Trepanel til eksteriør

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » fre 14 mai, 2010

Endte opp med å få skrapa sammen noen kroner til å kjøpe en pakke med tre-tekstur, så da må jeg jo prøve den panelingen din også. Det MÅ det jo bli lekkert!
Generalist @ Qvisten

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

videotutorial

Legg innav v@la » fre 14 mai, 2010

Hey!

Jeg har lest gjennom tråden og ønsket å bidra litt. Håper denne tutorialen kan være til hjelp - LINK!

Det er lyd på videoen.
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

johnhm
Sted: Haddal, Kråkeslottet

Legg innav johnhm » søn 16 mai, 2010

Flott, OlaHaldor! Del resultatet her da:-)

Fin tutorial, v@la!:-)
-JohnMork-

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » søn 16 mai, 2010

Arroway texturene er kjempefine. Kos deg med de. :)

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123
Sted: Trondheim

Legg innav chroma123 » ons 16 jun, 2010

v@la: Kjempebra tutorial. Da jeg starta denne tråden så brukte jeg MR. Har i mellomtiden gått over til vray. Fikk imidlertid ikke kantene til å bli heeelt rette der. Skal se om jeg får laget en liten oversikt i løpet av de nærmeste dagene over hvordan min prosess er nå for å gjøre eksteriørpanel i vray :)

OlaHaldor: Er enig i at teksturpakkene fra Arroway er gode, har flere av dem som jeg bruker relativt ofte. Kvalitet.

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123
Sted: Trondheim

Legg innav chroma123 » ons 03 nov, 2010

Lenge siden jeg har skrevet i denne tråden. Synes det funker greit å få til kledning eksteriør, uten tekstur.

Jeg bruker to metoder, i forskjellige situasjoner: displacement (med subdividing på geometrien) og modellering av bordene.

Displacement bruker jeg når jeg ikke gidder å modellere, har tid til å rendre over natt og når kunden ikke behøver kledningsbredden på mm.
Hadde en vrang kunde her forleden, som var sinnsykt pirkete på bordbredde. I slike tilfeller kan det være greit å modellere, og bruke boolean på box for hull til vinduer/dører.

Modellering av bordene gjør jeg når jeg er litt presset på tid, og ikke har tid til å vente på displacementkalkulasjoner i rendring, og som sagt når kunden har spesielle krav til bordbredde.

Når det gjelder displacement, sjekker jeg gjennom følgende, dersom kantene blir hakkete i rendring:

- Er materialet/teksturen subdivided?
- Er veggen/geometrien subdivided?
- Styr opp min og max-verdier i DMC sampler
- Gå ned på vray dmc noise threshold (0.005)
- Står displacement override på?

Dette er blitt en vanlig checklisterutine for meg.

Jeg mener at vi som konkurrerer direkte mot outsourcingsmarkedet, har behov for å levere ekstra god kvalitet til våre norske kunder. Kledning på eksteriør må kunne relateres direkte til virkeligheten. Profilen, hvorvidt det er tømmermannskledning/låvepanel/dobbeltfals bør også være med som displacement i materialet, men i utgangspunktet er det teksturene jeg sliter litt med å få tak i. Dette er en av få ting som vi faktisk kan overgå outsourcing på, mener jeg.
Det vil si at en hver norsk arkitekturvisualiseringsdude/dudinne bør ha et bibliotek med de mest brukte kledningstypene i Norge.

Det må jo være en eller annen gærning som har samlet de mest brukte (norske) kledningstypene i en pakke man kan kjøpe? Orker ikke å gå ut og lete opp alle typer hus/prosjekter for å ta bilder og gjøre masse etterarbeid, hvis det går an å få kjøpt. Har forsåvidt ikke tid heller...

Ellers synes jeg også at Arrowaypakkene er flotte, men de har mest tre for interiør.

Innspill på hvordan dere gjør eksteriørkledning korrekt ut i fra norske standarder?

Gå tilbake til «Teksturering»