peltmapping problemer max2010

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
eroraas
Innlegg: 72
Registrert: ons 27 aug, 2008
Sted: Kongsberg

peltmapping problemer max2010

Legg innav eroraas » tor 03 jun, 2010

Noen som har vært borti dette problemet i max 2010 før? Har gått over sømmene på denne modellen 100 ganger, men peltmapperen insisterer fortsatt på å starte strekket fra venstre øyehule.... :roll:

Bilde


Bilde
Googla litt rundt og fant et par poster med samme problemet, men ingen løsning. Noen som har tips?

Brukeravatar

NastyMix
Innlegg: 433
Registrert: søn 04 jan, 2009
Sted: moss

Legg innav NastyMix » fre 04 jun, 2010

Jeg var bort i det i max 2008, men husker ikke nå hvordan jeg løste det... Jeg tror jeg unwrappet det face område for område og sydde de sammen etter det....Hmm

Gir fra meg lyd om jeg kommer på det
"Det er sannsynlig at noe usannsynlig vil skje."

Brukeravatar

Drakon
Innlegg: 1203
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » fre 04 jun, 2010

Hm, husker jeg også hadde samme problem.
Tror jeg fant en workaround med å "cappe" alle hullene utenom nakken/bak på hodet og så peltmappet jeg. Når jeg hadde peltmappet ferdig converta jeg til editable poly, slettet polygonene i hullene jeg hadde "cappet".
Når jeg da la til unwrap modifieren var unwrappinga slik som før jeg sletta polygonene i hullene.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Trådstarter
eroraas
Innlegg: 72
Registrert: ons 27 aug, 2008
Sted: Kongsberg

Legg innav eroraas » fre 04 jun, 2010

Takk for tips.

Fant omtrent samme workaround. Forsøkte en liknende modell fra et annet prosjekt i dag, og fikk akkurat samme feilen.
Kan ikke skjønne annet enn at det må finnes en måte å kontrollere hvilken border som skal være utgangspunkt.

Hummm......

Brukeravatar

Drakon
Innlegg: 1203
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » fre 04 jun, 2010

Ja syns det er rart at jeg ikke finner en "select pelt edge" eller noe lignende, har leita rundt på nettet og men finner ingen løsning. Si ifra om du skulle finne utav det, greit å slippe den workaround metoden.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Trådstarter
eroraas
Innlegg: 72
Registrert: ons 27 aug, 2008
Sted: Kongsberg

Legg innav eroraas » fre 04 jun, 2010

Skal gi lyd ja. :)
Når jeg tenker på det så mener jeg at jeg har sett en tutorial hvor alle åpninger ble fylt igjen før peltingen også - tanken var vel at det skulle holde uv'ene bedre sammen under prosessen....
Uansett en tungvindt løsning, så skal holde litt utkikk etter noe bedre.

Brukeravatar

oophus
Innlegg: 513
Registrert: man 20 apr, 2009

Legg innav oophus » lør 05 jun, 2010

Har hatt samme problem. Gjør som Drakon sier. Tett igjen hull og pelt.

Brukeravatar

Trådstarter
eroraas
Innlegg: 72
Registrert: ons 27 aug, 2008
Sted: Kongsberg

Legg innav eroraas » lør 05 jun, 2010

tetting av hull ser ut til å være løsningen ja, men skulle gjerne visst hva som lager problemer. Peltmapping er jo ikke akkurat en ny feature i 3dstudio, så den delen av programmet burde jo være litt mer robust nå....


Gå tilbake til «Teksturering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron