Jorden..

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Bluelight
Sted: Hamar (Norge)
Kontakt:

Jorden..

Legg innav Bluelight » lør 14 nov, 2009

Jeg forsøker og lage jord kloden realistisk..
Jeg har fått tak i tekstur som viser diffuse color av jorden.. Så specular, også bump.. Men så har jeg en diffuse color som er jorden om natten.. Også kommer det store spørsmålet: hvordan får jeg natt teksturen til og vises på halve "sphere'n", og vanlig jord tekstur på andre halvsiden.. Også skal jeg lage solen som skal skinne på den vanlige siden, også vil jeg animere at teksturen flytter seg til natta tekstur mens jorda snurrer rundt sånn at der solen skinner vil det være vanlige farger, og der den ikke skinner blir det natt tekstur..

Også var det skyer da.. De skal være en egen sphere som er litt større og med opacity, men hvordan får jeg sol-lyset til og bli skygger der det er skyer og ikke gjennomsiktig? Og hva slags lys er best og bruke som sol med hvilke egenskaper? Og hvordan lager jeg baner som planetene skal rotere rundt sola med?

Puh det var mye, men jeg håper jeg får litt hjelp til dette!
Bluelight

arven
Sted: Trondheim

Legg innav arven » søn 15 nov, 2009

Ta en titt på Blend material. Den tar 2 andre materials som input og lager en smooth overgang. Den har diverse parametre du kan leke deg med.
For materialet på skyggesiden burde du nok titte litt på self illumination (lag en mask ut ifra night texturen din eller noe)

For å lage baner kan du bruke splines og Path Constraint (3dsmax)

Hvor fant du disse teksturene? Hørtes ut som noe morsomt å leke seg med. En link hadde vært knall! :)

Brukeravatar

Trådstarter
Bluelight
Kontakt:

Legg innav Bluelight » søn 15 nov, 2009

Hvor finner jeg Blend material da? Og teksturene fant jeg på "image" søk i Google.. :)
Bluelight

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » søn 15 nov, 2009

Hvor fant du disse teksturene? Hørtes ut som noe morsomt å leke seg med. En link hadde vært knall!

Har ikke link for øyeblikket, men et søk på "Blue marble" skulle vel gi noen treff.
Får jo lastet ned bilder på opptil 50 000 x 25 000 pixler, eller deromkring..

Edit: Her er en link: http://www.celestiamotherlode.net/
Sist redigert av Medi8or den søn 15 nov, 2009, redigert 2 ganger totalt.
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

Trådstarter
Bluelight
Kontakt:

Nei ikke tekstur, jeg har teksturer.. Jeg lurer på hvor blend material er i 3ds max 9..

Edit: Nå fant jeg det.. Men jeg får ikke halve spheren til og bli natt og andre halve dag.. Hvordan gjør jeg det?
Bluelight

Brukeravatar

Medi8or

Var visst en sitering som forsvant fra posten min; har rettet opp nå... :)

(sammen med en link..)

Brukeravatar

Trådstarter
Bluelight
Kontakt:

Ja, fint! Greit! Hva med blend material..? Hvordan bruker jeg det for og få til det jeg vil her..?
Bluelight

Brukeravatar

Medi8or

Ja, fint! Greit! Hva med blend material..?
Det hørtes nesten surt ut, så jeg vet ikke om jeg vil svare... :p

Legg til et falloff map, med type shadow/light. Bruk nattbilde og dagbilde i hver sin slot. For litt ekstra piff, bruk nattbildet til self-illumination...

Ikke glem en ekstra sphere til atmosfæren.

Brukeravatar

Trådstarter
Bluelight
Kontakt:

Ok takk! Kan du gi meg en walk-through? Jeg er litt fersk med 3d max, og jeg ble ikke så veldig sur, he he..
Bluelight

Brukeravatar

Medi8or

Har ikke Max, og kan ikke så mye med det programmet, men jeg fant en tutorial som sikkert kan hjelpe:

http://gfx-3d-model.blogspot.com/2008/1 ... th-in.html

Brukeravatar

Trådstarter
Bluelight
Kontakt:

Legg innav Bluelight » man 16 nov, 2009

Tusen takk! :)

Hva synes dere om denne?
Bilde
Bluelight

Brukeravatar

Trådstarter
Bluelight
Kontakt:

Legg innav Bluelight » fre 20 nov, 2009

Mangler atmosfære.. :p Også må jeg lage jorda realistisk i størrelse ant kilometer i diameter.. He he.. Også lage sola en au unna.. Dette blir en stor scene..

Edit: Jeg klarer ikke lage jorda i riktig størrelse..
Jeg customiza units til kilometers og lagde en sphere med en diameter på 12,756.32 kilometers, men da blir jorda så stor at jeg ikke får zoomet ut i viewportene.. :p Må jeg lage det om til units og late som det er kilometer? Eller går det ann og gjøre på en annen måte?
Også er jo ikke jorden helt rund heller.. Den er jo litt flat..

The diameter of the earth at the equator is 7,926.41 miles (12,756.32 kilometers).

But, if you measure the earth through the poles the diameter is a bit shorter - 7,901 miles (12,715.43 km). Thus the earth is a tad wider (25 miles / 41 km) than it is tall, giving it a slight bulge at the equator. This shape is known as an ellipsoid or more properly, geoid (earth-like).
Bluelight

Brukeravatar

OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » man 10 mai, 2010

Nå er jeg på langt nær noen astronaut, men litt kunstnerisk frihet må til for å få bildet inn under den stereotype virkeligheten folk flest ser for seg når man hører "bilde av jordkloden".

Det er i utgangspunktet ingen grunn til å gjøre dette i full skala. Lys kan du justere kvalitet og skarphet på.

Fargene bør kanskje dempes også. De bildene du normalt ser fra NASA er bearbeidet i haugevis for å gjøre dem vakre å se på.

Bildet jeg har lagt ved er fra en animasjon jeg gjorde i fjor sommer. Kanskje ikke perfekt, men den gjør jobben. Animasjonen ble bygd opp av bare noen få layers som ble satt sammen igjen i Shake. Farge, skyer+skygge fra sykene og atmosfære. Å få til et sånt resultat rett fra rendermotoren i LightWave har jeg ikke engang tenkt tanken på.

Bilde
Generalist @ Qvisten

Gå tilbake til «Teksturering»