Søker illustratør/concept artist til "Master class"

Diskuter teknikker, photoshop, tegnebrett eller andre ting som har med illustrasjoner, grafisk design og webdesign å gjøre.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
SandboxMakebelieve
Kontakt:

Søker illustratør/concept artist til "Master class"

Legg innav SandboxMakebelieve » tir 08 jan, 2013

Hei !

Jeg ønsker tilbakemelding og råd i forbindelse med et forsøk på å arrangere et slags master class i digital painting som ideellt sett vil foregå et par kvelder i uken i x antall uker. Jeg har skrevet ned noen tanker om dette og ønsker nå en generell tilbakemelding.

Det er ønskelig at kurset skal ha et hovedfokus på fundamentals, men også såkalt entertainment design. Det er massevis av studenter og hobbyister som virkelig ønsker å lære, men jeg har inntrykk av at de fleste skoler hvor denne kombinasjonen er interessant, eller i alle fall her på Noroff, tilbyr lite- til ingen, veiledning på disse områdene og de fleste av oss er overlatt til oss selv og diverse forumer og lignende for utvikkling.

Jeg jobber nå med å prøve å få satt opp noe som skal forsøke å gi et solid fundament og ikke minst bøttevis av inspirasjon til aspirerende konsept-artister, illustratører, skulptere, modellerere, animatører og lignende. Ja, alle som har behov for en solid forståelse av lys, farge, form, perspektiv, komposisjon og lignende, men krydret med aktiviteter og oppgaver rettet mot entertainment design, så man slipper å bare tegne frukt og rendre spheres, selv om dette er veldig gode øvelser.

I den forbindelse er jeg i første omgang på utkikk etter en eller flere kandidater til å holde et slikt kurs over en litt lengre periode. Samtidig ønsker jeg å forhøre meg med dere i forhold til hvilke tanker dere har om et slikt kurs, og evt råd til hvordan dette bør legges opp for at de av oss som evt. investerer i det skal få mest mulig ut av det. Nivået vil legges til Beginner/intermediate.

Her her noen generelle tanker til opplegg og kursholder.

- Kursholder har flere års professjonell erfaring fra illustrasjon eller konsept-tegning til spill/film/lignende.

- Kursholder er ikke bare dyktig, og har en solid forståelse av det nødvendige fundamentet, men har også pedagogiske kvaliteter og tro på egen evne til å lære bort.

- Kursholder vil planlegge et sammenhengende opplegg ment til å gi kurstakerne en grunding forståelse av fundamentals i teori og i praksis.

- Kursholder har evne og intensjon om å gi individuell og spesialisert veiledning og oppfølging til hver enkelt kurstaker, innenfor definerte rammer/ til definerte tider.

- Kursholder har evne og intensjoner om å gjøre live-demoer og lignende for å illustrere og forklare hvordan man bruker de nylærte teoretiske prinsippene i praksis og samtidig tilby en innføring i fremgangsmåte og tankegang. "Hvordan begynner du når du skal designe et landskap/en karakter/et kjøretøy" osv.

- Ideelt sett leter vi jo tydeligvis etter Norges svar på Feng Zhu ^^

Detaljer rundt hvordan det er ønskelig at kurset skal foregå i praksis vil diskuteres med potensielle kursholdere, men jeg vil påpeke at selv om dette naturligvis skal gi en gunstig økonomisk gevinst til den som tar på seg jobben, er det samtidig veldig viktig at han/hun er ekstremt motivert og har ett klart mål for øye- å utruste kurstakerne med så mye kunnskap, inspirasjon og veiledning som mulig på den tiden som er satt av til kurset.

Jeg vil i førsteomgang søke om å få lov til å bruke Noroff's egne klasserom som lokaler. Her har vi i utgangspunktet tilgang til alt vi trenger. Baksiden ved dette kan være at det pålegges krav om at Noroff's egne elever blir prioritert til det begrensede antallet plasser, men dette vet vi ikke enda.

Det er veldig interessant å få navn på personer dere kan tenke dere er passende kandidater for denne jobben, som jeg selv kan kontakte personlig.

Om du som leser selv kunne tenke deg å holde, eller delta på kurset, eller om du ønsker å støtte/bidra/involvere deg på annen måte kan du kontakte meg direkte på:

mail: selveste.henrik.evensen@gmail.com

Ellers er det bare å slenge ut tanker og egne forslag til hvordan dette burde gjøres her i tråden.

Har virkelig høye håp for at vi skal få igjennom dette, så alt du kan/gidder/orker å gjøre for å bidra ønskes hjertelig velkommen.

Mvh Henrik
Sist redigert av SandboxMakebelieve den ons 09 jan, 2013, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » ons 09 jan, 2013

Heisann.

Dette er et veldig bra tiltak som kan glede mange. Jeg mener norske skoler har alt for lite fokus paa dette. Dette blir faktisk ignorert stort sett og det er litt rart med tanke paa hvor fundamentalt dette er. Ikke bare i 2d verden, men 3d. Det kan virke som folk tenker at dersom man skal drive med 3d saa trenger man ikke kunne teorien du snakker om over her. Dette mener jeg er helt galt og det boer jobbes mye med aa faa dette inn i de norske skolene.

