Texture baking

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
krakan

Texture baking

Legg innav krakan » ons 23 apr, 2008

Hei :D

Lurer på en ting:
Nå jeg baker ut teksturer med render to texture får jeg ut akkurat det jeg vil ha, i god kvalitet.
Jeg legger det rednra bildet inn i material editoren igjen og alt er bra, går inn på "deffuse map" og "view image" bildet vises akkurat sånn som jeg vil ha det.
Men når jeg slenger det på "boxen" og legger til "Unwrap UVW" eller "automatic flatten UV" og trykker på "edit" vises bildet i crappy oppløsning, og den bakte teksturen på bygget er i veldig dårlig kvalitet.
Hvis noen skjønner hva jeg mener: Hvorfor er blir det sånn???
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av krakan den ons 23 apr, 2008, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar

Misfortune
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » ons 23 apr, 2008

Æ kan bake

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » ons 23 apr, 2008

Hvorfor skal du unwrappe det på ny? De uvw koordinatsettet som ble brukt under bakingen er vel det som er riktig i forhold til modellen? Så om du uvw mapper eller endrer på koordinatsettet en gang til med en tekstur som er laget for et annet sett så blir det vel kanskje litt rart?

Hvertfall sånn jeg har forstått det, men mulig at jeg bommer, akkurat som denne gutten: http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/sp ... 077819.ece

-K-

Trådstarter
krakan

Unwrappingen går fint. alt havner dit det skal. men det blir så "blura" som på bildet jeg la til.

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » ons 23 apr, 2008

Trykk render, F9 for god oppløsning \:D/

Hvis du skulle ha kjørt alle texturene og shaderene i real time skulle det ha blitt veldig tungt for pcen din etter hvert derfor sparer max på resursene der den kan/der du egentlig ikke trenger dem slik at programmet kjører lettest mulig.

Det du kan gjøre er å gå inn på -->preferences-->customize-->viewports-->configure drives, her inne kan du stille på diverse settings når det gjelder hvordan max skal vise oppløsningen.
Keep moving forward

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » ons 23 apr, 2008

Sjekket blur parameteren på teksturen? Prøv å sett den til feks 0,1

Hvis problemet er i viewporten kan du prøve å gå på:

customize -> preferences -> viewports -> configure driver

sett texture size til høyeste og huk på "match bitmap size as closely as possible"
Alle gode ting er 3D

Trådstarter
krakan

haha

Hadde det enda vært så enkelt kompis:)

La ut et rendra bilde av huset nå. ikka akkurat imponert. blur blur!
Og nei, jeg har ikke stilt inn på blur på diffuse map :)

Brukeravatar

Hvit_Ravn

Legg innav Hvit_Ravn » ons 23 apr, 2008

Sjekk om det er bare denne teksturen det gjelder eller andre texturer du legger på også. Hvis det har seg sånn at andre texturer blir rendra korrekt ville jeg ha rendra ut uvw kordinatene og lagt på den gode teksturen i photoshop i stedet for å kjøre den igjennom uvw-unwrap modifieren.
Keep moving forward

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » ons 23 apr, 2008

Og nei, jeg har ikke stilt inn på blur på diffuse map

Da bør du gjøre det ;)
Husker jeg hadde problem med blura teksturer, og stilte både her og der uten resultalt. Til slutt fant jeg ut at jeg måtte stille ned på bluren på bitmapet. Den står default på 1.0, og det lønner seg å heller ha den på 0,1 feks
Alle gode ting er 3D

Trådstarter
krakan

Legg innav krakan » tor 24 apr, 2008

Det hjelper ikke en dritt :)
Det er akkurat som om oppløsningen på jpg bidet blir skrudd ned til søppel når jeg åpner det i "edit" i uvw unwrap.Ingen detaljer fra det orginale bildet blir med på f.eks. taket.
](*,)

Fint om noen kan hjelpe. det er til avsluttende bachelor prosjekt.

Brukeravatar

Hvit_Ravn

Legg innav Hvit_Ravn » tor 24 apr, 2008

Hvorfor skal du absolutt kjøre texturen igjennom uvw-unwrap modifieren?

Kan du ikke bare hente ut uvw-layouten, legge på texturen i photoshop og kjøre den igjennom diffuse kanalen som normalt?
Keep moving forward

Trådstarter
krakan

Legg innav krakan » tor 24 apr, 2008

Har funnet ut dritten, bare litt rookie mistake. =D>

Brukeravatar

Hvit_Ravn

Legg innav Hvit_Ravn » tor 24 apr, 2008

Hva med å dele hva du fant ut? Slik at andre som har samme problemet finner ut av det ved å lese i denne tråden? Hjelper ikke den personen som søker på forumet etter hjelp og tenker "yes!" endelig noen som har svar på spørsmålet mitt hvis man ikke skriver ned løsningen :)
Keep moving forward

Trådstarter
krakan

Hei,

Legg innav krakan » man 28 apr, 2008

Det var faktisk en feil med max fila. tok file > reset og merga kun det bygget som skulle bakes inn igjen, og da funka det:)
Noen mongo instillinger som sikkert var tukla med. hadde 3 som jobber med 3dmax til daglig til å se på det, og det fant det ikke ut. Men nuh er alt i orden. Kan fortsett med prosjektet:)
Takk for at dere prøvde hvertfall :)

Gå tilbake til «Teksturering»