Positiv og negativ bump?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
artifushion
Innlegg: 727
Registrert: ons 03 jan, 2007
Sted: Norge
Kontakt:

Positiv og negativ bump?

Legg innav artifushion » lør 02 jan, 2010

Jeg driver å teksturer ene flyet mitt, og har negativ bump for å simulere metall-platene som står inntil hverandre, og har lyst på positiv bump på nagler og lignende.

Kan det lett la seg gjøres med vanlig bump, eller må jeg ty til normal-maps (som jeg har liten kjennskap til)

Bruker forøvrig Max
www.amvfx.com

Brukeravatar

Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » lør 02 jan, 2010

Kan vel basere bumpmap'en din på 50% grå som utgangsfarge.
Så bruker du svart på metallplatene og hvit på naglene o.l.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Trådstarter
artifushion
Innlegg: 727
Registrert: ons 03 jan, 2007
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » søn 03 jan, 2010

Hvordan kan jeg sette opp max til å forstå at 50% grå er null bump og sort/hvitt er negativ/positiv bump?

Teksturering er ikke min sterkeste side. :P
www.amvfx.com

Brukeravatar

NastyMix
Innlegg: 433
Registrert: søn 04 jan, 2009
Sted: moss

Legg innav NastyMix » søn 03 jan, 2010

Bruk crazybump!
Helt genial liten program, hvor du laster inn texturen du har og lager bumpmap og normalmap ut av den. Der kan du også se texturen din i realtime hvordan den blir.

Jeg har brukt den lenge og den har spart meg en del tid!!!! :)

http://www.crazybump.com/
"Det er sannsynlig at noe usannsynlig vil skje."

Brukeravatar

Trådstarter
artifushion
Innlegg: 727
Registrert: ons 03 jan, 2007
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » søn 03 jan, 2010

Takker for tipset. Må sjekke dette ut :)
www.amvfx.com

Brukeravatar

larsem8
Innlegg: 1506
Registrert: ons 09 nov, 2005
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » søn 03 jan, 2010

Hvordan kan jeg sette opp max til å forstå at 50% grå er null bump og sort/hvitt er negativ/positiv bump?


Du legger bare bildet i bumpmap så skjønner max at hvit er positiv og sort er negativ ;)
Alle gode ting er 3D

Brukeravatar

Trådstarter
artifushion
Innlegg: 727
Registrert: ons 03 jan, 2007
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » man 04 jan, 2010

Og at grått er 0 tipper jeg? :D
www.amvfx.com

Brukeravatar

Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 04 jan, 2010

Jeg tror muligens du tenker feil ;)

Antar at du tenker på å stille på bump value i materialet til under null for å få negativ bump.

Det er egentlig ikke noe negativ eller positiv bump i den forstand. Alt som skjer ved render er at svart blir oppfattet som lavere enn en lysere gråtone. Det skjer ingenting med meshen. Om du har et helt svart eller et helt hvit bumpmap så vil du ikke se noe forskjell på en render.
En negativ bump value i materialet er bare det samme som om du inverterer fargene på map'et. (svart blir hvitt og vice versa)

Så med utgangspunkt i et 50% grått map har du 128 gråtoner å gå på "begge" veier - mørkere gråtoner vil sees på som lavere enn grå, og lysere vil tolkes som høyere, og lyset kalkuleres deretter.

Det er helt sikkert enklere å bare prøve selv. Lag et grått map og tegn inn et par sorte streker og noen hvite "dotter" så ser du.


ps! er såklart viktig å ikke blande med displacement her da et grått displacement map ville fått meshen til å bli større (evt mindre).

Brukeravatar

Trådstarter
artifushion
Innlegg: 727
Registrert: ons 03 jan, 2007
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » man 04 jan, 2010

Jeg skreiv det ganske dårlig. Det jeg mente at da vil 50% grått vil være "normal" altså, ingenting bump. Snakket ikke om selve verdien i bumpen.
Og, er klar over at det ikke er meshforandringer.

Uansett, jeg takker for innlegg, og løsning på "problemet" :)
www.amvfx.com


Gå tilbake til «Teksturering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest