Får ikke til unwrappingen

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Får ikke til unwrappingen

Legg innav danielodland » lør 09 apr, 2011

hei folkens.

Først og fremst, bruker max 2011.

hvis det ikke er åpenbart, er jeg ikke veldig dreven på unwrapping.
Er innforstått med prinsippene tror jeg, men har fortsatt til gode å
få til en fin uv mapping på noe så komplekst som en karakter.

Jeg sitter med obligen min, som er den første humanoide karakteren min.
Problemet mitt akkurat nå er at jeg får ikke til unwrappingen. Kunne noen
kommet med noen tanker rundt denne karakteren spesifikt? Er det
problemer med meshen som kan være relatert til trøblete unwrapping?
Hvor ville du lagt seams?

Her er karakteren. Blir youtube, vimeo er ikke ferdig å laste opp =)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2kFlZcLsqXY[/youtube]
Gjorde ikke videoen offentlig på youtube fordi jeg har ikke fått svar
fra warner på om jeg kan bruke låten. Tar sjansen på å dele den med
dere, though.


Mitt største problem er at knærne og hælene (nederst på leggen) ikke vil strekke seg ut
ordentlig når jeg relaxer. De ligger og klumper seg sammen. Legger ved bilder.

her er problemområdet.
Bilde

Før relax
Bilde

Etter relax
Bilde


Har bladd gjennom mange tutorials og forumtråder for å finne ut av dette.
Mistenker at dette er en sånn ting man må ha gjort dette et par ganger for
å løse.

Takker for all tid du gidder å legge i dette. Hvis du ønsker kan du også kritisere og
foreslå ting ang andre aspekter ved karakteren.


[/img]


saaro
Innlegg: 61
Registrert: fre 25 mar, 2011
Sted: Lillestrøm /
Kontakt:

Legg innav saaro » lør 09 apr, 2011

Hei.
Jeg er ikke så utrolig flink på unwrapping selv. Brukte mudbox til teksturering på min oblig, så slapp jeg å tenke på relax..
Men ser en liten ting, virker som at du ikke har tatt seam'en helt rundt. Kanskje det hjelper?
Du kan også gjøre edgen i peltingen større så du får større område å relax på..
Bilde


Trådstarter
danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » lør 09 apr, 2011

Seamen helt rundt hælen mener du? Jeg har en aversjon mot å ta sømmene helt rundt fordi, såvidt jeg forstår, da blir de synlige i diffusemapen.

Er det en unødvendig bekymring i denne sammenhengen? Prøver å gjøre en horisontal seam rundt hælen.


saaro
Innlegg: 61
Registrert: fre 25 mar, 2011
Sted: Lillestrøm /
Kontakt:

Legg innav saaro » søn 10 apr, 2011

Alle seamene på min char var fullstendige, altså at de gikk helt rundt eller til en annen seam og kan ikke si at jeg la merke til at det ble seam. Men nå teksturerte jeg i Mudbox, så kanskje litt anderledes der..


Trådstarter
danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » søn 10 apr, 2011

saaro skrev:Alle seamene på min char var fullstendige, altså at de gikk helt rundt eller til en annen seam og kan ikke si at jeg la merke til at det ble seam. Men nå teksturerte jeg i Mudbox, så kanskje litt anderledes der..


Takk for respons.

Jeg skal teste litt når jeg får tid, men hvis det ikke gjør noe at sømmene kommer helt rundt (har prøvd
å skjule de), forenkler det prosessen en del. Skal få testet asap.


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 10 apr, 2011

TUTORIAL
Den koster riktignok penger, men jeg har endt opp med å kjøpe en god del tutorials fra CG-Academy. Alltid utrolig god kvalitet på dem. Det er verdt de hundrelappene for en komplett gjennomgang av et akutelt tema, framfor diverse mindre tutorials rundt omkring ...
if your not living on a killing ground, you better make your own


Trådstarter
danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » man 11 apr, 2011

Ahhh ja har god erfaring med cga. Skal se på den når jeg får mer enn 8 kr på kontoen.

Brukeravatar

krth8
Innlegg: 1070
Registrert: man 29 okt, 2007

Legg innav krth8 » man 11 apr, 2011

når du nærmer deg 60 kroner på konto kan du vel tenke på Xray Unwrap

Den gjør alt så og si automatisk. du strekker sømmen din der du vil ha den så gjør den resten for deg i realtime.

