Digitale tegnebrett

Diskuter teknikker, photoshop, tegnebrett eller andre ting som har med illustrasjoner, grafisk design og webdesign å gjøre.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Marie

Digitale tegnebrett

Legg innav Marie » man 13 nov, 2006

Jeg synest det er litt kjedelig med gjentagelser etter gjentagelser med spørsmål om tegnebretter rundt i 2d trådene, så her kommer en liste med linker fra et annet norskt kreativt forum, med svar på spørsmålene som stilles. =)

link 1

link 2

link 3

Selv har jeg en wacom i undersize A4 som fungerer strålende for meg.
Personlig vil jeg ikke anbefale brett som er mindre enn A5, eller A3+. A5 blir for knotete og A3 for upraktisk synest jeg.

unickars
Kontakt:

Legg innav unickars » tir 14 nov, 2006

er tegnebrett utrolig vanskelig å sette seg inn i?
Bilde

Trådstarter
Marie

Legg innav Marie » tir 14 nov, 2006

Det tror jeg kan være veldig inviduellt. Tviler på at det er et vanlig problem, men jeg kjenner et par som har kjøpt seg tegnebrett og lagt det bort i frustrasjon fordi de ikke fikk like gode resultater i linjekvaliteten som for hånd.

Brukeravatar

Ståle
Sted: Oslo

Legg innav Ståle » fre 22 des, 2006

Hei unickars.

Som Marie sier kommer det an på personen om det er vanskelig å tilpasse seg tegnebrett. Som med alle andre kontrollere har du en tilvennings-periode.

Det er bare hakket mere bizzart med tegnebrett fordi du skal venne deg til å tegne med "blyanten" som du alltid har gjort -bare at du får ikke lov til å se ned på arket. I stedet må du se på monitoren mens hånden din gjør noe utenfor synsfeltet, og det kan være ganske så rart i starten.

Dessuten "mapper" tegnebrett overflaten sin til monitoren. Det betyr at hjørnet nederst til høyre på tegnebrettet = hjørnet nederst til høyre på monitoren. Setter du blyanten ned midt på tegnebrettet så vil også cursoren være midt på monitoren. Også noe man skal venne seg til.

Selv om dette kan høres litt rart/drøyt ut for en som ikke har prøvet tegnebrett før, så tror jeg at jeg kan koke det ned til dette (ikke gi meg gaver til jul om dere ikke er enige..): liker du å tegne/male tradisjonelt med blyant/pensel samtidig som du har middels bra øye-hånd koordinasjon, så vil du i løpet av 2-3 dager ha bra styr på tegnebrettet.

For det er ingen tvil om at du har en utrolig stor fordel med tegnebrett om du tegner med tradisjonelle medier og vil bruke tegnebrettet i Photoshop eller Painter til å male/tegne med. Det gir deg en kreativ frihet som f.eks. sensitivitet for hvor hardt du trykker blyanten ned, hvilken vinkel du holder den i (tenk sprayboks) mm.

Om du ikke vil bruke det til tegning/maling så er det allikevel en god investering. Det er utrolig tidsbesparende å f.eks. bruke tegnebrettet til å velge ut ting med lasso tool i Photoshop, fargelegge rødt i en quick-mask eller trace logoer i Illustrator.

Når det gjelder størrelse på brett må du nesten tenke over hva du skal bruke det til. Jeg startet selv med A5 brett, men det ble aaaalt for lite når jeg skulle tegne. Det var som om jeg ble tvunget til å tegne smått og knotete. Skiftet over til Wacom Intuos 3 A4 brett, og jeg kan ikke være lykkeligere. Det er litt upraktisk stort (måtte kjøpe ryggsekk) men det lever jeg gladelig med.

Er det derimot fotomanipulering og retusjering på semi-hobby basis du skal bruke det til tror jeg et A5 brett holder lenge -og det er takknemlig greit å ta med seg:)

Når det gjelder det Marie sier om linjekvalitet så er det to ting som gjelder: For det første må du sørge for å få et tegnebrett med bra nok trykksensitivitet og oppløsning (om det er det riktige ordet for det). Wacom er en industristandard du ikke kan gå helt feil med. For det andre må du sørge for at du har en computer som er kraftig nok til å henge med slik at du kan operere med med høye nok oppløsninger uten at strekene du tegner feiler fordi computeren henger litt mens den tenker seg om. Det er her de fleste bommer og kaster brettet i søpla. Du behøver ikke nødvendig vis ha en tokjerne prossessor, men så mye RAM som mulig og to raske harddisker er viktig. Det er her pengene kommer inn. Ut over maskinkraften er det dessuten et ganske stort hopp i pris fra et Wacom A5 til et i A4 størrelse. Jeg betalte 800,- for A5 og 4.500,- for A4.

I siste ende er det (som alt annet) viktigst å finne ut av hva du kommer til å bruke brettet til, og så prøve før du kjøper:).

/ståle

unickars
Kontakt:

Legg innav unickars » søn 24 des, 2006

Jeg fikk Wacom i julegave og merket raskt når jeg la handa på brettet at det kom stygge flekker.
Jeg bare lurer på om det er mulighet for å vaske dem bort?
Går det ann med vann?.
Er det i det hele tatt meningen å leggge hande når jeg tegner på brettet?.
GoD JuL :d24:
Håper jeg får raske svar!
Bilde

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » søn 24 des, 2006

Vask av deg ribbefettet før du tegner, vet du... ;)
My dongle is small, hard, and purple.

unickars
Kontakt:

Legg innav unickars » søn 24 des, 2006

....
Ikke det jeg spurte etter... :roll:
Bilde

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » man 25 des, 2006

Det skader ikke med en fuktig klut med en dråpe zalo. "Fuktig" er da omtrent så tørr du klarer å få kluten etter at du har tatt vann på den... :)
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

l_o_s_b
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » man 25 des, 2006

Eg pleier å legge handa mi på tegnebrettet. Men det kommer ingen flekker på det.

Brukeravatar

Damio
Sted: Kløfta

Legg innav Damio » man 25 des, 2006

Jeg fikk også tegnebrett i julegave :D ( Wacom Graphire4 )
Jeg syns det var veldig ekkelt å bruke den første timen, men etterhvert så begynte jeg å venne meg til det, og tegningene ble mye bedre...
Utrolig artig :)

unickars
Kontakt:

Legg innav unickars » man 25 des, 2006

har akurat samme som deg da damio Jeg har A5 ...
Bilde

Brukeravatar

Damio
Sted: Kløfta

Legg innav Damio » tir 26 des, 2006

Jeg har A5 jeg også. men det er jo bare å ta av den plastikkplata som dekker tegnebrettet og vaske den. hvis du ser under er det 4stk greier du kan dytte til siden slik at den løsner.

unickars
Kontakt:

Legg innav unickars » tir 26 des, 2006

Tusen takk :D
Bilde

Brukeravatar

Ståle
Sted: Oslo

Legg innav Ståle » ons 27 des, 2006

Det går også an å kjøpe nye overlays etter hvert som de blir kjipe å tegne på. Jeg har dog brukt mitt brett i over to år uten å føle behovet for det.

Ståle

Pixel_freak
Sted: Birkeland

Legg innav Pixel_freak » lør 30 des, 2006

Jeg har hat min Wacom Valito i 4 år ca. Så jeg tenker det er på tide å få oppgradert.

Jeg har grusomt lyst på et brett med inebygd display. så jeg lurte på om det finnes noen til under 8000 kr?

Gå tilbake til «2D diskusjoner og spørsmål»