texturering tutorials

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
7ern
Sted: Oslo

texturering tutorials

Legg innav 7ern » ons 05 mar, 2008

Halla... =) jeg lurer på om det er folk her som vet om den del texturering tutorials... Skal lage texture på en alien karakter, men er ganske noob når det gjelder texturering. Er samme om man bruker photoshop først, for så inn i 3D max, eller bare lager det i 3D max.

På forhånd takk =D
- T.T.T = Ting Tar Tid
Deal With It

Artgoblin

Legg innav Artgoblin » tor 06 mar, 2008

MMmmm... kan du være litt mer spesific på hva slags alien texture?

Trådstarter
7ern

Legg innav 7ern » tor 06 mar, 2008

jeg er ikke helt sikker :P det som er problemet... tenkte litt sånn grønn aktig med noe brunt osv på seg. Har prøvd å søke på nettet etter tuts, men er ikke så mange som jeg hadde håpa på.
- T.T.T = Ting Tar Tid

Deal With It

Brukeravatar

Aleks90
Sted: Nordland, Sortland
Kontakt:

Legg innav Aleks90 » tor 06 mar, 2008

Trådstarter
7ern

Legg innav 7ern » tor 06 mar, 2008

googla i hele går da :P men googla visst med feil ord :P nice, thx aleks90 =)
- T.T.T = Ting Tar Tid

Deal With It

syedshah20

sultan

Legg innav syedshah20 » tir 21 okt, 2014

pröv også WoodWorkShop fra spiralgrafix, det er en tretextur-generator og 100% fri også, plus den lage alle texturene tileble.... jeg pleier og bruke den når jeg trænger noe treværk i 3d. Husker ikke linken noyaktigt, men hvis du gjör sök på google ette "Wood Workshop" så tror jeg det er en av de förste linkene som popper opp.
sultan

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 26 okt, 2014

Her er en oversikt over workflowen slik at du lettere kan finne de tutorialsene du trenger:

1.Unwrap karakteren i 3dsmax. Dette gjøres typisk med unwrap_UVW-modifier. Dette må du gjøre uansett hva slags tekstur du skal ha på. Dette finnes det mange tutorials på.

2.Visse ENKLE teksturer kan lages såkalt "procedural" i 3dsmax. Dette er ting som noise, checker board og andre mønstre. OBS: Dette krever også unwrapping, men du trenger ikke noen annen applikasjon for å lage disse teksturene

3.Photoshop: Du rendrer ut UVW-map`et fra unwrap_UVW-modifieren. Dette legger du inn i photoshop, maler teksturen oppå, og importerer den ferdige teksturen tilbake til 3dsmax. Dette krever en del tilpasning og jobbing fram og tilbake mellom 3dsmax og Photshop for at det skal se riktig ut.

4. Mari, Zbrush eller andre 3D maleprogrammer programmer. Veldig kort så maler du direkte på modellen, ikke på UVW_unwrap`en. Du får fremdeles ut teksturer på samme måten som du gjør fra Photoshop. Men om unwrap`en er dårlig og rotete, så trenger du ikke å jobbe masse for å få det til å se riktig ut, da 3D paint - programmet vil fikse denne biffen for deg. Man må ha en viss orden på unwrap`en allikevel, men dette vil du fatte mer av når du ser tutorials for dette.

5. Når teksturen er laget, så legges den inn diffuse-slot`en til materialet som du har lagt på modellen. Dette er kanalen for farge. Specular, bump osv. har som regel også godt av å få en tekstur. Om man maler skitt på en bil, så vil man som regel at skitten ikke skal ha samme specular og refleksjon som den rene lakken. Dette fikser man ved å male en svart-hvit tekstur (maske) som indikerer hvor mye specular\refleksjon ol. det skal være på ulike steder.

Håper dette hjelper for å få en oversikt slik at du vet hva slags tutorials du skal se etter :)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Gå tilbake til «Teksturering»