Jeg bruker den mye pga noen ganger sliter relax toolen i max sin unwrap noe jevlig. denne er 100 prosent og er basert på blender sitt tool som skal være veldig bra.

Pakkingen av uven er kødden men det bør alltid gjøres manuelt uansett.

men ville fremdeles sett på noen tutorials på det for og lære det skikkelig.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com


Trådstarter
danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » man 11 apr, 2011

krth8 skrev:når du nærmer deg 60 kroner på konto kan du vel tenke på Xray Unwrap

Den gjør alt så og si automatisk. du strekker sømmen din der du vil ha den så gjør den resten for deg i realtime.

Jeg bruker den mye pga noen ganger sliter relax toolen i max sin unwrap noe jevlig. denne er 100 prosent og er basert på blender sitt tool som skal være veldig bra.

Pakkingen av uven er kødden men det bør alltid gjøres manuelt uansett.

men ville fremdeles sett på noen tutorials på det for og lære det skikkelig.


Takker for tips. Burde vel ha spesifisert dette men vil ikke ty til plugins el.l.
Tipper dette er et skikkelig noobeproblem, og skal sikkert kunne løses i max.

Brukeravatar

krth8
Innlegg: 1070
Registrert: man 29 okt, 2007

Legg innav krth8 » man 11 apr, 2011

kan jo fint gjøre det i max. plugins som dette hjelper bare på hastigheten. Men nå i 2012 så skal unwrap være mye bedre ser det ut til så har nok ikke bruk for plugin.

Men fant en pelt mapping tut på youtube som virker ok om du ikke har sett den.

http://www.youtube.com/watch?v=NjqY8i_-Xe0
Russia is not a country, it's a lifestyle...



National Oilwell Varco



www.1kvisuals.com


Trådstarter
danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » man 11 apr, 2011

Jepp så den.

Jeg har lært en del fra flere hold siden jeg la ut denne tråden. Har enda ikke fått testet ut
men tror jeg skal ha grei kontroll nå =)

Takker for all respons.

Brukeravatar

forumsoldier
Innlegg: 45
Registrert: tir 10 aug, 2010

Legg innav forumsoldier » man 11 apr, 2011

max 2012 prøve versjon er nå ute, skaff den da blir uvw mapping lekende lett

Brukeravatar

ufoninja
Innlegg: 125
Registrert: lør 21 jul, 2007
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav ufoninja » ons 05 okt, 2011

forumsoldier skrev:max 2012 prøve versjon er nå ute, skaff den da blir uvw mapping lekende lett


Jeg har sett to ulike metoder m.t.p uv-mapping i max 2012. Den første var veldig omstendelig i forhold til den andre, men jeg likte jo fremgangsmåten. Jeg lurte bare på om den første metoden er mer presis enn den andre. For hvis sluttresultatet blir identisk med metode2, som var mest simpel i mine øyne, så er det jo dumt å bruke metode1 i max 2012. Kan noen gi meg noe godt svar på dette?


metode 1

og

metode2

Brukeravatar

oophus
Innlegg: 513
Registrert: man 20 apr, 2009

Legg innav oophus » ons 05 okt, 2011

Litt av en bump gitt. ^^

Uansett, jeg ville ha spart opp noen penger og kjøpt meg Headon UV Layout.

En utrolig fin tool, som er enkel å bruke. Tutorials til verktøyet ligger på siden hans.

Brukeravatar

ufoninja
Innlegg: 125
Registrert: lør 21 jul, 2007
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav ufoninja » ons 05 okt, 2011

hehe jeg hadde egentlig plan om å lage en ny tråd, men så passet det så godt å fortsette her i og med at forumsoldier på en måte hintet til nettopp det jeg lurte på :)

Jo, takk for tipset angående Headon UV layout. Er det bra for hard surface? Er vel flere av disse eksterne verktøyene, som ikke egner seg til det så vidt jeg vet. Men jeg vil veldig gjerne få info i forhold til standardverktøyene i max2012. Ikke alltid man sitter på en maskin med disse eksterne variantene etc...


Gå tilbake til «Teksturering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron