Tegne texturer på terreng?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
goofygutt
Innlegg: 52
Registrert: man 12 nov, 2007

Tegne texturer på terreng?

Legg innav goofygutt » tor 20 mai, 2010

Jeg har en modell av et terreng og ønsker å tegne texturene direkte på modellen med musen.
Bruker 3D Max til modelleringen, vet ikke om det er noen grei måte å gjøre det på i Max?
Jeg har sett litt på 3d Coat, BodyPaint og PTex, noen som har noen erfaring med noe av de?
PTex er hvist ikke et eget program så jeg vet ikke helt hvordan jeg skulle fått brukt det egentlig.

Brukeravatar

Niwon
Innlegg: 127
Registrert: tir 15 des, 2009
Kontakt:

Legg innav Niwon » tor 20 mai, 2010

Kanskje vertex painting er det du er ute etter? Et bra tutorial på det her: http://area.autodesk.com/accessdenied?/ ... texture_ii

Ellers vil jeg anbefale Autodesk Mudbox hvis du enkelt skal teksturere direkte på en modell. Men den må jo selvsagt ha uv koordinatene i orden før du begynner med dette.

Brukeravatar

OlaHaldor
Innlegg: 401
Registrert: lør 04 aug, 2007
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » tor 20 mai, 2010

Jeg har titta på demoen av 3D Coat og er overbevist om at det må på plass i stallen min etterhvert, om jeg skal fortsette å knote med UV maps og gidde å lage eller håndtegne tekstur.
Generalist @ Qvisten


Trådstarter
goofygutt
Innlegg: 52
Registrert: man 12 nov, 2007

Legg innav goofygutt » tor 20 mai, 2010

Jeg så litt på Vertex painting, så ut til å gå veldig greit egentlig, men hvordan blir det når man exporterer til FBX? For jeg skal ha landskapet inn i en spillmotor(Unity) skjønner du.

Brukeravatar

Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tor 20 mai, 2010

I Max 2011 så har det kommet en (oppdatert) versjon av Viewport Canvas. Det har blitt veldig bra tool for å tegne rett på modellene. Har de fleste tools man trenger, støtte for layers og du kan lagre alt direkte til PSD fil som beholder layerene.

Flott for å ta grunnpaintingen i Max, finpuss i PS og painte ut evt. sømmer igjen i Max
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D


Trådstarter
goofygutt
Innlegg: 52
Registrert: man 12 nov, 2007

Legg innav goofygutt » fre 21 mai, 2010

Høres ikke så dumt ut, men det spørs om det blir noen oppgradering med det første, tror jeg skal se etter andre løsninger, får surfe litt mer på nettet kanskje :)

Brukeravatar

Niwon
Innlegg: 127
Registrert: tir 15 des, 2009
Kontakt:

Legg innav Niwon » fre 21 mai, 2010

Jeg så litt på Vertex painting, så ut til å gå veldig greit egentlig, men hvordan blir det når man exporterer til FBX? For jeg skal ha landskapet inn i en spillmotor(Unity) skjønner du.


Anbefaler deg til å rett og slett lage et liten test og eksportere til FBX. Som regel går det helt greit å eksportere til FBX fra max om man ikke har helt spesielle materialer og modeller med mellomrom i navnet, f.eks: box 01, da må man bruke underscore, altså box_01 istedet. Basic stuff egentlig.


Gå tilbake til «Teksturering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest