Use Background shader i Maya

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Wildjinta
Innlegg: 171
Registrert: ons 04 apr, 2007
Sted: Oslo

Use Background shader i Maya

Legg innav Wildjinta » lør 31 mai, 2008

Jeg skal rendre et bilde av en bil som jeg har modellert. Jeg tenkte det slik at jeg skulle bruke et bilde som bakgrunn, og så ha bilen foran (eller inni en panoramabilde). For at man kan se at bilen kaster skygge på bakken så bruker jeg shaderen "use background". Men uansett hvor mye jeg leter på nettet eller prøver selv, så blir ikke shaderen usynlig! Hvordan skal jeg gå fram? Hvordan løser jeg dette? Help anyone? :)
- Wildjinta -
Jeg har ikke hippotomonstrosesquippedaliophobia, heldigvis!

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Innlegg: 789
Registrert: tor 09 feb, 2006
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » lør 31 mai, 2008

Har ikke peil, men i 3ds max er det ihvertfall rett frem med matte/shadow materialet :)

Post bilde av det du har nå da, så kanskje noen flere kan hjelpe...
Keep moving forward

Brukeravatar

severin
Innlegg: 546
Registrert: søn 25 mar, 2007
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav severin » søn 01 jun, 2008

Har du lagt bildet inn som image plane?

Hvis du legger bildet inn som image plane, så modellerer du en flate der bakken er i bildet - der bilen skal kaste skygge. Denne flata skal da ha en bakground shader, og vil kun vise skygger og refleksjoner/highlights. :)
<a href="http://3dartist.no">3D Artist</a> - <a href="http://gimpville.no">Gimpville</a>

Brukeravatar

Trådstarter
Wildjinta
Innlegg: 171
Registrert: ons 04 apr, 2007
Sted: Oslo

Legg innav Wildjinta » søn 01 jun, 2008

Ok, det løste seg ved å bruke image plane. Jeg brukte først egentlig en kule som har et panoramabilde på, og kamera som er låst fast på midten slik at man kan rotere rundt og sånt inni kulen...
- Wildjinta -

Jeg har ikke hippotomonstrosesquippedaliophobia, heldigvis!


Gå tilbake til «Teksturering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron