Trepanel til eksteriør

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123
Sted: Trondheim

Trepanel til eksteriør

Legg innav chroma123 » man 24 mar, 2008

Hei

Jeg har noen få spørsmål rettet mot arkitekturvisualisering.

1)
Hva slags triks bruker dere for å få til realistiske trepanel ala det vi har på vanlige bolighus her i Norge?
Bruker dere kun bump og specular?
Hvordan ser grunnteksturen ut?

Til informasjon så jobber jeg med grunnfiler fra ArhiCAD.

2)
Hvordan gjør dere mønepanner, er dette noe dere har modellert på forhånd og bare setter inn? Høres ut som mye jobb å sette inn 50-60 mønepanner.

Som jeg nevnte i en annen del av forumet så er jeg for tiden en bruker av artlantis, men på nippet til å gå over til max. :)

Mvh
chroma

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » man 24 mar, 2008

2)
Hvordan gjør dere mønepanner, er dette noe dere har modellert på forhånd og bare setter inn? Høres ut som mye jobb å sette inn 50-60 mønepanner.
Sikkert forskjellig hvordan folk arbeider, men modeller en mønepanne i passende polygon-mengde, og kopier den bortetter med "array". 50 mønepanner er ikke mer arbeid enn 2..
Samme med takstein, skulle jeg tro.

Forhåndsmodellerte saker er jo flott og da. Er ikke vits å lage samme tingen flere ganger, hvis det ikke er for å forbedre den da.. :)
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123

Legg innav chroma123 » tir 25 mar, 2008

Det hørtes logisk ut det. :) Så det jobbes stort sett ikke med teksturer på tak ?

3dhue
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tir 25 mar, 2008

I max trenger du bare å lage 1 så duper du det utover. Samme med takstein og panel.
Takstein som teksturer fungerer bare på lang avstand. For å få best mulig resultat ville jeg modellert alt og holdt meg unna teksturer og bumps/ displacement. Da blir det best. Ender alltid med å modellere det. Spec og refleksjon trenger du..

Archicad har også fordeler som lar deg modellere ting fort. Men når du behersker 3dsmax kommer du ikke til å se tilbake. Du kan vel ikke modellere ting på "frihånd" vel i Archicad? Kunne hvertfall ikke det sist jeg testa det. Men det er lenge siden. :)
Sr Consultant Visualization
Aker Solutions

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tir 25 mar, 2008

Nå er ikke ArchiCAD et modelleringsprogram heller da.. :) Det er et program for å visualisere bygninger både på innsiden og utsiden.. Man bruker mange biblioteker (som er tilgjengelig på nettet og fra produsenter) for å få ting etter målene og det etterlater lite til tolkning..

Den største forskjellen er vel at det er vanskeligere å gjøre ting 100% etter mål i 3dsmax, mens det nesten er påkrevd i ArchiCAD..

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123

Legg innav chroma123 » tir 25 mar, 2008

Hvorfor er det vanskeligere å gjøre ting 100% etter mål i 3dsmax?
Ja, men jeg vil heller si at ArchiCAD brukes mer til gørr dokumentasjon ;)

Artgoblin
Sted: Oslo

Legg innav Artgoblin » ons 26 mar, 2008

Tror greijen er at, CAD programmer er lagd for noyaktihe tegninger, så user interfacen og tool's du jobber med i CAD programmer gjör det enklere/merstraightforward og være noyaktig. Men 3DMax har mange nokk verktoy til og gjöre ting 100% noyaktige også, just learn those snapping tools ;)

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » ons 26 mar, 2008

Det har noe med workflowen å gjøre.. Man må nesten ha testet ArchiCAD for å se forskjellene i nøyaktighet..

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123

Legg innav chroma123 » tir 06 apr, 2010

Sikkert passe treg tilbakemelding.
Takk for tidligere innspill, folkens!

Bumper denne nå, i forsøk på å få noen gode innspill på nr 1 :)

1)
Hva slags triks bruker dere for å få til realistiske trepanel ala det vi har på vanlige bolighus her i Norge?
Bruker dere kun bump og specular?
Hvordan ser grunnteksturen ut?

Til informasjon så jobber jeg med grunnfiler fra ArhiCAD.

Eller modellerer dere de?

Jeg har for øvrig endelig fått hoppet meg over på 3d studio max (fra Artlantis), og er i full gang med visualiseringer der.
Håper jeg aldri kommer til å se meg tilbake!

Brukeravatar

johnhm
Sted: Haddal, Kråkeslottet

Legg innav johnhm » tir 06 apr, 2010

Ender alltid med å modellere det

Vil seie meg enig med 3dhue her. I alle fall om det skal vere skikkelig closeups. Displacement (Blir bra resultat) på panel tek evigheiter føler eg.

Laga et map til deg som du kan bruke både som displacement og som bump. Om du ønsker struktur i bumpen din kan du bruke ein mix eller du kan fixe litt struktur i et slikt mønster i PS.

Som du sikkert ser blir dette eit heilt enkelt veggpanel. Du kan lage alle mulige utfresingar. Svart blir djupast og kvtt lengst framme.

Håper det hjalp litt:-)
Bilde
-JohnMork-

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123

Legg innav chroma123 » ons 07 apr, 2010

Hei, tusen takk! Jeg skal teste det ut nå. Kommer sikkert til å poste noen bilder på forumet fremover.
Ha en flott dag. :D

Brukeravatar

Trådstarter
chroma123

Legg innav chroma123 » lør 17 apr, 2010

Yes, da har jeg fått prøvd litt her.

Startet med litt for mye displacement, måtte dra displacement amount helt ned på 2 til slutt for å få ca riktig dybde. Hmm.

Bilde
Bilde

Og innstillingene

Bilde

Det er displacement på Editable Mesh, med lav Subdivide mod.
Aner noen hvorfor det blir uklare/ujevne kanter?

Nå har jeg kun brukt displacement, er det noe behov for å bruke bump i tillegg, og hvorfor?

Ha en flott lørdagskveld, folkens :)

Brukeravatar

johnhm

Legg innav johnhm » søn 18 apr, 2010

Flott!:-)

Er ikkje sikker på korleis du kan få vekk den ujevnheita, kasnkje tesselere veggen nokre gongar? Brukar Vray Displacement til vanleg, så er litt anna der.

Bump kan du bruke til å framheve strukturen i tredet med:-)
-JohnMork-

Brukeravatar

OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » fre 14 mai, 2010

Dette er et interessant tema. Jeg får se om jeg får gjort noe testing med bump maps når jeg kommer meg på jobb om.. øhm.. 6 timer. :roll:

Har tenkt mye på hvordan jeg skulle gjort sånt, men har stadig vekk endt opp med å skrinlegge hele testprosjektet fordi jeg ikke har orket å modellere det.
Generalist @ Qvisten

Brukeravatar

johnhm

Legg innav johnhm » fre 14 mai, 2010

Her er et interiørpanel:-)
Modellerte et stk panel og rendra ut dette bildet med z-depth pass:-)

Bilde
-JohnMork-

Gå tilbake til «Teksturering»