 2008

Jeg har den minste versjonen og er meget godt fornøyd med den. Bruker den i toon boom. Veldig god å tegne med faktisk. Nå skal det legges til at dette er mitt første tegnebrett, så kan godt vær jeg bare ikke vett bedre ;)

Brukeravatar

Pietas
Sted: London

Legg innav Pietas » man 27 okt, 2008

Jeg har en Wacom Cintiq 20"wide og må si meg veldig fornøyd. Kan anbefales!

Brukeravatar

dCepT
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg innav dCepT » ons 29 okt, 2008

Intuos 3 A4 her... Pietas: Vær glad du bor i Vancouver! Ellers hadde det vært fare for innbrudd med manglende cintiq i nær fremtid! :P

Forskjellene er vel (nå aner jeg ikkeno om bamboo-brettene) stort sett at intuos'en har tilt-sensitivitet (i.e. brushene kan affekteres av hvordan vinkel man har på stylus'en i forhold til plata), og trykk sensetivitets nivåer... intuos3 har 1024 levels, innbiller meg at graphire har halvparten eller noe i den duren.

Personlig bruker jeg tilt og den biten på noen brushes jeg har mekka, men for vanlig bruk (hva enn det innebærer ;) ) så tror jeg det holder med en graphire, om man ikke er hypp på å lesse ut 5 lapper :)

dC

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Kontakt:

Legg innav EinarM » lør 09 mai, 2009

jeg hadde først en bamboo. skikkelig ræva tegnebrett.. ville ikke fungere riktig etter en liten stund og innstillingene fungerte ikke som de skulle. Jeg bytta nå til et intuos 4. a5wide. det er et utrolig bra tegnebrett der du får med 11 forskjellige tegnetupper til forskjellige måter å tegne på. hvis noen tenker på å kjøpe nytt så er intuos 4 utrolig bra! veldig mange flotte instillinger også. relativt billig var det også. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446555

Brukeravatar

Howii

Legg innav Howii » lør 09 mai, 2009

Hørtes ut som du har hatt litt problemer med ditt bamboo brett, jeg er uenig i at det er skikkelig ræva :P Jeg syntes det er et helt ok begynner brett for de med lite penger. Det er ikke alle som tør bruke 3,5k på sitt første tegnebrett før de vet om de kommer til å bruke det mye...
3d generalist - Storm Studios

Brukeravatar

FrankJakob
Sted: Lillestrøm/Rælingen

Legg innav FrankJakob » man 11 mai, 2009

Intous 3 A5 her.

Tilbudet fra komplett ser bra ut.

Om små brett dårlige: nei, størrelsen er ikke så avgjørende som modell.

Størrelsen kommer mye ann på hva du ønsker å bruke brettet til.
Til normalt 3d arb. og photoshop anbefaler jeg et A5 wide eller A5.

A4 og større er mest for CAD arbeid eller om du er vant til å tegne7male i store format.

Billige brett ser ut til å mangle noen funksjoner som feks. tilt, dette kan være en viktig funksjon i Painter (når du skal simulere en pensel/airbrush)

Gå tilbake til «2D diskusjoner og spørsmål»