iPad som tablet?

Diskuter teknikker, photoshop, tegnebrett eller andre ting som har med illustrasjoner, grafisk design og webdesign å gjøre.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Glossy Boss

iPad som tablet?

Legg innav Glossy Boss » fre 20 jun, 2014

Hei. Jobber mye med etterarbeid av arkitektur-illustrasjoner i PS. Men har foreløpig ikke brukt Wacom tablet etc.
Spm. 1: Er tablet et must for seriøse arkitektur-illustratører?
Spm. 2: Har noen en produktanbefalning av tablet til postprosessing i PS? Har noen prøvd iPad som erstatning av tablet i kombo med Air Display software eller liknende?

Brukeravatar

OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » fre 20 jun, 2014

Jeg har lagt min elsk på Wacom Intuos-serien (inntil jeg kan ta meg råd til Cintiq), og sitter med en Intuos 4 Medium foreløpig. Bruker den til mer enn bare tegning. Kan fint brukes til daglig bruk, som erstatning for mus. Har ikke hatt "musesyken" en eneste gang etter jeg fikk tablet på bordet.

Ved å bruke en skikkelig tablet får du en god del mer enn hva du får med f.eks. en iPad. Størst av alt er oppløsning/følsomhet på pennen. En tablet er også trykksfølsom, noe du kan bruke til å styre forskjellige egenskaper med brushes og andre verktøy, som f.eks. spredning (tenk prikker f.eks. - hardere trykk sprer prikkene mer), tykk/tynn strek, hvor transparent streken er, etc.

En annen fordel med tablet er at du ser hvor på skjermen du peker. Jeg ser for meg at det ikke er noe du kan gjøre ved å kjøre "skjermdeling" fra iPad over på en PC-skjerm. Du vil kun se når du tegner - men ikke se hvor du peker med verktøyet før du tar det i bruk.

Om du tenker en tablet med skjerm, hva med en Wacom Cintiq? Om du må ta den med deg på farten, er kanskje Wacom Cintiq Companion noe for deg.
Generalist @ Qvisten

Brukeravatar

Trådstarter
Glossy Boss

Legg innav Glossy Boss » man 23 jun, 2014

Tusen takk for utfyllende svar! Cintic ser digg ut :) Får høre her hvor mye arbeidsgiver verdsetter skilsa mine

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » fre 27 jun, 2014

Wacom tablet er et must for meg hvertfall. Jeg har intuos 5 og Cintiq 22hd og om du skal jobbe med noe som krever ekstrem noeyaktighet, gaa for Cintiq'en. Naa heter det vel Intuos Pro om jeg ikke husker feil. De maa jo finne paa noe nytt :) Overgangen fra Mus til wacom er formidabel. Grunnen til at jeg har valgt Cintiq er at jeg sculpter mest paa den og da kjennes det ekstra bra ut aa sitte og "holde" paa modellen. a5/medium er ogsaa en bra size og en fin allrounder paa intuosen. Synes ikke a4/large er noe stort poeng. Kanskje om du sitter paa enorm opploesning.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 30 jun, 2014

Er det noen som har sett noe på Microsoft Surface 3?
Det lille jeg har sett ser ut som den går i strupen på Wacom Companion og gir en bedre totalpakke til billigere pris, eller?
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Trådstarter
Glossy Boss

Legg innav Glossy Boss » tir 02 sep, 2014

Vurderer Cintiq 13HD mot Intous.... Cintiq er jo veldig dyr, og jeg har ikke jobbet med tablet før. På en annen side er det dumt å kjøpe "feil" produkt.
Det koker vel ned til om det er viktig å se der man tegner, eller om man "glemmer" avstanden mellom Intous og skjerm. Erfaringer? Please help. ( For arkitekturvisualisering i PS)

Brukeravatar

Howii
Sted: Oslo

Legg innav Howii » tir 02 sep, 2014

Jeg bruker både intuos og cintiq daglig, begge er veldig bra, så du kan uansett ikke velge feil.
Men syntes 13" høres lite ut, så om budskjettet er begrenset ville jeg heller gått for intuos, og oppgradert til en 20+" cintiq om du føler for det seinere.
3d generalist - Storm Studios

Gå tilbake til «2D diskusjoner og spørsmål»