Mental ray kødder med UV

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord
Innlegg: 84
Registrert: søn 06 nov, 2005
Sted: Bodø

Mental ray kødder med UV

Legg innav MrTord » fre 21 aug, 2009

Hei!

Sliter med at mental ray kødder med UV-ene når jeg rendrer (se eksempel). Dette gjelder kun på sobdiv. Når modellen er i poly virker alt som det skal. Er dette en bug, eller er det noe jeg kan gjøre med det?

Har forresten forsøkt å "inherit UVs from poly", men denne spretter tilbake til "keep subdiv uvs" av seg selv.

Noen tips?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord
Innlegg: 84
Registrert: søn 06 nov, 2005
Sted: Bodø

Legg innav MrTord » fre 21 aug, 2009

bruker forresten Maya 2008. kommet noen forbedringer på siste versjon?

Brukeravatar

Esekiel
Innlegg: 684
Registrert: fre 16 mar, 2007
Sted: Kongsberg/Hønefoss

Legg innav Esekiel » lør 22 aug, 2009

kanskje du må lage UV's i subdiv, kan ikke svare deg helt sikker for kan ikke subdiv så bra, men hvis det fungerer fint i poly, hvorfor ikke bare bruke det?
Tenkte jeg skulle prøve å få noen av dere her på msn, slik at vi kan dele kommentarer, og få/gi fortløpende hjelp, så er bare å legge meg til.
<----------
Hvor mange ganger må man smoothe en firkant for å få en perfekt sphere?

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord
Innlegg: 84
Registrert: søn 06 nov, 2005
Sted: Bodø

Legg innav MrTord » ons 26 aug, 2009

si det... jeg synes det virker som høy detaljert poly bruker mye mer rendertid enn subdiv. Vet ikke helt sikkert om dette stemmer, men kan virke sånn. Subdiv er også utrolig enkelt å forme. Hvis du skal forme en polymodell må du jo smoothe til du har så mange polys at maskinen din sier stopp.

Hører gjerne tips om måter å unngå dette.

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » ons 26 aug, 2009

Har du prøvd med subDiv Approximation? :)

Brukeravatar

Trådstarter
MrTord
Innlegg: 84
Registrert: søn 06 nov, 2005
Sted: Bodø

Legg innav MrTord » lør 29 aug, 2009

kan du utdype hva det er?

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » søn 30 aug, 2009

Subdivision Approximation

Window -> Rendering Editors -> Mental Ray (et eller annet) -> Approximation Editor

Husker ikke helt eksakt, men ta en titt på det. Les evnt. om du finner noe
om det på nettet. Det er ganske snasent, men foretrekker uansett vanlig
polySmooth når det kommer til MR rendering. :)
Rendrer man med en renderman type rendermotor, vil man bruke subdiv
pga. micropolygon rendering. DET er snasent! :D

Og forresten; Det Subdivision Approximation gjør er å bruke settings du
har definert og subdivide` modellen ved render så sant du bruker Mental Ray.
Det har sine positive og negative sider. Før kunne man f.eks. ikke ha
nGons i modellen. Da funket det ikke i det hele tatt. Det kan man nå.
Så er det mangelen av kontroll når det kommer til uv-smoothing.
Husker ikke helt om den smoother borders eller ikke, både når det kommer
til polys og uv, men det kan hvertfall oppstå "promlemer" så lenge
modellen ikke har meshen jevnt fordelt ved de gjeldende områdene.

Ble mye skravling der, men.. Lykke til! :)

Vanlig Subdivision har jeg styrt unna, så har dessverre ikke noe
kunnskaper å dele der.


Gå tilbake til «Teksturering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron