max/vray: tekstur rendrer som svart + uønsket refleksjon

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123
Sted: Trondheim

max/vray: tekstur rendrer som svart + uønsket refleksjon

Legg innav chroma123 » ons 16 jun, 2010

Hei. I dag kom jeg over noe sinnsykt frustrerende. Sitter og teksturerer et større næringsbygg.
På en av veggene skal det være platekledning, og jeg bruker teksturer fra Arroway Textures vol 1.
Det merkelige er at teksturen rendrer som svart. "Alle" andre teksturer jeg legger på funker.
Jeg bruker vraymtl med vanlige bitmap som diffuse. Skjønner ikke hvorfor akkurat den teksturen blir svart.

Skulle sikkert hatt en screenshot av shiten, men jeg ble så forbanna at jeg dro hjem.

Jeg har prøvd følgende for å få teksturen til å rendre korrekt:
* Fjerne fargeprofil fra fila
* JPG i stedet for PNG
* Krympe filstørrelse fra 28 MB til en halv MB
* Fjerne haken på real world scale, og prøvd forskjellige relative størrelser
* Sjekket at det er RGB
* JPGen er 8 bit
* Ny fil i photoshop, og copypaste inn

Derimot funker det om jeg lager en egen tekstur fra scratch, og lagrer. Ergo er det ingenting galt med lagringsprosessen som gjør teksturen ugyldig.

Har noen vært borti dette før, og evt skjønt hva som har vært feil?

En annen ting jeg sliter med på dette bygget er refleksjoner i vinduene.
Dette bygget har mange vinduer og vindusflater. Samme om jeg setter refraksjon og refleksjon til 0, rendrer den noen av flatene ut med 100% refleksjon. Dette gjelder spesielt vindusflatene på siden av bygget, der vinkelen inn på vindusflatene blir størst. Merkelig at det bare skjer med noen av vinduene. Og hvis jeg kopierer materialet til en ny slot, for så å legge den nye over til vinduet, da kan det hende vinduet rendres slik det skal neste gang. Veldig ukonsekvent og uforutsigbart med andre ord.

Noen som har noen glupe forslag?

Jeg bruker 3ds max 2010 design og vray. Prøvd å google dette, uten at jeg finner noen gode løsninger.
Men det verste er å bli frustert av å ikke forstå! :)

Det skal nevnes at modellen har vært gjennom en del, fra ArchiCad -> Gemini -> 3ds. Vet ikke om det ka ha gjort noe "skade" som kan utløse det jeg har beskrevet over.

Takker på forhånd for ethvert svar!

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » ons 16 jun, 2010

Kanskje det er to faces i samme space inne i samme object? Det kan fort skje. Du kan kanskje også feilsøke ved å lage en ny box og slenge på materialet. Hvis det rendrer er det geometrien på trøbbelveggen. :wink:
Om du har multisub-materialer sjekk ID'er!

refleksjoner i vinduene

Er faces riktig vei? Kjør en edit mesh og bruk "Flip". F2 for å få den facen til å lyse opp rødt. På den måten kan du sjekke når du flipper. Er den "sterk" er den riktig vei.

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » ons 16 jun, 2010

Har vinduene tykkelse? For at refraction/reflection skal bli riktig må vinduene ha tykkelse og ikke bare en face.
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123
Sted: Trondheim

Legg innav chroma123 » ons 16 jun, 2010

Takk for innspill! Det første som slo meg var at jeg mener å huske at vinduene er planes.
Jeg håper og tror jeg finner ut av det ganske kjapt i morgen, så skal jeg oppdatere tråden med mine funn! :)
Ha en fortsatt riktig så god kveld!

Gå tilbake til «Teksturering»