Her mener jeg skoler som Animatoion Workshop ligger langt foran. Det har i flere tiaar vaert snakk om man MAA kunne tegne som 3d artist og det er klart at det maa man ikke, men makan som det hjelper. De fleste som er grusomt gode er det fordi de er teknisk gode, men ogsaa at de har en god base naar det kommer til art. Altsaa farger, former og komposisjon. Dette er ogsaa lett aa se naar det kommer til klassiske muskelmenn og puppedamer i 3d. Det er mye crap som faktisk bare er crap forde artisten ikke kan anatomi og aa lese og se at formene er feil og lite tiltalende. Da spiller det ikke noe rolle hvor fin mesh du har for aa si det slik.

Du nevner noe som man som laerer begynner aa bli litt lei av og det er at man ikke faar betalt properly fordi man skal brenne for faget. Jeg har undervist en del og det er kun ett sted jeg har faat noenlunde OK betalt. Naar man tenker kurs er det forresten vanlig aa ta seg godt betalt da det er over kort tid, er ofte flere studenter og krever en del ekstra arbeid.
Om man melder seg paa et dagskurs eller todagers kan det koste alt fra 1k-5k pr. pers. Da har man mulighet til aa betale ordentlig til instruktoerer og. 8k/dag er ikke en ille pris. Naar man tenker seg om er det ikke verdt det om man faar mye under det for man sitter igjen med noen faa k.

Utover det er det jo mange dyktige i Norge:
- Nikolai Lockertsen
- Stig Saxegaard
- Olve Askim
blandt de gode gamle. Ellers er det jo ofte man kan faa inn folk fra utlandet. De liker skandinavia :)

Om jeg kommer paa flere skal jeg skrive ned.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Trådstarter
SandboxMakebelieve
Kontakt:

Legg innav SandboxMakebelieve » ons 09 jan, 2013

Veldig bra innlegg, Mikademius.

Jeg støtter opp om alt du sier- og vil bare påpeke dette med betaling som ikke kom så godt frem: Det er overhode ikke tenkt at dette skal være noe veldedighetsprosjekt fra kursholders side.

Målet er selvfølgelig at man skal få godt betalt for arbeidet sitt. Jeg påpekte dette med motivasjon for å gjøre det klart at vi bare virkelig vil ha noen som ikke bare er ute etter penger, men som virkelig brenner for å gi noe til andre likesinnede!

Jeg lever selv av undervisning, dog på et helt annet område, og har full forståelse for dette!

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Jeg tror de fleste som er laerere faktisk er det fordi de brenner for det. Hvorfor skulle de ellers gidde holde paa med alt det som foelger med av aa laere bort? Selv liker jeg godt aa undervise fordi det presser meg til aa laere mer, problemloese (rart hvordan studenter har en egen evne til aa oedelegge filer:)) og i tillegg saa er det ikke kun det tekniske, men jeg liker aa invistere i mennesker og. Man invisterer mye tid og man faar ofte gode tilbakemeldinger og man vil jo gjerne at studentene skal sitte igjen med noe bra og ikke bare at det har vaert en laerer innom.

Jeg gjoer mitt aller beste naar jeg underviser og foeler at jeg har mye ansvar for studenter og om de faar til ting og ikke. Anyways, dette er jo off...

Dersom noen gjoer det for bare pengene og ikke er en god laerer vil han/hun skyte seg i foten ganske saa hardt. Denne bransjen er liten og du faar bare en sjanse saa det tror jeg ikke de som her litt vett i pappen vil gjoere. Jeg ville ikke ofret ryktet for noen lapper hvertfall. :)

Uansett, knall tiltak
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Trådstarter
SandboxMakebelieve
Kontakt:

Jeg forstår hva du sier- men i utgangspunktet er det ikke nødvendigvis en "lærer" som tar jobben, selv om det kanskje egentlig er det jeg burde være på utkikk etter (?).

Så vidt jeg hadde tenkt kunne det like gjerne være en concept-artist fra funcom som bare var veldig flink til å lære bort som tok på seg en kveldsjobb.. Jeg vet jo ikke enda :)

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Ja, saann sett ja. Jeg har heller ikke pedagogisk utdannelse saa jeg er vel med enn foreleser men jeg gjoer mye laererting. Man maa finne en som har litt pedagogikk og er vel egentlig det du er ute etter aa si saa man faar en som er god til aa jobbe med andre mennesker. Det var vel egentlig det du forsoekte aa si i foerste posten naar jeg tenker meg om. Det var bare ordleggingen som sporet meg av :)

Du trenger ikke vaere paa utkikk etter en laerer nei, men en god artist som ogsaa har et godt lag med andre mennesker

Brukeravatar

Trådstarter
SandboxMakebelieve
Kontakt:

Mange ord og enda flere tanker, da forsvinner mye :D

Men nå er vi på bølgelengde :)

Gå tilbake til «2D diskusjoner og spørsmål»