Realistisk gress uten insane rendertime?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
bardman
Innlegg: 31
Registrert: fre 29 feb, 2008
Sted: Oslo
Kontakt:

Realistisk gress uten insane rendertime?

Legg innav bardman » søn 27 des, 2009

Jeg arbeider med en scene som inneholder store flater med gress, og har forsøkt meg med en tutorial som brukte displacement for å lage realistisk gress:
http://jeffpatton.net/MR_Grass_displacement.htm
Den fungerte fint når jeg testrendret 1 kvadratmeter med gress, men scenen min inneholder 160 000 kvadratmeter.
Jeg kjørte noen testrendere på renderfarm. Uten displacement på gress kostet renderen €0,41. Med gresset kom prisen opp i ca. €6 før jeg vurderte det som lurt å avslutte.
Finnes det andre, enkle teknikker for å få realistisk gress som ikke skaper helt ville rendertider?

Brukeravatar

Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » søn 03 jan, 2010

Vel, trenger du gress på alle de 160 000 kvadratmeterene? Hva med å kun bruke displacement akkurat nærmest kamera og teksturere resten? ..
Et annet alternativ er å bruke 2D planes med bilder av gress. Igjen hvis det er mulig så bruk dette kun nærmest kamera. Finnes mange måter å løse slike problemer på, men å bruke displacement for å få naturlig gress over 160 000 kvadratmeter tror jeg ikke lar seg løse på noen bra måte med dagens maskiner ;)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Kelemvor
Innlegg: 1221
Registrert: man 19 jun, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » søn 03 jan, 2010

Hvis du absolutt trenger lys/skygge så kan du for eksempel bruke bump, og heller begrense displacement til området nærme kameraet som Tronotrond sier. Hvis du vil spare enda mer kan du bake ut skygger på gresset slik at du bare bruker det som en tekstur.

Brukeravatar

chroma123
Innlegg: 36
Registrert: ons 28 nov, 2007
Sted: Trondheim

Legg innav chroma123 » ons 16 jun, 2010

Lovlig sent svar her nå, (unnskyldningen er at tiden går jo så fort) og du har sikkert funnet en løsning. Men jeg ønsker likevel å dele mine tips.
For MR: http://3dsmaxrendering.blogspot.com/200 ... hader.html

Ellers finnes Autograss for vray, uten at jeg er 100% sikker på om det går an å definere en falloff direkte der. Har akkurat begynt å bruke den selv.
http://www.vray.com/autograss/


Gå tilbake til «Teksturering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron