Mudbox problem

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
3DJørgen
Innlegg: 254
Registrert: tir 09 sep, 2008
Sted: Bergen, Norway
Kontakt:

Mudbox problem

Legg innav 3DJørgen » tir 22 feb, 2011

Hei. Har sculpta en del på en karakter som ikke var skikkelig unwrappet, så normalmappet fikk mange stygge sømmer. Noen som vet om det er mulig å unwrappe karakteren, importere den på nytt og så prosjektere over sculpten?
“Think of me like Yoda, but instead of being little and green I wear suits and I'm awesome. I'm your bro—I'm Broda!”

3D Designer/Compositor hos Goontech. Medeier i Henchman & Goon AS.
http://goontech.no/ - http://henchmangoon.com/

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Innlegg: 578
Registrert: tir 05 jan, 2010
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » tir 22 feb, 2011

Eksporter laveste subd til max, unwrap på nytt, uten å endre topologien, og eksporter ut igjen. Tilbake i mudbox, hvor du fremdeles har den forrige scenen åpen, velg fil->import uvs (hvis jeg husker rigktig), og velg Position med default treshold. Nå har modellen i mudbox overtatt den nye uvw-mappingen.

Brukeravatar

Trådstarter
3DJørgen
Innlegg: 254
Registrert: tir 09 sep, 2008
Sted: Bergen, Norway
Kontakt:

Legg innav 3DJørgen » tir 22 feb, 2011

Okay! Skal teste nå :)
“Think of me like Yoda, but instead of being little and green I wear suits and I'm awesome. I'm your bro—I'm Broda!”



3D Designer/Compositor hos Goontech. Medeier i Henchman & Goon AS.

http://goontech.no/ - http://henchmangoon.com/

Brukeravatar

Trådstarter
3DJørgen
Innlegg: 254
Registrert: tir 09 sep, 2008
Sted: Bergen, Norway
Kontakt:

Legg innav 3DJørgen » tir 22 feb, 2011

Hm. Ser ut til at det ville ha funka, men jeg hadde endret på modellen så det ble litt bugs. Dessuten har jeg lagt hodet på en egen UV tile, noe som sikkert ikke gjør det bedre. Kan kanskje få redda hodet hvis Mudbox gidder å la meg exportere Normal map uten å klikke :P

Takk Jørgen :)
“Think of me like Yoda, but instead of being little and green I wear suits and I'm awesome. I'm your bro—I'm Broda!”



3D Designer/Compositor hos Goontech. Medeier i Henchman & Goon AS.

http://goontech.no/ - http://henchmangoon.com/

Brukeravatar

Howii
Innlegg: 326
Registrert: tir 21 aug, 2007
Sted: Oslo

Legg innav Howii » ons 23 feb, 2011

xnormal er den magiske løsningen :wink:

Du må riktignok innom en enda en ekstra app kunn for å bake ut maps, men det er vel verdt det! Nå bruker jeg så å si kunn xnormal til å bake ut normalmaps, etter jeg ble vist et par fine triks av folk på skolen! Savner ikke engang zmapper fra zbrush 3 lengre :) men rop ut hvis du vill ha litt mer info.

edit: verdt å nevne at du kan retopoe low-meshen så mye du vil, og trenger kunn tenke på uv-mappet på low-meshen. Men xnormal kan få problemer hvis du prøver å mate den med highpoly meshes som er litt detaljerte (sliter hvertfall hos meg når det nærmer seg 20 mill pollys)
3d generalist - Storm Studios

Brukeravatar

Molte
Innlegg: 217
Registrert: ons 26 nov, 2008
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Molte » ons 23 feb, 2011

Du kan gaa andre veien.

Importer den nye uv mappede modellen i mudbox og bruk den med highrez modellen til aa generere displacement / normal.
- Kjetil Molteberg
Kemono.no

Brukeravatar

Trådstarter
3DJørgen
Innlegg: 254
Registrert: tir 09 sep, 2008
Sted: Bergen, Norway
Kontakt:

Legg innav 3DJørgen » ons 23 feb, 2011

At jeg ikke tenkte på xNormals :S Har brukt det en del før, men hadde helt glemt at det fantes :P

Molte: Funker det selv om meshen ikke stemmer med vertex'er osv? Er det "sculpt model using displacement map" du mener da?
“Think of me like Yoda, but instead of being little and green I wear suits and I'm awesome. I'm your bro—I'm Broda!”



3D Designer/Compositor hos Goontech. Medeier i Henchman & Goon AS.

http://goontech.no/ - http://henchmangoon.com/


Gå tilbake til «Teksturering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron